• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4513 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ آبان

بازديد سرزده رييس كل بانك مركزي از بازار ارز

همتي: مردم سرمايه خود را به باد ندهند

روز گذشته، عبدالناصر همتي رييس كل بانك مركزي با حضور در صرافي‌هاي بانكي و آزاد در خيابان فردوسي از نزديك در جريان روند بازار ارز و قيمت‌ها قرار گرفت؛ همتي در خيابان فردوسي با مردم گفت‌وگو كرد و به آنها اطمينان داد كه بانك مركزي اجازه سفته‌بازي مجدد در بازار ارز را نمي‌دهد.

آنچه همتي به عنوان «سفته‌بازي مجدد» عنوان مي‌كند؛ اين روزها در بازار ارز با نوسان‌هاي قيمتي دلار در كانال 12هزار توماني ديده مي‌شود. از هفته گذشته نرخ دلار بار ديگر به نوسان افتاده و همين ديروز نيز به 12هزار و 600 تومان رسيد. اين نرخ جديد پس از نزديك به 4 ماه يك ركورد براي دلار محسوب مي‌شود و نگراني‌هايي را براي مردم به وجود آورده است. نگراني‌هايي كه اين روزها با تنش و اعتراض به افزايش قيمت بنزين همراه شده و دلالان ارزي را به تكاپو انداخته تا بار ديگر سطوح بالاي قيمت‌گذاري ارز را در بازار ايجاد كنند؛ گرچه دلالان ارزي، روز گذشته و همزمان با از دسترس خارج شدن بسياري از وب‌سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي موفق نشدند به آنچه سياستگذار پولي، «سفته‌بازي در بازار» مي‌نامد، ادامه دهند.

اما رييس‌ كل بانك مركزي در بازديد سرزده خود از صرافي‌هاي ميدان فردوسي تاكيد كرد كه «مردم بايد مراقب باشند تا سرمايه‌هاي خود را از دست ندهند.» چراكه به اعتقاد او «هم‌اكنون در بازار فقط دلال‌ها به‌ صورت لفظي قيمت‌ها را تعيين مي‌كنند.»

همتي با تاكيد بر اينكه جو بازار فقط توسط دلال‌ها ملتهب نشان داده مي‌شود و اصلا واقعيت بازار اين‌طور نيست، ادامه داد: قيمت ارز با افزايش قيمت در صرافي‌هاي بانكي روند كاهشي را در پيش گرفته است. ضمن آنكه بانك مركزي مشكلي در تامين نيازهاي ارزي مردم ندارد.

روز گذشته، ‌بانك مركزي براي مقابله با حضور سوداگران در بازار ارز، نرخ ارز در صرافي‌هاي بانكي را نسبت به ابتداي هفته افزايش داد؛ بر همين اساس، از صبح ديروز قيمت ارز در صرافي ملي 12 هزار و 300 تومان تعيين شد و اين افزايش قيمت مانع از خريد ارزان در صرافي‌هاي بانكي و فروش با قيمت بالا در بازار آزاد شد.بعد از افزايش چشمگير قيمت ارز در صرافي‌هاي بانكي، دلال‌ها از افزايش قيمت دلار عقب‌نشيني كرده و قيمت‌ها را كاهش دادند، بر همين اساس دلار در بازار آزاد از 12 هزار و 600 تومان صبح به 12 هزار و 300 تومان برگشت.

پس از بازديد رييس كل بانك مركزي از بازار ارز، وب‌سايت بانك مركزي در يادداشتي كه به نقل از همتي منتشر كرد، نوشت: طي روزهاي گذشته، همچنان بانك مركزي در بازار ارز حضور فعال دارد، چراكه مديريت بازار ايجاب مي‌كند كه به عنوان بازارساز اصلي نيازهاي واقعي را تامين كرده و مازاد عرضه ارز را نيز مطابق ماه‌هاي گذشته جمع‌آوري و به ذخاير كشور اضافه كند، مجموعه ذخاير بانك مركزي از محل خريد ارز صادرات غيرنفتي و بازار ارز، اين اجازه را به ما مي‌دهد كه با رصد تحركات بازار ارز، هرگونه تلاش براي سفته‌بازي را خنثي كرده و همزمان اجازه دهد كه روند عادي عرضه و تقاضاي ارز نرخ آن را تعيين كند. تجربه بيش از يك‌سال و اندي گذشته بانك مركزي در مديريت علمي بازار ارز همچنان ادامه پيدا كرده و من اطمينان دارم شكل‌گيري انتظارات اين چند روز، تاثير چنداني بر بازار ارز نخواهد داشت و همان روند گذشته و منطقي در بازار ادامه پيدا خواهد كرد، مردم عزيز مراقب سرمايه‌هاي خود باشند تا خداي ناكرده از ناحيه سودجويان و سفته‌بازان آسيب نبينند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون