• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4512 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۶ آبان

گفت‌وگو با بيژن ذوالفقارنسب

ويلموتس از كي‌روش توانمندتر است

علي ولي‌اللهي
 

 

با توجه به نتايج اخير تيم ملي و دو باخت مقابل بحرين و عراق، چيزي كه ما در زمان حضور كي‌روش نديده بوديم، بحث دلايل ضعف تيم ملي و همچنين مقايسه مرد بلژيكي با مرد پرتغالي بسيار داغ شده است. منتقدان ويلموتس او را ناكارآمد مي‌دانند و مدام نام كي‌روش را صدا مي‌زنند. در سمت مقابل اما برخي كارشناسان هنوز معتقدند بايد به ويلموتس فرصت داده شود تا او توانايي‌هايش را نشان بدهد. بيژن ذوالفقارنسب كه در زمان حضور كي‌روش روي نيمكت تيم ملي از منتقدان درجه يك او به حساب مي‌آمد، يكي از افرادي است كه به ويلموتس اميدوار است. گرچه او نيز همانند تمام جامعه فوتبال معتقد است كه شرايط بسيار سخت شده، اما معتقد است كه ويلموتس توانمندي‌هاي بيشتري از كي‌روش دارد و تيم ملي براي صعود شانس دارد.

 

به نظر شما آيا تيم ويلموتس مشكل خاصي دارد يا باخت مقابل بحرين و عراق اتفاقي بوده است؟

تيم ملي ايران يك‌سري مشكلات دارد. فدراسيون فوتبال و كادرفني تيم ملي نتوانستند با اين مشكل كنار بيايند. در واقع مشكل به گونه‌اي بر آنها غلبه كرده است. مشكل هم همين مسائل و مشكلات اقتصادي است. فدراسيون فوتبال درآمدهايش را از فيفا بابت بازي‌هاي جام جهاني روسيه نگرفته است. فدراسيون مطالباتي دارد و اين مطالبات بلوكه شده است. پولي كه فدراسيون مي‌خواست از طريق آن حق و حقوق ويلموتس را پرداخت كند كه موفق نشده است. مربي هم طبيعتا به جزييات كار ندارد و به دليل دريافت نكردن پولش ايران را ترك كرد و گفت تا پولم را ندهيد، نمي‌آيم. اين را تقريبا همه مي‌دانند. در نهايت اين اتفاق همزمان شد با اردوي بسيار حساس تيم ملي براي بازي با عراق. آن اردو بسيار بسيار حايز اهميت بود. هم براي شناخت بهتر ويلموتس از تيم ملي و هم براي كار كردن روي سيستمي كه تيم ملي بايد مقابل عراق پيش مي‌گرفت. در نهايت همه اين مسائل منجر شد به نمايشي كه مقابل عراق ارايه داديم. ما مقابل عراق بسيار بي‌برنامه و ضعيف عمل كرديم.

اگر بخواهيد جزيي‌تر در مورد مسائل فني بحث كنيد، به چه نكاتي اشاره مي‌كنيد؟

من فكر مي‌كنم ويلموتس اطلاعات كاملي از شرايط تيم عراق نداشت. به دليل اينكه ايران نبود تا بازي‌هاي عراق را به دفعات ببيند و تحليل كند و بر اساس ويژگي‌ها و شرايط فني تيم عراق تيم را ارنج و تهييج كند. اين كار بسيار مهم است. مساله ديگر كه البته مربوط مي‌شود به نكته اول اين است كه ايشان مي‌توانست ساختار دفاعي تيمش را بهتر بچيند. اگر ايشان فرصت كافي مي‌داشت، مسووليت‌هايي كه به 3 يا 4 هافبك محول كرده بود، درست‌تر مي‌شد و ما نمايش بهتري مقابل عراق مي‌داشتيم. نكته آخر اينكه ويلموتس به خوبي نتوانست از بازيكنان بازي بگيرد. يكي از هنرهاي مربي بازي گرفتن از بازيكن است. به‌طور مشخص ما متوجه نشديم وظايف طارمي كه يكي از فورواردهاي خوب كشور ماست به عنوان يك وينگر چپ چيست. راندمان فني اين بازيكن بسيار پايين بود. يا مسعود شجاعي كه خيلي وقت است يك بازي كامل را نه در تيم ملي و نه در باشگاهش به‌طور كامل بازي نكرده به همين شكل. شجاعي بازيكن بسيار خوبي هم بوده ولي به هر شكل وظايفي كه براي او تعريف شده بود را متوجه نشديم.

ما الان دو بازي را باخته‌ايم. براي برون‌رفت از اين وضعيت چه كار مي‌شود كرد؟

ما در يك وضعيت بسيار بغرنج هستيم. همه‌ چيز دست خودمان نيست. هر اتفاقي ممكن است رخ بدهد. اتفاقي كه ما به آن فكر نمي‌كنيم ولي امكان وقوعش است. شرايط صعود ايران به بازي سه‌شنبه عراق و بحرين گره خورده است. ولي اگر شرايط طبيعي باشد، امكان صعود هست. ما دو تا بازي در خانه مقابل عراق و بحرين در خانه داريم و بايد الزاما اين دو بازي را ببريم و 6 امتياز بگيريم. اين دو تا تيم تبحر كاملي در بستن بازي دارند. بحرين و عراق در تخريب بازي و تلف كردن زمان مسابقه تخصص دارند؛ مخصوصا بحرين. هر يك از اين بازي‌ها مساوي شود كار ما بسيار دشوار مي‌شود. اين يك طرف قضيه است. در طرف ديگر علاوه بر اينكه ما بايد دغدغه بازي‌هاي ساير هم‌گروهي‌هاي‌مان را داشته باشيم بايد نگاهي هم به وضعيت ساير گروه‌ها داشته باشيم. چون 4 تيم دوم هم از گروه‌ها صعود مي‌كنند و در ساير گروه‌ها مدعيان زيادي براي صعود به عنوان تيم دوم هستند. ما به اندازه كافي امتياز از دست داده‌ايم. اين كار را بسيار سخت كرده است و به همين دليل بايد در ادامه تلاش‌مان را چند برابر كنيم.

شما در زمان كي‌روش يكي از منتقدان ايشان بوديد، امروز ويلموتس را در مقايسه با كي‌روش چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا قبول داريد ويلموتس آن تعهد و هيجان كي‌روش براي كار كردن را ندارد؟

بله موافقم، آن چيزي كه تاكنون مشاهده كرده‌ايم همين را نشان مي‌دهد. با اين حال من توانمندي‌هاي ويلموتس را در زمينه‌هاي ورزشي بالاتر از كي‌روش مي‌دانم. اما يك‌سري رفتارها و محاسبات ورزشي و غيرورزشي هست كه هر مربي بايد در جريان كارش لحاظ كند. در اين زمينه‌ها ويلموتس به اندازه كي‌روش هوشمندي ندارد.

زمزمه‌هايي از اخراج ويلموتس به گوش مي‌رسد. آيا شما با چنين رويكردي موافق هستيد؟

مساله فقط تغيير سرمربي نيست و بايد ساير فاكتورها را نيز در نظر گرفت. اول از همه مسائل اقتصادي است. من فكر مي‌كنم در مجموع لحاظ اين بحث اصلا به نفع ما نيست. گمان مي‌كنم كساني كه اين بحث را مطرح مي‌كنند در حال باز كردن راه براي بازگشت كي‌روش هستند. اگر ورزشي فكر كنيم و دغدغه‌ ما فوتبال باشد و به آمادگي و توانمندي كامل تيم ملي كشورمان بينديشيم و به ويلموتس كمك كنيم، هنوز شانس صعود و موفقيت براي تيم ملي وجود دارد. وضعيت هنوز آنقدر بغرنج نيست و اگر شرايط طبيعي باشد ما مي‌توانيم صعود كنيم.

آيا بازيكني هست كه شما جاي خالي‌اش را در تيم ملي احساس كرده باشيد؟

بله، اما اجازه بدهيد نام نبرم. بازيكناني هستند كه در خط مياني و دفاع مي‌توانند عملكرد بهتري از بازيكنان حال حاضر ارايه بدهند.

مثلا جهانبخش و عزت‌اللهي؟

به خصوص جهانبخش با توجه به اثرگذاري‌هايش در بازي‌هاي قبلي تيم ملي در چند سال اخير و كارآمدي‌اش مي‌شد اين امتياز را براي او قائل شد كه بيايد و در تيم ملي كشورش بازي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون