• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4514 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ آبان

پاسخ رهبر انقلاب به نامه وزير بهداشت درباره جمعيت

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در مرقومه‌اي، نامه چندي قبل وزير بهداشت در خصوص موضوع جمعيت را پاسخ دادند. به گزارش فارس، چندي قبل سعيد نمكي؛ وزير بهداشت، نامه‌اي را پيرامون موضوع جمعيت به رهبر معظم انقلاب نوشت كه در آن نامه آمده بود: مستحضريد مهم‌ترين مولفه ارزشيابي جمعيت، ميزان باروري كل (TFR) است كه در سال ۱۳۹۵ اين شاخص را ۲.۰۱ اعلام نمودند، سپس با رايزني‌هايي كه انجام دادند اين عدد به ۲.۱ ارتقا يافت. تحليل علمي اين رقم يعني آنكه مسوولان نظام نبايد بدين حد نگران باشند و ما به بالاتر از سطح جايگزيني رسيده‌ايم. اولين گام اينجانب و همكارانم تشكيك نسبت به اين ارقام بود كه مي‌تواند حاصل يك اشتباه محاسباتي يا خداي ناكرده محصول يك غرض‌ورزي مبتني بر نيات غيرمنطبق با مصالح ملي باشد.

در بخش ديگري از نامه آمده بود: «در راستاي اقناع و اغناي علمي كارشناسان اين عرصه در كشور، بحث‌هاي فراواني صورت گرفت تا متفقا عدد ۱.۸۴ مورد توافق همگان قرار گرفت كه باز هم بسيار كمتر از سطح جانشيني و مويد صحت نگراني عالمانه حضرتعالي است.»

همزمان اينجانب جهت افزايش فرزندآوري برنامه‌هاي مفصلي را درون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي دنبال كردم كه موارد مهم آن به اختصار عبارت است از:

الف) اقدامات گسترده جهت مراقبت دوران بارداري و پس از آن شامل برگزاري دوره‌هاي آموزشي، تغذيه مناسب زنان باردار، تدوين بسته‌هاي آموزشي، محدوديت در اعمال دستورالعمل‌هاي
سقط جنين در مواردي كه از نظر علمي امكان پذير است، توسعه بخش‌هاي مراقبت از نوزادان در نقاط محروم و غيره.

ب) ابلاغ ايجاد و توسعه بخش‌هاي درمان نازايي در كليه مراكز استان‌ها جهت مداواي زوج‌هاي نابارور و ارايه خدمات رايگان به مراجعه‌كنندگان.

ج) استقرار تيم‌هاي مشاوره‌اي در مراكز مختلف جهت ترغيب زوج‌هايي كه سال‌هاست ازدواج كرده‌اند و تمايل به فرزندآوري ندارند و همچنين خانواده‌هاي تك فرزند براي آوردن فرزند بعدي با تاكيد بر نقش مثبت بهداشت روان فرزند دوم بر جو خانواده به خصوص فرزند اول. ضمن آنكه تلاش كرديم در پوسترها، بروشورها و آنچه در مورد خانواده منتشر مي‌كنيم تعداد فرزند را بيش از دو نفر نشان دهيم كه به شكل غيرمستقيم رواج اين انديشه در جامعه را دنبال كنيم كه مواردي جهت استحضار تقديم مي‌گردد.

در بخش پاياني اين نامه آمده بود: حضرتعالي مستحضريد مقوله جمعيت يك موضوع مهم ملي و نيازمند عزم و همكاري گسترده بين بخشي كليه دستگاه‌هاي درون و بيرون از دولت است.

در راستاي اجراي دستور و رضايتمندي حضرتعالي كه پس از رضايت پروردگار، آرزوي هميشگي اينجانب و همكارانم در اين مجموعه است تا آنجا كه مقدور باشد در جلب مشاركت ديگر دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مردم نهاد تلاش خواهيم كرد.

مع‌الوصف تدوين قوانين و دستورالعمل‌هاي مشوق و تسهيل امور در خانواده‌هاي پرجمعيت در راستاي كاهش هراس ايشان از هزينه‌هاي سنگين زندگي، نيازمند اوامر حضرتعالي به كليه قوا و دستگاه‌هاي كشوري است تا با اين خطر جدي مقابله مجدانه شود. در خاتمه چكيده‌اي از مكاتبات و گزارشات قبلي به پيوست تقديم مي‌گردد.

با گذشت مدتي از ارسال اين نامه رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه وزير بهداشت مرقوم فرموده‌اند:

«با تشكر از اقدامات، مقتضي است قوانين و دستورالعمل‌هاي مورد نياز مشخصا ذكر شود تا اقدام مناسب نسبت به آنها صورت گيرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون