• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4514 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ آبان

چه كسي ازگفت ‌و گومي‌ترسد

محمد بهادري جهرمي

درپي درج مقاله آقاي عباس عبدي در روز گذشته با عنوان اعتراضات متحول شده، يكي از همكاران شوراي نگهبان مقاله‌اي در پاسخ به ايشان به دفتر روزنامه ارسال كردند كه متن آن را ذيلا مي‌خوانيد. « اعتماد» وظيفه خود مي‌داند باب گفت‌و گو در اين باره را باز نگه دارد.

اعلام يك‌باره تصميم دولت در افزايش 300 درصدي قيمت بنزين موجب غافلگيري مردم و مسوولان و اعتراض آنها به نحوه اجراي اين اقدام شد. هر چند قانون اجازه افزايش قيمت بنزين به دولت را مي‌داد و اكثر كارشناسان نيز بر متناسب‌سازي قيمت بنزين تاكيد داشتند اما اجراي چنين تصميم مهمي كه آثار زيادي را بر زندگي روزمره و جاري مردم دارد، نياز به اقناع و جلب نظر مردم داشت. رفتار دولت در عدم اقناع افكار عمومي نسبت به دلايل و آثار اجراي اين طرح موجب نارضايتي، اعتراض و عصبانيت مردم شد و زمينه تخريب و ايجاد ناامني براي آشوب‌طلبان و اشرار را فراهم كرد. همين امر باعث شد بسياري از نخبگان و كارشناسان عواقب چنين تصميمي را به مسوولان اجرايي گوشزد كرده و از بي‌توجهي به شنيدن صداي اعتراض مردم ابراز نگراني كنند. سخنگوي شوراي نگهبان نيز شنبه شب در توييتي، اعتراض به تصميمات اجرايي را حق مردم عنوان كرد و آسيب نرسيدن به نظم و اموال عمومي و وحدت و وفاق ملي را شرط ضروري آن خواند. اين رويكرد شوراي نگهبان در دفاع از حقوق مردم و صيانت از قانون اساسي(اصل 27) البته تازگي ندارد و در نظرات شورا نسبت به مصوبات مجلس و نظارت بر انتخابات مسبوق به سابقه است. با اين حال عباس عبدي نسبت به دفاع سخنگوي شوراي نگهبان از حق اعتراض مردم عصباني شد و به ايشان تاخته كه چرا از حق اعتراض مردم سخن گفته است. رويه شوراي نگهبان نشان داده، فحاشي‌ها او را عصباني نمي‌كند، در برابر انتقاد هيجاني عمل نمي‌كند و با سعه صدر و آرامش حرف حساب را مي‌شنود. در برابر افكارعمومي خود را پاسخگو مي‌داند و به سوالات خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف پاسخ مي‌دهد. از حضور در ميان دانشجويان و گفت‌وگو با نمايندگان تشكل‌هاي مختلف استقبال مي‌كند و نقدهاي آنان را راهگشا مي‌داند. مردم را محرم مي‌داند و نظرات و مشروح مذاكرات جلسات خود را در دسترس همه قرار مي‌دهد. با فعالان سياسي و رسانه‌اي ارتباط مستمر دارد و آنان را براي عكس يادگاري نمي‌خواهد. در جلسات مختلف نقدهاي آنان را مي‌شنود و به سوالات‌شان پاسخ مي‌دهد. حق اعتراض را براي كانديداها قائل است و صريحا اعلام كرده كه آمادگي بازبيني هر پرونده‌اي را دارد.

منافع ملي را خرج شعارهاي سياسي و دلفريب نمي‌كند و از مُر قانون كوتاه نمي‌آيد. شوراي نگهبان نشان داده هر چند تابع و مطيع قانون است و از نارسايي‌هاي آن نيز گلايه دارد اما تلاش مي‌كند مردم را نسبت به وظايف خود و نقايص قوانين انتخابات آشنا كند.

در همين هفته اخير علاوه بر نشست خبري سخنگوي شوراي نگهبان با حضور رسانه‌هاي مختلف، دو گفت‌وگوي ايشان با خبرگزاري امريكايي آسوشيتدپرس و روزنامه جام جم منتشر و به سوالات آنان پاسخ داده شد. طي يك سال اخير بارها با روزنامه‌نگاران، منتقدان، فعالان رسانه‌اي و سياسي از طيف‌هاي گوناگون، جلسات و گفت‌وگوهاي صريحي صورت گرفته و اگر آنان آنقدر آزادي داشتند كه از سوي افرادي مثل عباس عبدي تحت فشار قرار نگيرند و برچسب‌هاي خاص نخورند حتما خبرهاي آن را علنا اعلام مي‌كردند.

آقاي عبدي! برخي از همفكران سياسي شما در جلسات صريحا مي‌گويند از اعلام جزييات چنين نشست‌ها و گفت‌وگوهايي پرهيز دارند و از سوي شما و دوستانتان مواخذه و بايكوت مي‌شوند! مسائلي كه براي خانم آهنگراني بعد از مصاحبه و گفت‌وگوي ايشان با سخنگوي شوراي نگهبان پيش آمد را يادتان هست؟ از فشارهايي كه به آقاي رهامي پس از جلسات‌شان وارد شد، خبر داريد؟ چه كسي از گفت‌وگو مي‌ترسد؟ 6 سال از دولت مورد حمايت شما مي‌گذرد، چند بار معاون اول رييس‌جمهور-كه همتراز اعضاي شوراي نگهبان است- يا حتي هر يك از وزرا و استانداران حاضر به گفت‌وگوي آزاد و تفصيلي و بدون سانسور با يك رسانه شده‌اند؟ چقدر رييس دولت خود را ملزم به پاسخگويي و اقناع مردم مي‌داند؟ چقدر در تصميمات مهم اجرايي، مردم محرم دانسته شده‌اند؟ راستي خبر داريد در جلسه هيات وزيران، كسي پيشنهاد همه‌پرسي براي گراني بنزين داده باشد؟

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون