• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4507 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ آبان

عضو مجمع مدرسين حوزه علميه قم:

ترويج چند همسري با فلسفه ازدواج در قرآن منافات دارد

گروه اجتماعي|با گذشت يك هفته از انتشار تبليغ كارگاه آموزشي چندهمسري توسط موسسه حيات حسني و به دنبال انتقاد گسترده كارشناساني از حوزه‌هاي سياسي، حقوقي و اجتماعي نسبت به اشاعه فحشا و تاثير اين تبليغات در فروپاشي كانون خانواده‌هاي ايراني، عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم و استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه فلسفه ازدواج در قرآن، آرامش يافتن زن و مرد در كنار هم است، گفت:«اين درحالي است كه چندهمسري خود عامل ناآرامي، ايجاد برخوردهاي سلبي و در نهايت، خروج يك زن با ورود زن ديگري مي‌شود كه با فلسفه ازدواج از نگاه قرآن منافات دارد.»

حجت‌الاسلام محمدتقي فاضل‌ميبدي در گفت‌وگو با ايرنا افزود:«ازدواج براي كسب آرامش و زندگي صورت مي‌گيرد اما تجربه نشان داده، خانواده‌هاي چند همسري آرامش زندگي ندارند چراكه اگر زن دومي وارد خانه شد غالبا اختلافي در ميان اعضاي خانواده به وجود مي‌آيد كه زن اول لاجرم يا بايد طلاق بگيرد كه اگر بچه داشته باشد، بي‌سرپرست مي‌شوند يا با بي‌ميلي و از روي ناچاري به زندگي ادامه دهد كه در هر صورت آرامش زندگي به هم مي‌خورد. كساني كه چندهمسري را مطرح مي‌كنند، نظرشان اين است كه دختر مجرد در جامعه نباشد. به اين افراد بايد گفت كه قطعا اگر يك دختري با يك مرد متاهلي ازدواج كرد، باز هم غالب اين است كه زن اول طلاق مي‌گيرد كه بي‌سرپرست مي‌شود؛ در واقع با اين اقدام، يكي را با سرپرست و ديگري را بي‌سرپرست مي‌كنند. زن مطلقه‌اي كه بي‌سرپرست مي‌شود و فرزندي هم دارد، دچار آسيب و تبعات بيشتري مي‌شود. اگر آنها منظورشان اين است كه زن‌هاي جامعه ما همسر و سرپرست ندارند، راه‌حل اين مساله ترويج چندهمسري نيست بلكه بايد دلايل توقف ازدواج و افزايش سن ازدواج را بررسي كنند. اگر عنوان مي‌كنند، علت ازدواج نكردن و در نتيجه بالا رفتن سن ازدواج، مسائل اقتصادي است بايد گفت كه قطعا در خانواده‌هاي چندهمسري مشكل اقتصادي بيشتر خواهد بود. ضمن اينكه مشكلات روحي و رواني را تصاعدي مي‌كند؛ بنابراين چندهمسري هيچ كدام از اين مشكلات را حل نمي‌كند.»

حجت‌الاسلام فاضل‌ميبدي تاكيد كرد:«نگاه مروجان چندهمسري و پياده كردن مسائل صدر اسلام براي زمان حال اشتباه است؛ اگر در روزگار پيامبر و صدر اسلام چندهمسري رواج داشته در عرف آن روز قباحت نداشته و عادي و طبيعي بوده كه خود پيامبر هم چند همسر داشتند اما در عرف عقلايي امروز چندهمسري قباحت دارد. همانند برده‌داري كه در زمان صدر اسلام رواج داشت و اشكالي بر آن متصور نبود اما امروز اگر كسي بخواهد برده خريد و فروش كند، قباحت دارد و محكوم مي‌شود. در صدر اسلام ازدواج مرد ميانسال با كودك هم رواج داشته و قبيح هم نبوده اما الان اين ازدواج قباحت دارد. پس اين نوع مسائل را نبايد با استناد به صدر اسلام مقايسه كرد. چراكه اين مسائل، عرفي و عقلايي است و تا آنجا كه بنده مطالعه قرآني و تاريخي كرده‌ام؛ چندهمسري نه تنها در جهان امروز و در عرف عقلا قباحت دارد، هيچ دختري را هم باسرپرست نمي‌كند بلكه يك خانم ديگري را هم بي‌سرپرست مي‌كند علاوه بر اينكه آرامش زندگي بر هم مي‌خورد. در قرآن هم نه‌ تنها چندهمسري اصلا ترويج نشده بلكه سختگيري مي‌شود كه عدالت را اجرا كنيد و اجراي عدالت از عهده هر كسي برنمي‌آيد. چندهمسري به دليل اينكه اخلال ايجاد مي‌كند و آمار طلاق را بالا مي‌برد به نوعي يك نوع فساد محسوب مي‌شود و خلاف عقل و شرع است.»

عطاالله محمدي؛ روانشناس شخصيت هم در گفت‌وگو با ايرنا، غفلت پدر از فرزندان را از ديگر تبعات خانواده چندهمسري دانست و تاكيد كرد: «بسياري از مردان در اين زمان نيازمند كسب و درآمد دوم هستند و در چندهمسري و به دنبال غيبت پدر و عدم انجام وظايف تربيتي و افزايش تعداد همسران و فرزندان، اين آسيب‌ها را دو برابر مي‌كند. ناسازگاري زنان با يكديگر و ناسازگاري اعضاي خانواده با پدر، محيط خانوادگي را براي فرزندان ناامن خواهد كرد و ساختار چندهمسري در خانواده سبب ترويج نابرابري زن و مرد و در واقع ناشي از يك نگاه ابزاري به جنس زن است. عنوان چندهمسري در جامعه ايران در حقيقت به مفهوم چندزني اشاره مي‌كند؛ چراكه اين امتياز به زنان تعلق نمي‌گيرد بنابراين نابرابري زن و مرد به عنوان نخستين آسيب اجتماعي اين رويداد به‌چشم مي‌خورد. اين نابرابري ناشي از يك نگاه ابزاري به جنس زن است كه براساس اين نگاه، زنان در جامعه به‌عنوان شهروند درجه دوم همچنين يك دست‌آويز ابزاري در نظر گرفته مي‌شوند.»

پروانه مافي؛ رييس فراكسيون خانواده مجلس هم با اشاره به اينكه چندهمسري در شرع و دين اسلام مورد تاكيد نبوده، تاكيد كرد:«طرح چنين مساله‌اي باعث فروپاشي كيان و آرامش خانواده‌ها شده و برخلاف نگاه ويژه قانون به حمايت از بانوان در ابعاد مختلف زندگي اجتماعي است. چندهمسري، موضوعي نيست كه امروز اولويت جامعه باشد و در آيين، شرع و مقدسات ما هيچگاه به چندهمسري تاكيد نشده و لزومي بر اجراي آن وجود ندارد. در قرآن كريم و در سوره نسا در آياتي به اين موضوع اشاره شده و در همه اين آيات به بحث برقراري عدالت پرداخته شده است. قرآن‌كريم تاكيد دارد اگر مي‌توانيد عدالت را اجرا كنيد، اجازه داشتن چند همسر را داريد و در ادامه تصريح مي‌كند كه قطعا نمي‌توانيد عدالت را در اين زمينه اجرايي كنيد. اگر ما به زندگي بزرگان ديني و انقلابي خود نيز توجه كنيم، هم رهبر معظم انقلاب و هم امام راحل بر تك‌همسري تاكيد داشتند و به همه مجموعه‌هايي كه زير نظر اين بزرگان فعاليت دارند، تاكيد داشتند كه امر چندهمسري قبيح بوده و نبايد به آن پرداخته شود. وزارت كشور بايد بر فعاليت چنين موسساتي نظارت داشته باشد و ما در حال تنظيم نامه‌اي خطاب به وزير كشور هستيم تا با نظارت بر فعاليت چنين موسساتي مانع بر هم خوردن آرامش و كيان خانواده‌ها شود. موسسات غيردولتي زير نظر وزارت كشور فعاليت داشته و وزير كشور بايد نسبت به فعاليت چنين موسساتي نظارت و دقت بيشتري اعمال كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون