• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3229 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ ارديبهشت

موسوي‌لاري:

بزرگان اصلاحات ساز و كار انتخاباتي اين جريان را تاييد مي‌كنند

عبدالواحد موسوي‌لاري، وزير كشور دولت اصلاحات اين روزها در جايگاه رييس شوراي راهبردي انتخابات اصلاح‌طلبان فعاليت‌هاي جدي انتخاباتي را آغاز كرده و ادامه مي‌دهد. لاري ديروز در گفت‌وگويي با ايلنا به تشريح وضعيت فعلي احزاب و گروه‌هاي سياسي با تمركز بر انتخابات مجلس پرداخت.
 اگر بخواهيم وضعيت فعلي فعاليت‌هاي احزاب را با دو يا سه سال پيش مقايسه كنيم؛ بايد بگوييم تحولي ايجاد شده و بدون‌شك وضعيت بهتر شده است. فعاليت احزاب تا حدودي به شكل جدي شروع شده و ائتلاف‌ها در حال پيدا كردن يكديگر و برگزاري جلساتي هستند. اين اقدامات در سه سال پيش مقدور نبود چراكه فضا كاملا بسته و انسدادي بود.
 هنوز احزاب، گروه‌ها و تشكل‌ها از فضاي امنيتي گذشته بيرون نيامده‌اند و همچنان فعاليت‌هاي احزاب با ده‌ها اما و اگر توسط مسوولان روبه‌رو است، اگر قرار باشد احزاب نشستي داشته باشند، بايد مراحل زيادي را طي كنند تا اعضا بتوانند زير يك سقف دور يكديگر جمع شوند.
 دولت الان هم مي‌تواند با توجه به همان مواضعي كه در شكل‌گيري اوليه خانه احزاب وجود داشت، اين نهاد را دوباره فعال كند تا خانه احزاب چتري بالاي سر همه احزاب كشور باشد، اين هم كار دشواري نيست.
 يكي از انتقادات جدي كه در حال حاضر وجود دارد، اين است كه خيلي از اين مديران محلي يعني حدود ۷۵ درصد آنها افرادي هستند كه با مشي دولت و ديدگاه‌هاي دولت همراه نيستند.
 آقاي مقيمي به عنوان مسوول ستاد انتخابات بايد اين مساله را از هم‌اكنون تدبير كند. وزارت كشور در اين تدبير بايد ميدان را براي انتخاب‌كنندگان و انتخاب‌شوندگان باز نگه دارد. الان وزارت كشور بايد علاوه بر قوانين و مقرراتي كه در اختيار دارد، اين جمله رهبري را كه فرمودند راي مردم حق‌الناس است، عملياتي كند.
 معتقدم آقاي روحاني هنوز به‌طور كامل موفق نشده منويات خود را محقق كند، دولت به همين نسبت و بلكه بيشتر با استقرار ديدگاه‌هاي اصلاح‌طلبان هم فاصله دارد.
  نگراني‌هايي كه اصولگرايان امروز از برگزاري همايش‌هاي اصلاح‌طلبان احساس مي‌كنند، دليل روشني دارد،‌ چراكه آنها آثار همدلي و همگرايي اصلاح‌طلبان با يكديگر را ديده‌اند و احساس مي‌كنند با وجود تلاش‌هاي آنان، در هماهنگي اصولگرايان دستاورد چنداني نداشتند.
 امروز حجت‌الاسلام تقوي كه مسوول سياستگذاري ائمه جمعه سراسر كشور است، متولي هماهنگي بين اصولگرايان شده است، در حالي كه همين اصولگراها به خانم فرامرزيان انتقاد داشتند كه چرا در همايش اصلاح‌طلبان به عنوان يكي از مسوولان وزارت كشور، پيام رييس دولت اصلاحات را قرائت كرده است. اگر اين طور است بايد اين سوال هم از آقاي تقوي بشود كه وقتي مسوول شوراي سياستگذاري ائمه جمعه است و بايد بي‌طرف و پدرانه عمل كند، چرا امروز مسوول همگرايي اصولگرايان شده است.
 به احزاب اصولگرا گفته‌ام اگر شما براي خود كاركرد حزبي قايل هستيد، اين انتظار را نداشته باشيد كه هميشه از رانت حمايت‌هاي مختلف استفاده كنيد. بايد خود را بالا بكشيد و وارد صحنه رقابت شويد، با افكار عمومي ارتباط برقرار كنيد و اين توقع را نداشته باشيد كه هميشه رقيب شما  ردصلاحيت شود تا شما بتوانيد پيروز ميدان باشيد.
 شخصيت‌هاي برجسته جريان اصلاحات،‌ اعم از رييس دولت اصلاحات و آيت‌الله هاشمي و ديگران از سازوكار فعلي انتخاباتي اصلاح‌طلبان حمايت خواهند كرد.
 عارف بخشي از جريان اصلاحات محسوب مي‌شود و از جريان اصلاحات جدا نيست. او هم مثل ساير نيروهاي اصلاح‌طلب براي اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات در تلاش است و مي‌خواهد اصلاح‌طلبان به شكل منسجم و همدل در انتخابات شركت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون