• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4513 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ آبان

سلامت

رييس هيات‌مديره انجمن عالي مراكز غيردولتي توانبخشي معلولان اعلام كرد

مشكلات مراكز توانبخشي بر زمين مانده است

مجيد بهروزي‌نيا، رييس هيات‌مديره انجمن عالي مراكز غيردولتي توانبخشي معلولين كشور گفت: با توجه به گذشت ۸ ماه از سال، هيچ‌گونه اقدامي در خصوص اجراي مصوبه افزايش ۲۰ درصدي يارانه مراكز توانبخشي انجام نشده است.

به گزارش مهر، مجيد بهروزي‌نيا اعلام كرد: قريب به دو هزار و 500 مركز توانبخشي غيردولتي در سراسر كشور در حال ارايه خدمات توانبخشي به جامعه معلولين در قالب خدمات شبانه‌روزي، روزانه، ويزيت در منزل و مراقبت در منزل هستند و قسمت عمده پرداخت هزينه خدمات از محل يارانه مصوب هيات دولت است كه براساس ماده ۷ قانون حمايت از حقوق معلولين مصوب ۱۳۹۷ مجلس شوراي اسلامي از طرف سازمان بهزيستي به مراكز توانبخشي پرداخت مي‌شود.

او به وضعيت اقتصادي اشاره كرد و در اين باره افزود: به دليل بروز تورم شديد در سال ۹۷ و ۹۸ و افزايش ۴۰ درصدي حقوق كاركنان در شوراي عالي كار، هزينه‌هاي سرباري شديدي به مراكز تحميل شده كه به دليل عدم افزايش يارانه مراكز در سال ۹۸، از ابتداي سال مشكلات عديده‌اي به مراكز تحميل شده است.

رييس هيات‌مديره انجمن عالي مراكز غيردولتي توانبخشي معلولين كشور گفت: متاسفانه با وجود اين مشكلات و با توجه به تورم ۴۰ درصدي اعلامي از طرف سازمان آمار، مصوبه افزايش يارانه مركز توانبخشي هيات دولت در مورخ ۹۸/۶/۶ تنها به ميزان ۲۰ درصد افزايش يافته است و با توجه به گذشت ۸ ماه از سال، هيچ‌گونه اقدامي در خصوص اجراي اين مصوبه و تامين نقدينگي رديف ۱۳۱۵۱۰ از طرف سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داري كل كشور صورت نگرفته است و سازمان بهزيستي كشور اجراي مصوبه را منوط به تامين اعتبار و نقدينگي كرده است.

به گفته او، با توجه به مكاتبات متعدد و برگزاري جلسات حضوري با مسوولان ذي‌ربط، متاسفانه مشكلات مراكز توانبخشي در خصوص ترميم يارانه بر زمين مانده است.

 

محرز: مصرف آنتي‌بيوتيك در ايران ۱۶ برابر استاندارد جهاني است

مينو محرز، رييس مركز تحقيقات ايدز ايران مصرف آنتي‌بيوتيك در ايران را ۱۶ برابر استاندارد جهاني اعلام كرد. به گزارش ايلنا، محرز در نشست خبري هفته اطلاع‌رساني مصرف صحيح آنتي‌بيوتيك گفت: مصرف بي‌رويه آنتي‌بيوتيك در ايران ۱۶ برابر استاندارد جهاني است. ما يكي از بدترين كشورها در اين زمينه محسوب مي‌شويم. اين موضوع غير از هزينه بالايي كه براي دولت دارد، جان مردم را به خطر مي‌اندازد. بايد هر كاري مي‌توانيم انجام دهيم تا سونامي مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها را از بين ببريم. بايد تاكيد كنم كه اين سونامي در حال حاضر وجود دارد و اين‌طور نيست كه در آينده براي ما اتفاق بيفتد. او درباره اين عادت رفتاري در ميان ايرانيان گفت: نبايد داروهاي عفوني بيمارستاني تنها با تجويز پزشك عمومي در دسترس مردم قرار بگيرد. ديده شده كه پزشكان براي مصارف ناملزوم ۸۰ قرص بيمارستاني تجويز مي‌كنند. ما ميلياردها تومان هزينه مي‌كنيم تا نسل بعدي خود را از بين ببريم. اين با هيچ منطقي قابل توجيه نيست و با عقل جور درنمي‌آيد. كنترل روي داروخانه‌ها تنها با نسخه الكترونيكي امكان‌پذير است كه اميدواريم هر چه سريع‌تر به جريان بيفتد.

همچنين مسعودي، عضو هيات مبارزه با بيماري‌هاي عفوني گفت: لازم است براي افراد حساس واكسيناسيون آنفلوآنزا صورت بگيرد از جمله زنان باردار، مبتلايان به HIV، افرادي كه بيماري‌هاي ريوي و قلبي دارند و پرسنل بيمارستان‌ها. همچنين تحقيقات نشان داده كه آنفلوآنزا مي‌تواند براي افراد چاق كشنده باشد. اين عضو هيات مبارزه با بيماري‌هاي عفوني افزود: اين بيماري در كشور شايعه شده و تا پايان زمستان ادامه خواهد داشت. محققان ما در حال بررسي اين ويروس هستند تا مشخص شود كه آيا اين ويروس تغييري كرده است يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون