• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4513 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ آبان

رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست خبر داد

1000 ميليارد تومان عوارض پسماند

گروه اجتماعي | عيسي كلانتري در همايش بين‌المللي مديريت پسماند كه روز يكشنبه در سازمان حفاظت محيط‌زيست برگزار شد، با اشاره به اينكه با وجود تصويب قانون مديريت پسماند هنوز در وزارت كشور يك ريال از منابع مديريت پسماند وصول نشده است، از شهرهايي در كشور ياد كرد كه غرق در زباله هستند و شهرداري‌ها و فرمانداري‌ها در مقابل آنها تسليم شده‌اند. با اين حال حسين رجب‌صلاحي، معاون امور شهرداري‌هاي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور سخنان كلانتري را چنين تكميل كرد: پيش‌بيني ما اين بود كه از اين منبع هزار ميليارد تومان درآمد داشته باشيم كه متاسفانه محقق نشده است. روزانه در كشور 58 هزار تن پسماند عادي توليد مي‌شود، شهرها در اين مقدار 48 هزار تن و روستاها 10 هزار تن سهم دارند. 25درصد اين پسماندها پردازش شده و فقط 75درصد آنها به‌ طور مستقيم دفن مي‌شوند. از كل پسماندهاي عادي ۶۵درصد ‌تر و ۳۵درصد آن پسماندهاي خشك و در حال حاضر 700 محله دفن پسماند در كشور وجود دارد. اين آمار و ارقام در سخنان حسين رجب‌صلاحي نشان‌دهنده فاصله وضعيت فعلي بازيافت پسماند با برنامه پنج‌ساله مديريت پسماند كشور است كه طبق آن 700 محل بايد به 283 محل كاهش پيدا كند. رجب‌صلاحي همچنين تعداد مراكز پردازش و كمپوست در كشور را بسيار كم دانست و گفت كه ۴۲ مركز فعلي طبق برنامه پنج‌ساله بايد به 123 مركز افزايش پيدا كند. رجب‌صلاحي در ادامه سخنانش به نبود درآمد پايدار در حوزه پسماند براي شهرداري‌ها اشاره و چالش‌هاي مديريت پسماند در كشور را چنين عنوان كرد: نبود درآمد پايدار در حوزه پسماند براي شهرداري‌ها، كمبود نيروي متخصص، پايين بودن بهاي برق توليدي از پسماندها و به‌روز نبودن قوانين.

اين در حالي است كه تپه 60 متري از زباله‌هاي مناطق 22گانه تهران، مراكز بهداشتي و درماني در كيلومتر 23 جاده قديم تهران-قم و در مجتمع آرادكوه امحا و دفن مي‌شوند، بوي بد تصاعد گازهاي پسماندشان نفس را از باقرشهري‌ها و شهرريي‌ها و مسافران فرودگاه امام خميني (ره) مي‌گيرد. وعده‌هاي جمع‌آوري و انتقال اين مركز نيز در ميان اخبار دپو مي‌شود. عيسي كلانتري با اينكه پيش از اين نيز قول
كور شدن 14 تا 15 مكان ايجاد بو در اطراف فرودگاه را داده بود، اين‌بار در همايش بين‌المللي مديريت پسماند از آرادكوه با عنوان «يكي از بزرگ‌ترين سايت‌هاي دفن زباله» ياد كرد و سرانه توليد زباله آن را از ميانگين جهاني بالاتر اعلام كرد. صدرالدين علي‌پور، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران پيش از اين و در 16 مهر ماه جابه‌جايي آرادكوه را امكان‌ناپذير دانسته و گفته بود كه اين اقدام اعتباري بالغ بر بودجه 2 سال شهرداري تهران لازم دارد، يعني اعتباري 20 تا 30 هزار ميلياردي به منظور راهسازي، سرمايه‌گذاري و خطوط پردازش و سايت تصفيه بهداشتي، اما تاكنون به گفته سعيد محمودي، مديركل حفاظت محيط‌زيست استان تهران شهرداري تاكنون هيچ نقطه ديگري را براي دفع پسماند جانمايي نكرده است. محمودي روز شنبه 25 آبان در «نشست خبري مديركل حفاظت محيط‌زيست استان تهران با اصحاب رسانه» گفته بود كه دفن پسماند شهر 12 ميليون نفري در يك نقطه بدون درنظر گرفتن پايان آن پذيرفتني نيست و بايد محل دپوي پسماند از نو جانمايي شود و شهرداري تهران مكان‌هاي موردنظر را اعلام كند تا حفاظت محيط‌زيست تهران به ارزيابي آن بپردازد. محمودي در اين همايش اراده محيط‌زيست را معطوف به توقف فعاليت در آرادكوه دانسته و گفته بود: «فعاليت در آرادكوه بايد متوقف شده و جاي جديدي براي اين فعاليت مشخص شود.» رييس سازمان محيط‌زيست با اينكه دنباله حرف‌هاي يك روز پيش محمودي را پي نگرفت و به نقش شهرداري در ساماندهي آرادكوه اشاره كرد، اما او در ادامه سخنانش انتقاداتي را به مديريت پسماند وارد كرد و گفت: «در رابطه با مديريت پسماند ارزيابي‌هاي كمي صورت گرفته است. در كشور ما مديريت پسماند هم از نظر سرمايه‌گذاري و هم اجرايي عقب مانده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون