• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4506 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ آبان

سياست جديد رئال مادريد و آينده‌اي پر از درخشش

كهكشاني كه ستاره‌هايش را مي‌سازد

علي كربلايي

 

 

فلورنتينو پرس پس از اينكه در تابستان 2013 نيمار را در رقابت با بارسلونا از دست داد، مانند ضحاكي شده كه در پي فريدون تازه‌ زاده شده مي‌گردد. او تمام استعدادهاي بزرگ جهان فوتبال را به معبد برنابئو كشانده است تا هيچ قهرمان بزرگي در آينده از چنگش خلاص نشود. پرس در جست‌وجوي نيمار بعدي فوتبال جهان، سياست‌هاي نقل و انتقالاتي‌اش را تغيير داد. درست در زماني كه بازار در حال انفجار بود و خريد ابرستاره‌ها تبديل به كاري دشوار شده بود، رئال مادريد به عنوان بنيانگذار سياست كهكشاني‌ها، با پشتوانه موفقيت‌هاي پي‌درپي در ليگ قهرمانان اروپا، شروع به خريد استعدادهاي جوان كرد. موفقيت‌هاي رئال در ليگ قهرمانان اين فرصت را به تيم مي‌دهد تا هواداران براي پوست‌اندازي تيم صبوري پيشه كنند. ضمن اينكه اين موفقيت‌ها، تاثير شگرفي بر بازيكنان جوان مي‌گذارد و آنها پيشنهاد رئال را در مقايسه با ديگر پيشنهادها در اولويت قرار مي‌دهند. استعدادهايي كه آرزوي‌شان پيوستن به رئال مادريد بود، اما در حالت عادي بايد ابتدا درخشش‌شان را در سطح اول اروپا به رخ مي‌كشيدند و بعد مورد پسند اين تيم واقع مي‌شدند، اكنون اين فرصت را دارند تا در برنابئو رشد كنند.

با سياست‌هاي جديد نقل‌وانتقالاتي لوس‌بلانكوس، رئال منابع مالي زيادي به استعداديابي و خريد بازيكنان مستعد اختصاص داده است. سياستي پرريسك كه اشتباه در انتخاب‌ها مي‌تواند آينده باشگاه را تحت‌الشعاع قرار بدهد. اما فلورنتينو پرس و تيم مشاورانش به همراه زين‌الدين زيدان و مربي‌ تيم‌هاي پايه آكادمي «لافابريكا» پروژه عظيمي را استارت زده‌اند كه تنه به تنه پروژه يوهان كرايف براي بارسلونا مي‌زند. طبق يكي از تحقيقات cies در فصل گذشته فوتبال اروپا، 39 بازيكن از آكادمي رئال مادريد در 5 ليگ معتبر اروپا بازي مي‌كردند. مبناي اين تحقيق اين بوده كه بازيكنان در سنين زير 21 سال، حداقل به مدت سه سال عضو آكادمي رئال بوده باشند. بعد از رئال مادريد، بارسلونا با 34 بازيكن و المپيك ليون با 30 بازيكن در رده‌هاي بعدي قرار مي‌گيرند.

تابستان سال 2019، رئال مادريد 5 بازيكن زير 21 سال خريد و تنها ادن هازارد، فرلاند مندي و آلفونس آرئولا در خريدهاي جديد تيم بالاي 24 سال سن دارند. رئال براي لوكا يوويچ و ادر ميليتائو 21 ساله به ترتيب 60 و 50 ميليون يورو هزينه كرد. فلورنتينو پرس همچنين 45 ميليون يورو براي خريد رودريگو گوئس 18 ساله، بدون حتي يك دقيقه تجربه حضور در اروپا خرج كرده است. در تابستان 2018 كهكشاني‌ها 45 ميليون يورو براي خريد وينيسيوس جونيور با شرايطي مشابه رودريگو هزينه كردند. وينيسيوس با وجود استعداد نابي كه دارد، هنوز موفق نشده ارزش‌هاي خودش را ثابت كند. او تا قبل از اينكه ضربه آخر را بزند يكي از بهترين بازيكنان جهان است و زماني كه كار به ضربه آخر مي‌رسد، تبديل به يكي از ضعيف‌ترين‌ها مي‌شود. ضعفي كه به سرعت بايد برطرف شود، وگرنه او هيچ‌گاه در خط حمله تيمي مثل رئال مادريد جا نخواهد داشت. رئال در همين تابستان بود كه براهيم دياز 18 ساله را با 17 ميليون يورو از سيتي خريد و فدريكو والورده 18 ساله را از تيم دوم به تيم اصلي منتقل كرد. سرخيو رگيلون با نمايش ارزش‌هايش به تيم اصلي رسيد و اين تابستان براي كسب تجربه بيشتر در پست دفاع چپ به سويا قرض داده شده است. رئال مادريد در حال حاضر 14 بازيكن قرضي در تيم‌هاي مختلف دارد كه تمام آنها زير 23 سال سن دارند. اشرف حكيمي مراكشي، ستاره اين فصل دورتموند در پست دفاع راست كه در ديدار مقابل اينتر 2 گل زد، از آكادمي رئال رشد كرده است و هيچ هزينه‌اي براي خريدش انجام نشده. سرخيو رگيلون، يكي از بازيكنان خوب سويا در فصل جاري، از سال 2013 عضو آكادمي رئال بوده و كهكشاني‌ها براي اين بازيكن هم هيچ هزينه‌اي نكرده‌اند. دني سبايوس كه استحكام خوبي به خط هافبك آرسنال بخشيده، سال 2017 زماني كه تنها 20 سال سن داشت با 16 ميليون يورو از رئال بتيس خريده شد و در حال حاضر ارزشي معادل 50 ميليون يورو دارد. مارتين اودگارد كه تنها با 20سال سن اين فصل عنوان «بهترين بازيكن ماه لاليگا» را هم نصيب خود كرده، سال 2015 در ازاي 2.5 ميليون يورو به رئال مادريد پيوست. رئال از آن زمان او را مدام به ديگر تيم‌ها قرض داده تا تجربه بازي در بالاترين سطوح را به دست بياورد. او به نسبت سنش، دستمزد بيشتري از ساير بازيكنان مي‌گيرد و رئال در رقابت با غول‌هاي فوتبال اروپا او را به چنگ آورد. تاكه‌فوسا كوبو، ستاره ژاپني 18 ساله، با تنها يك ميليون يورو اين فصل به جمع لوس‌بلانكوس پيوست و اين فصل به صورت قرضي براي مايوركا به ميدان مي‌رود. آندري لونين، دروازه‌بان 20ساله اوكرايني رئال، اين فصل به رئال وايادوليد قرض داده شده و البته احتمالا در زمستان رئال او را به تيم ديگري قرض بدهد، چراكه اين تيم خلاف قرارداد عمل كرده و به او ميدان نداده است. بازيكناني مثل بورخا مايورال كه به بارسلونا در پيراهن لوانته گل زد، اسكار رودريگز كه در لگانس 2 بار موفق به باز كردن دروازه حريفان شده، خورخه‌ ده‌فورتوس كه براي وايادوليد به ميدان مي‌رود، آلبرتو سورو، خسوس وايخو، خاوس سانچس و لوكا زيدان، از بازيكنان مطرح رئال هستند كه به صورت قرضي براي ديگر تيم‌ها بازي مي‌كنند.

در تركيب اصلي و تيم دوم هم، بازيكنان بسيار زيادي هستند كه زير 23 سال سن دارند و در واقع بازيكناني «براي آينده» هستند. از همين‌رو رودريگو و وينيسيوس در دو سوي خط حمله گرفته، تا ادر ميليتائو در قلب دفاع و فده والورده در خط هافبك و آسنسيو و يوويچ در خط حمله باشند. اودريوزولا تازه 22 ساله است و ذخيره كارواخال در تيم ملي و احتمالا با بازگشت اشرف حكيمي، بايد تيم اصلي را ترك كند. براهيم و ماريانو دياز هم اين فصل در ليست اصلي رئال مادريد قرار گرفته‌اند. نكته جالب اينجاست كه رئال اين فرصت را دارد تا برخي بازيكنان آكادمي را هم به اين ليست اضافه كند.

با توجه به وضعيت رئال و انبوه بازيكنان زير 23 سالي كه در اين تيم جمع شده‌اند، آينده مي‌تواند براي كهكشاني‌ها بسيار روشن باشد. البته نبايد اين نكته را از ذهن دور كرد كه بازيكنان زيادي بودند كه در دنياي فوتبال تا 21 سالگي مي‌درخشيدند و سپس محو شدند. رئال مادريد اگر بتواند اين مجموعه بازيكنان جوانش را با چند خريد بزرگ مثل امباپه و پوگبا تكميل كند، در يكي، دو سال آينده، از مدعي‌هاي اصلي فتح ليگ قهرمانان خواهد بود. اما تمام اينها به شرطي است كه اين بازيكنان روند رو به رشدشان را ادامه بدهند و به عنوان مثال وينيسيوس و رودريگو، به سرنوشت صدها فوتباليست با استعداد برزيلي دچار نشوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون