• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4507 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ آبان

خبر

مرگ ۱۵ كودك «اي‌بي» به علت تحريم پانسمان «ميپلكس»

«سيد حميدرضا هاشمي گلپايگاني» مديرعامل خانه بيماران پروانه‌اي (اي‌بي) از مرگ ۱۵ كودك اي‌بي به دليل عفونت ناشي از نبود پانسمان ميپلكس خبر داد.

براساس گزارشي كه ايلنا منتشر كرده است هاشمي گلپايگاني با ابراز تاسف از اينكه تحريم‌ها بر ملزومات پزشكي بيماران اي‌بي اعمال شده است، گفت: اگر پانسمان ميپلكس در اختيار كودكان مبتلا به اي‌بي قرار نگيرد، آنها درد شديدي را در اندام‌شان متحمل مي‌شوند. بيماران اي‌بي بي‌نهايت به اين پانسمان نيازمند هستند و متاسفانه براي‌ آنها درمان جايگزيني هم وجود ندارد. امروز در شرايط تحريم اين پانسمان‌ها، مجبور هستيم از پمادهاي تركيبي و گاز وازلينه‌هاي چرمي استفاده كنيم، اين در حالي است كه تمام اين پانسمان‌ها يك دهم تاثير پانسمان ميپلكس را ندارند. او در توضيح اقدامات دولتي در اين ‌زمينه تاكيد كرد: ميپلكس از سال ۹۵ توسط وزارت بهداشت براي كودكان اي‌بي تهيه مي‌شد، ولي بعد از بازگشت دوباره تحريم‌ها در ارديبهشت سال ۹۷، ما با عدم واردات پانسمان ميپلكس مواجه شديم. ما با نهادهاي مختلف رايزني كرديم، اما نتوانستند پانسمان مورد نياز را وارد كنند. در نهايت سعي كرديم خودمان به عنوان يك نهاد غيرسياسي با شركت توليد‌كننده وارد مذاكره شويم. هاشمي گلپايگاني همچنين در اين باره افزود: ما با شركت سوئدي كه تنها توليدكننده اين پانسمان در دنياست، نامه‌نگاري كرديم. اين شركت سوئدي طي نامه‌اي رسما اعلام كرد كه كشور شما در تحريم است و ما نمي‌توانيم سهميه پانسمان‌تان را ارسال كنيم. آمار مبتلايان به اي‌بي به قدري پايين است كه توليد پانسمان آن، براي كشور‌ها يا سرمايه‌گذاران صرفه اقتصادي ندارد. بنابراين تنها شركت ميپلكس اين پانسمان‌ها را توليد مي‌كند. چون شيوع اين بيماري تقريبا در كشورهاي جهان يكسان است، هر كشور سهميه خود را دارد. بنابراين دور زدن تحريم‌ها غيرممكن است. هيچ كشوري نمي‌تواند بيش از سهميه خود پانسمان دريافت و آن را به ما واگذار كند. امروز كودكان ما كمبود اين پانسمان را لمس مي‌كنند. هاشمي با تاكيد بر اينكه بايد تحريم دارو و غذا به گوش نهادهاي جهاني برسد، گفت: به زعم بنده تنها راه‌حل اين مشكل اين است كه غذا و دارو جزو تحريم نباشد. البته آنها ادعا مي‌كنند كه غذا و دارو جزو تحريم‌ها نيست، ولي اگر آخرين گزارش ديد‌بان حقوق بشر را نگاه كنيد، اين ادعا مردود است چرا كه غذا و دارو تحريم است. ما به عنوان يك نهاد كاملا غيرسياسي مي‌بينيم كه پانسمان كودكان اي‌بي به خاطر تحريم‌ها به كشور وارد نمي‌شود و اين چيزي است كه ما از نزديك لمس مي‌كنيم. او با تاكيد بر اينكه تحريم‌ها به‌طور مشخص دارو و پانسمان‌ بيماران اي‌بي را هدف گرفته‌ است، بيان كرد: براي تهيه پانسمان‌ها مشكل نقل و انتقال ارز نيست، بلكه آن شركت سوئدي مشخصا از ارسال ميپلكس به ايران خودداري مي‌كند. به خاطر عدم دسترسي كودكان اي‌بي به پانسمان ميپلكس، حداقل ۱۵ نفر به خاطر عفونت فوت كرده‌اند و ما اين موضوع را به گوش مسوولان مربوطه، وزارت بهداشت و وزارت كشور رسانده‌ايم، ولي بيشتر از اين كاري نمي‌توانيم انجام دهيم.

 

بليت نيم‌بهاي مترو و اتوبوس و افزايش عوارض طرح ترافيك تهران

محمد تقي‌زاده معاون استانداري تهران با اشاره به تداوم آلودگي هوا از افزايش عوارض محدوده طرح ترافيك و نيم‌بها شدن بليت حمل و نقل عمومي خبر داد. به گزارش ايسنا، تقي‌زاده در جلسه كميته اضطرار آلودگي هواي استان تهران گفت: از امروز -دوشنبه- بليت وسايل حمل و نقل عمومي به مدت چند روز نيم‌بها خواهد شد و عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك نيز تا ۵۰درصد افزايش مي‌يابد. او افزود: اگر شاخص كيفيت هواي تهران بالاتر از عدد ۱۵۰ رفت و در شرايط ناسالم براي همه افراد قرار گرفت، احتمال تعطيلي مهدكودك‌ها و مدارس در مقاطع پيش‌دبستاني و دبستان طي 3 روز آينده وجود دارد. به گفته تقي‌زاده، براي جلوگيري از آلودگي بيشتر هوا در تهران از امشب، ورود كاميون‌ها به شهر ممنوع مي‌شود و پليس برخورد جدي‌تري با خودروهاي دودزا و موتوسيكلت‌ها خواهد داشت. معاون استانداري استان تهران تصريح كرد: توصيه ما به مدارس اين است كه از امروز تا پايان هفته از فعاليت‌هاي بدني و ورزش در فضاي باز خودداري كنند. او در پايان گفت: باتوجه به اينكه آلودگي هوا در جنوب و غرب استان تهران بيش از ساير مناطق است، از امروز تا پايان هفته محدوديت‌هايي براي فعاليت صنايع و معادن در اين استان خواهيم داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون