• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4506 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ آبان

ليست جديد تيم ملي اعلام شد

اصول ويلموتس و انتقاد هواداران

حسين طالب‌پور

 

 

فهرست جديد تيم ملي فوتبال ايران اعلام شد و همه‌چيز تقريبا مطابق پيش‌بيني‌ها بود و كمتر نكته شگفت‌انگيزي در ليست وجود داشت، اما مانند ليست قبلي كه اعلام شد، انتقاداتي به سرمربي تيم ملي مطرح شده است. ويلموتس اين‌بار روي نام ستاره‌هاي مطرح لژيونر كه در تيم‌هاي‌شان بازي نمي‌كنند، خط كشيده و نشان داده كه به اصولش وفادار است. در ادامه نگاهي پست به پست به فهرست تيم ملي، تركيب احتمالي و غايبان مطرح خواهيم انداخت.

 

دروازه‌بان‌ها؛ غيبت دوباره حسيني

همان سه نفري كه در اردوي قبلي تيم ملي حضور داشتند، اين‌بار هم دعوت شده‌اند. عليرضا بيرانوند به احتمال غريب به يقين دروازه‌بان شماره يك ايران در ديدار مقابل عراق خواهد بود و پيام نيازمند و رشيد مظاهري گزينه‌هاي جايگزيني او هستند. سيدحسين حسيني، دروازه‌بان استقلال در هفته‌هاي گذشته ليگ برتر عملكرد درخشاني داشته و به مراتب از رشيد مظاهري بهتر بوده. در ديداري كه رشيد مظاهري چهاربار دروازه‌اش باز شد، حسيني با مهارها و دفع توپ‌هاي ديدني‌اش، مانع از شكست استقلال شد و اگر آمادگي حسيني نبود، شايد در آن ديدار نتيجه ديگري رقم مي‌خورد. برخي ناظران عقيده دارند ويلموتس بازي‌هاي ليگ برتر را در دوره مرخصي‌اش نگاه نكرده و همه‌چيز را به دستيارانش سپرده است. برخي ديگر هم معتقدند حسيني به دليل برخي رفتارهايش در زمين و بعضي توصيه‌ها، به تيم ملي دعوت نمي‌شود. به هر حال چيزي كه مشخص است اين است كه دروازه‌بان‌هاي ديگر براي نيمكت تيم ملي مي‌جنگند و ويلموتس جايگاه شماره يك بيرانوند را از او نمي‌گيرد. امير عابدزاده هم در ليگ پرتغال عملكرد خوبي داشته، اما ويلموتس همچنان به او اعتقادي ندارد.

 

مدافعان مياني، خبري از شجاع و غلامي نيست

به نظر مي‌رسيد بايد باور كنيم كه شجاع خليل‌زاده هرگز ملي‌پوش نخواهد شد. او در بهترين فرم خودش قرار دارد و به نسبت كنعاني‌زادگان در پرسپوليس عملكرد بهتري داشته است، اما كنعاني كه در زمان كي‌روش هم به تيم ملي دعوت مي‌شد، موردپسند ويلموتس هم واقع شده و پاي ثابت اردوهاي تيم ملي است. هرچند كه او در كنار سياوش يزداني به احتمال فراوان نيمكت‌نشين سيدمجيد حسيني و مرتضي پورعلي‌گنجي خواهند شد. همانند شجاع خليل‌زاده كه هواداران پرسپوليس خواهان حضور او در تيم ملي هستند، عارف غلامي هم مورد مشابه او در استقلال است، اما سرمربي تيم ملي تاكنون نظري به او نداشته است.

 

مدافعان كناري، دعوت وريا

نكته جالب در مورد دفاع‌‌هاي كناري، دعوت وريا غفوري است. هر چند به نظر مي‌رسد كه او نيمكت‌نشين رامين رضاييان خواهد شد. در پست دفاع چپ هم رقابت جذابي برقرار است و نادري و محمدي در بهترين فرم‌شان قرار دارند. باتوجه به تجربه بيشتر محمدي، به احتمال فراوان نادري در ديدار مقابل عراق در كنار وريا روي نيمكت مي‌نشيند.

 

هافبك‌هاي مياني؛ پست پرترافيك

اگر نخواهيم دقيقا از لفظ هافبك دفاعي استفاده كنيم، بازيكناني كه براي پست هافبك مياني متمايل به عقب دعوت شده‌اند تعدادشان زياد است و جاي زيادي هم براي‌شان در تركيب ويلموتس نيست. اميد ابراهيمي، علي كريمي، احسان حاج‌صفي، احمد نوراللهي و مسعود شجاعي در اين پست به تيم ملي دعوت شده‌اند و احتمالا فقط دو نفرشان شانس حضور ثابت در تركيب را داشته ‌باشند. اميد ابراهيمي و حاج‌صفي، احتمالا گزينه‌هاي اصلي اين پست باشند، اما بعيد نيست ويلموتس اين‌بار روي احمد نوراللهي مانند بازي با كامبوج حساب باز كند. مسعود شجاعي به عنوان كاپيتان اول تيم ملي بعيد است در اين بازي در تركيب فيكس قرار بگيرد و رقباي بسيار آماده‌تري در اردوي تيم ملي دارد.

هافبك‌هاي هجومي؛ تعجب اهالي فوتبال

دعوت شدن وحيد اميري و دعوت نشدن مهدي ترابي، يكي از تصميم‌هاي پرسروصداي مارك ويلموتس است. وحيد اميري از روزهاي اوجش فاصله گرفته و حتي در پرسپوليس هم بازيكن چندان موثري نيست. از آن طرف‌، مهدي ترابي يكي از آماده‌ترين بازيكنان ليگ ايران است. به نظر مي‌رسد در دعوت نشدن مهدي ترابي، گابريل كالدرون نقشي كليدي داشته باشد، چراكه سرمربي پرسپوليس ترابي را به جاي پست وينگر چپ، پشت مهاجمان بازي مي‌دهد. اين تدبير كالدرون باعث شده بسياري از توانايي‌هاي فني ترابي به شكل محسوسي كاهش پيدا كند و حالا هم تيم ملي را از او گرفته است. بايد ديد ترابي بعد از اينكه پيراهن تيم ملي را از دست داده، اعتراضي به كالدرون مي‌كند يا خير. دعوت دوباره از محبي، نشان مي‌دهد كه ويلموتس به اين بازيكن اعتقاد دارد. محبي در حد فاصل دو اردوي تيم ملي عملكردي فوق‌العاده داشته و نقش مهمي در صدرنشيني سپاهان دارد. دعوت علي قلي‌زاده به تيم ملي از نكات جذاب ليست ويلموتس است و اين بازيكن بعد از مدتي دوري از ميادين ملي، مي‌تواند مجدد براي تيم ملي بدرخشد.

 

خط حمله؛ سردرد جذاب ويلموتس

سردار آزمون و مهدي طارمي، بازيكنان بدون جانشين تيم ملي هستند كه عملكردشان در ليگ روسيه و پرتغال هم مورد توجه رسانه‌هاي مطرح قرار گرفته است. اين دو بازيكن هماهنگي و درك خوبي از يكديگر دارند. اما سورپرايز ويلموتس براي خط حمله، دعوت از كاوه رضايي بود. كاوه كه در تورنمنت‌هاي مهم از غايبان اصلي تيم ملي بوده، مي‌تواند با اثبات خودش به ويلموتس، جايگاهش را در تيم ملي پس بگيرد. كريم انصاري‌فرد هم كه اين هفته‌ها خوب گل مي‌زند از ديگر دعوت‌شدگان ويلموتس است. حضور چهار مهاجم آماده براي تيمي كه دو مهاجمه بازي مي‌كند، يك نعمت است. اگر در ديدار مقابل عراق كار تيم ملي گره بخورد، تعويض‌هاي مربي بلژيكي در خط حمله، مي‌تواند ورق بازي را برگرداند.

 

خداحافظي با لژيونر‌هاي سكونشين

مارك ويلموتس همچنان اصرار دارد كه بازيكناني را به تيم ملي دعوت كند كه مي‌تواند از فرم‌شان آگاهي داشته باشد. سكونشين بودن عليرضا جهانبخش در برايتون و كم‌بازي كردن سعيد عزت‌اللهي، دو بازيكني كه همواره در تيم كي‌روش جايگاهي ثابت داشتند را از ليست تيم ملي دور كرده است. اين اقدام ويلموتس، مي‌تواند فشاري مضاعف روي اين بازيكنان براي تغيير تيم‌شان باشد تا بيشتر به ميدان بروند. جهانبخش و عزت‌اللهي با تجربه خوبي كه در تيم ملي دارند، در ديدارهاي حساس مي‌توانند خوش بدرخشند، اما ويلموتس اعتقادي به بازيكنان سكونشين ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون