• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4510 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ آبان

دولت عميق عليه ترامپ

سعيد عابدپور

سرمقاله ديروز روزنامه نيويورك‌تايمز يكي از ده‌ها مقاله‌اي است كه همه‌روزه عليه ترامپ نوشته مي‌شود. اين سرمقاله مخالفان ترامپ را چنين توصيف مي‌كند: «آنها جنبش مقاومت نيستند، عضو كابالا نيستند، آنها مخالفان ترامپ، كارمندان ادارات عمومي هستند. به اين قهرمانان خاموش سلام كنيم.» ترامپ بيش از هر زمان ديگري از ديد روزنامه واشنگتن‌پست و نيويورك‌تايمز و رسانه‌هاي ديگر به عنوان فردي جنايتكار و دروغگو معرفي مي‌شود. در كشوري كه رسانه‌هاي آزاد سنگ دموكراسي را به سينه مي‌زنند، مخالفت اينها با ترامپ شانس بسيار كمي براي موفقيت او در دور دوم رياست جمهوي باقي مي‌گذارد. مخالفان ترامپ تنها از حزب دموكرات و كارمندان ادارات دولتي در واشنگتن نيستند، مخالفان او افرادي هستند كه جزو كارمندان دولت نيستند، نفوذ مالي و رسانه‌اي دارند و ديدگاه‌هاي خود را آزادانه بيان مي‌كنند. مخالفان او نئو كان‌ها هستند. تمامي مدارك و شواهد مبني بر آغاز اعمال جنايتكارانه توسط ترامپ چندان مهم نيستند، بلكه نقطه اصلي در تحقيقات عليه ترامپ داستان اوكراين و صحبت‌هاي او با رييس‌جمهور اين كشور است. ترامپ از رييس‌جمهور اوكراين خواستار جلوگيري از فعاليت اقتصادي پسر جو بايدن، يكي از نامزدهاي حزب دموكرات براي رياست‌جمهوري شده بود. به گفته مايكل ات‌كينسون، بازرس اصلي و ناظر بر فعاليت 17 دستگاه اطلاعاتي در امريكا، شاهد اصلي در قضيه اوكراين فردي است كه در ارتباط با يكي از نامزدهاي انتخابات دموكرات براي رياست‌جمهوري سال 2020 است. به نوشته ديلي‌بيست، در پشت‌پرده اتهام به ترامپ، مشاور امنيت ملي سابق اين كشور جان بولتون ايستاده است. بولتون ظاهرا به دنبال شهادت در ماجراي اوكراين بود ولي اين اقدام او رد شد. با اين وجود خيل كثيري از جماعت نئو محافظه‌كار
(نئو كان) به همراه بولتون در كارزار عليه ترامپ قرار دارند. نئوكان‌ها به همراه دموكرا‌ت‌ها ناراضي و خشمگين از تصميمات رييس‌جمهور امريكا در عقب‌نشيني از سوريه و ساير مناطق هستند. اينها خشمگين از انفعال ترامپ در مقابل ايران نيز هستند. به ياد بياوريم كه دموكرات‌ها در دوران رياست‌جمهوري اوباما، جريان بهار عربي را كليد زدند. اين ماجرا از سخنراني مشهور اوباما به سال 2009 در دانشگاه قاهره و دعوت ايشان از جوانان عرب براي بيداري و دموكراسي‌خواهي شروع شد. بهار عربي كليد تغيير مرزهاي سياسي خاورميانه و شمال آفريقا بود، طرحي براي به وجود آوردن خاورميانه نوين يا خاورميانه بزرگ با تجزيه كشورها و تشكيل چندين كشور جديد. گسترش اعتراض يك تونسي ميوه‌فروش به تظاهراتي گسترده در شهرهاي مهم خاورميانه حكايت از برنامه‌ريزي و طرحي براي سرنگوني دولت‌هاي قديم و به روي كار آمدن دولت‌هاي جديد داشت و در اين كارزار گسترده داعش ايجاد شد. خانم كلينتون در چند نقطه به نقش دولت وي در ايجاد داعش اشاره داشته و ترامپ نيز در سخنراني‌هاي انتخابات 2016 به اين نكته اشاره كرد. اكنون نئوكان‌ها و دموكرات‌ها با حمايت رسانه‌هاي مهم در تلاش براي بي‌اعتباري ترامپ و شكست او هستند. هر دو جريان دموكرات و نئوكان خروج تدريجي نيروهاي امريكايي از خاورميانه را نشانه شكست تلقي مي‌كنند تا تغيير استراتژي. هر دو جريان يكي به روش حيله‌گرانه اطلاعاتي و سياسي و دومي به روش جنگ، مخالف سياست‌هاي كنوني ترامپ هستند. ترامپ با تمامي بددهني‌ها، بي‌ادبي‌ها، رفتار خارج از نزاكت و خودمحوري بيش از حد در سياست خارجي امريكا تمايل به همكاري و توافق با روسيه، رفتار غيرنظامي با سوريه و نگاه به مساله چين به عنوان تهديد اصلي امريكا و خروج تدريجي بخشي از نيروها از خاورميانه دارد. ترامپ با مشاوران نخبه امنيت ملي از دو طرف جمهوري‌خواه و دموكرات در جنگ است؟ افرادي كه به نوشته نيويورك تايمز، به دنبال حضور نظامي در سوريه، عراق و افغانستان هستند. آنها عليه طرح‌هاي سياسي ترامپ تلاش مي‌كنند.

آنها نتوانستند جنگ نويني را در خاورميانه به راه بيندازند ولي توانسته‌اند موانعي عليه ترامپ ايجاد كنند تا جايي كه ترامپ نتوانسته نيروهايش را از افغانستان و سوريه بيرون بكشد. شايد در آينده شعار ترامپ «اول امريكا» و سخن او درباره پايان دادن به جنگ‌هاي بي‌پايان، ديگر شنيده نشود و شايد دوباره طرح‌هايي از جنس ايجاد داعش و راه‌اندازي شورش و ناامني در خاورميانه و شمال آفريقا فعال شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون