• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4513 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ آبان

نادال با صدرنشيني فصل را به اتمام رساند

انتقام ملايم فدرر از جوكوويچ

سامان سعادت

 

 

«در سال‌هاي اخير مسابقه‌هاي دشواري را برابر نواك تجربه كردم و خيلي به پيروزي نزديك بودم؛ فينال ويمبلدون قطعا يك نبرد حماسي بود. مسترز پاريس سال گذشته هم كه ۷ بر ۶ در ست سوم باختم همين‌طور. ما مسابقه‌هاي جذاب زيادي داشته‌ايم و حالا پيروزي در يكي از آنها لذت‌بخش است، به‌خصوص كه اتفاقات ديگري هم به نتيجه اين مسابقه بستگي داشت، مطمئنم كه رافا هم اين بازي را تماشا مي‌كرد. امشب بدون شك شبي جادويي براي من در استاديوم O2 لندن بود.» اينها اظهارات راجر فدرر سوييسي بعد از شكست دادن نواك جوكوويچ در مسترز لندن بود. فدرر در اين بازي با نتيجه 2 - صفر پيروز شد و با اين برد به نيمه‌نهايي فينال ATP راه پيدا كرد.

چهل‌ونهمين ديدار اين دو نابغه تنيس در شرايط خاصي برگزار شد. هر دو تنيسور از برد مقابل حريف ايتاليايي و شكست برابر دومنيك تيم اتريشي پاي به اين رقابت گذاشته بودند. برنده مسابقه مي‌توانست به عنوان نفر دوم از گروه 2 راهي مرحله نيمه‌نهايي آخرين تورنمنت حرفه‌اي سال شود و بازنده بايد راهي خانه مي‌شد. نفرات دوم و سوم رنكينگ جهاني تنيس در اين بازي هم براي رقابت شخصي خودشان برابر يكديگر و هم براي اعاده حيثيت و جلوگيري از حذف زودهنگام راهي زمين شدند. البته شايد بتوان گفت رقابت شخصي براي اين دو تنيسور از اهميت بيشتري هم برخوردار بود. اشاره‌هاي فدرر به رقابت‌هاي قبلي بعد از برد نشان مي‌دهد كه تنيسور سوييسي در ذهنش مدام به آن بازي‌ها رجوع مي‌كرده. فدرر در 5 ديدار قبلي خود در 4 سال اخير موفق نشده بود جوكو را شكست دهد. باخت‌هاي متوالي فدرر برابر جوكوويچ خيلي‌ها را به اين نتيجه رسانده بود كه ديگر وقت بازنشستگي استاد از راه رسيده است. با اين حال فدرر موفق شد در 38 سالگي و در كمال اقتدار حريف خود را شكست دهد و به نيمه‌نهايي راه پيدا كند.

اسطوره سوييسي در اين مسابقه كه يك ساعت و ۱۳ دقيقه به طول انجاميد، موفق شد حريف صرب خود را در 2 ست متوالي و با نتايج ۶ بر ۴ و ۶ بر ۳ شكست دهد. فدرر بازي را كوبنده آغاز كرد و با شكستن سرويس جوكوويچ در گيم چهارم موفق شد در ست اول با نتيجه ۶ بر ۴ به برتري برسد. در ست دوم نيز استاد سوييسي حاكم مطلق ميدان بود و با سرويس‌هاي برگشت‌ناپذير خود امان حريف صرب را بريد. جوكوويچ هم كه به نظر از ناحيه آرنج احساس ناراحتي مي‌كرد هر چه تلاش كرد نتوانست خودش را در زمين پيدا كند تا اين ست نيز درنهايت با نتيجه ۶ بر ۳ به سود قهرمان ۶ دوره مسابقات به پايان برسد. به اين ترتيب فدرر موفق شد در هفدهمين دوره حضورش در فينال تور جهاني براي شانزدهمين‌بار به نيمه نهايي راه پيدا كند.

اما اين تنها يك رقابت 2 نفره بين جوكو و فدرر نبود. اين مسابقه يك ضلع سوم نيز داشت و آن ضلع سوم كسي نبود جز رافائل نادال اسپانيايي. فدرر در اظهاراتش بعد از بازي گفت مطمئنم رافا هم اين بازي را نگاه مي‌كرده. بدون شك حق با فدرر است. نادال در شرايطي مسابقه فدرر و جوكوويچ را نگاه مي‌كرد كه هنوز صعودش از گروه يك در هاله‌اي از ابهام قرار داشت.

اين تنيسور از 3 مسابقه صاحب 2 برد و يك باخت شده بود. او در رقابت نخست مقابل زورف شكست خورده و در رقابت مقابل مدودف و سيتسيپاس به پيروزي دست يافته بود. هر دو پيروزي نادال در شرايطي مقابل حريفان رقم خورد كه او ست نخست را واگذار كرده بود اما در ست‌هاي بعدي با كامبك به پيروزي رسيد. با اين حال او براي صعود نياز داشت مدودف از سد سيتسيپاس بگذرد وگرنه از گردونه رقابت‌ها حذف مي‌شد. حذف شدن احتمالي نادال و برد جوكوويچ صدرنشيني نادال را به خطر مي‌انداخت. رافا براي به پايان رساندن فصل به عنوان صدرنشين نياز داشت كه رقيب قديمي‌اش يعني فدرر از سد رقيب جديدش يعني جوكوويچ عبور كند. با اين نتيجه خيال نادال از بابت صدرنشيني در پايان فصل، چه با صعود از گروه و چه با حذف راحت مي‌شد. اتفاقي كه درنهايت نيز رخ داد و با برد فدرر، نادال با 9585 امتياز رنك يك جهاني را به خود اختصاص داد. جوكوويچ هم با 8945 امتياز در جايگاه دوم به كارش در سال 2019 پايان داد. گرچه درنهايت نيز نادال باتوجه به پيروزي سيتسيپاس مقابل مدودف از صعود به دور بعد بازماند. از گروه يك سيتسيپاس به عنوان نفر نخست و زورف به عنوان نفر دوم راهي دور بعد شدند.

اين براي پنجمين‌بار است كه نادال موفق مي‌شود فصل را در جايگاه نخست به پايان برساند. رافا با اين نتيجه به ركورد جوكوويچ، فدرر و كانرز رسيد و همچنين تبديل به مسن‌ترين تنيسور تاريخ شد كه چنين جايگاهي را به دست مي‌آورد. نادال هم‌اكنون 33 ساله است. البته بهترين ركورد صدرنشيني در پايان فصل دراختيار پيت سمپراس اسطوره امريكايي تنيس جهان است كه 6مرتبه و آن هم به صورت متوالي به اين افتخار نائل آمده است. رافائل نادال پيش از اين در سال‌هاي 2008، 2010، 2013 و 2017 موفق شده بود با صدرنشيني فصل تنيس را به پايان برساند.

اما در رقابت‌هاي نيمه‌نهايي راجر فدرر نتوانست به روند خوبش ادامه دهد و مقابل سيتسيپاس يوناني با نتيجه 2 - صفر شكست خورد. استاد سوييسي در اين بازي با امتيازات 6 بر 3 و 6 بر 4 شكست خورد و به كارش در سال 2019 پايان داد. در ديگر ديدار نيمه‌نهايي دومنيك تيم كه پيش از اين نفرات دوم و سوم رنكينگ جهاني را شكست داده بود، با حساب 2 - صفر و با نتايج 7 بر 5 و
6 بر 3 از سد زورف گذشت و راهي فينال شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون