• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4506 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ آبان

نتيجه نشست شيوه‌نامه انضباطي در معاونت حقوقي رياست‌جمهوري:

دانشجويان مستندات ادعاهاي‌شان را ارسال كنند

گروه اجتماعي| روز 14 آبان ماه خبر نشست معاون حقوقي رييس‌جمهور با نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي و وزارتخانه‌هاي علوم تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي جهت بررسي شيوه‌نامه انضباطي دانشجويان منتشر شد.

لعيا جنيدي با دعوت از مسوولان ذي‌ربط در دو وزارتخانه علوم و بهداشت و البته نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي نشستي برگزار كرد تا به انتقادات فراواني كه به شيوه‌نامه انضباطي دانشجويان وارد شد، بپردازند. روز گذشته مديركل دفتر بازرسي و پاسخگويي به شكايات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد: «فضاي رسانه‌اي كه براي شيوه‌نامه انضباطي ايجاد شده با واقعيت شيوه نامه انطباق ندارد» و گفت كه دانشجويان بايد مستندات ادعاهاي خود را درمورد شيوه‌نامه انضباطي براي اين معاونت ارسال كنند.

فريدون جعفري، مديركل دفتر بازرسي و پاسخگويي به شكايات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و از حاضران در آن نشست به ايرنا گفته است كه در جلسه مورد نظر مطلب خاصي از سوي نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي كه نشان‌دهنده تغييرات خلاف رويه حقوق شهروندي در شيوه‌نامه باشد، مطرح نشده است: ‌«معاون حقوقي رييس‌جمهوري در اين جلسه خطاب به دانشجويان اعلام كرد كه براي اثبات ادعاهاي خود مستندات مكتوب و مصداقي كه مغاير با قانون اساسي و حقوق شهروندي است را ارايه دهند تا در اين معاونت مورد بررسي قرار گيرد. فضاي رسانه‌اي كه براي شيوه‌نامه انضباطي ايجاد شده با واقعيت شيوه‌نامه انطباق ندارد و چنان وانمود كردند كه با اجراي اين شيوه‌نامه براي دانشجويان در دانشگاه‌ها مشكلاتي ايجاد مي‌شود.»

دستيار ويژه وزير علوم در امور حقوق شهروندي مي‌گويد كه علاوه بر نبود مدارك مستدل براي مطابقت نداشتن شيوه‌نامه جديد با قوانين كشور، برخي بندهاي آن كاملا منطبق با اصول شهروندي هستند: «در اين شيوه نامه حداقل ۱۰ تا ۱۵ اصل مسلم حقوق شهروندي اعمال شده است، حتي بخش مربوط به فضاي مجازي بر اساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي در شيوه‌نامه اعمال شده است و وزير علوم نيز تاكيد دارد كه شيوه نامه انضباطي به نفع دانشجويان تفسير شود.» او البته اين را هم افزود كه برخي تغييرات شكلي و عبارتي از سوي دانشجويان بايد ارايه شود كه در صورت نياز در شيوه‌نامه اصلاح خواهد شد. اوايل همين ماه بود كه شيوه‌نامه انضباطي دانشجويان در شبكه‌هاي اجتماعي مورد نقد فعالان دانشجويي و مدني قرار گرفت و مواردي نظير ورود به حريم خصوصي دانشجويان و احتمال استفاده از نحوه حضور و فعاليت آنها در شبكه‌هاي اجتماعي مطرح شد. تلاش‌ها در مورد روشن‌تر شدن ابعاد اين شيوه‌نامه همچنان در ميان دانشجويان ادامه دارد. رروز دوشنبه نشست نقد و بررسي شيوه نامه جديد انضباطي دانشجويان، در حاشيه دومين جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران در اين دانشگاه برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون