• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4514 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ آبان

بنزما و مساله وطن

علي ولي‌اللهي| بعد از چهار سال جدايي بنزما از تيم ملي فرانسه به خاطر ماجراي جاسوسي و اخاذي از والبوئنا هافبك فرانسوي، وئل لو گرائو، رييس فدراسيون فوتبال فرانسه، در اظهارنظري جنجالي عنوان كرده است كه بنزما با وجود درخشش در رئال مادريد نمي‌تواند براي تيم ملي فرانسه بازي كند و داستانش با اين كشور به پايان رسيده است. اين اظهارنظر با واكنش بنزما مواجه شد و او در توييترش نوشت مي‌خواهد براي يك كشور ديگر در رده ملي بازي كند. بعد از توييت بنزما و با توجه به اينكه پدر و مادر بنزما الجزايري‌الاصل هستند، رسانه‌ها گمانه‌زني كردند كه تيم ملي الجزاير مقصد ستاره رئال مادريد در رده ملي است و اين مهاجم مي‌تواند با طي كردن دستورالعمل‌هاي فيفا و پشت سر گذاشتن روند قانوني براي الجزايري‌ها بازي كند. البته خود بنزما به كشور خاصي اشاره نكرده است.

بنزما متولد ليون فرانسه است. طبق تعريف بايد فرانسه را وطن بنزما بدانيم. كشوري كه كريم در آن فوتباليست مشهوري شده و البته 81 بار نيز براي تيم ملي اين كشور به ميدان رفته است. بنزما زماني كه به تيم ملي دعوت مي‌شد بارها و بارها در لباس تيم ملي فرانسه ثابت كرده بود كه چقدر به موفقيت تيم ملي كشورش اهميت مي‌دهد و هر كاري از دستش بربياد براي گلزني انجام مي‌دهد. همه شواهد و قرائن نشان مي‌دهد كه كريم يك فرانسوي واقعي است. با اين وجود همان‌طور كه مي‌بينيم وقتي پاي فوتبال وسط بيايد همه تعاريف عوض مي‌شود. براي كريم وطن بدون فوتبال معنايي ندارد.

بنزما دوست دارد فوتبال بازي كند. آن‌طور كه به نظر مي‌آيد، بازي كردن در بزرگ‌ترين باشگاه جهان نيز براي او كافي نيست. او دوست دارد در رده ملي و در مسابقاتي نظير جام جهاني كه بزرگ‌ترين فستيوال فوتبالي دنياست، شركت كند. او 31 سال سن دارد و جام جهاني 2022 شايد آخرين فرصتش باشد. پس در چنين شرايطي كريم حتي حاضر است مليتش را نيز عوض كند تا دوباره به فوتبال در رده ملي بازگردد. او حتي حاضر است وطنش را پشت سر بگذارد تا دوباره در مستطيل سبز با پيراهن يك تيم ملي به ميدان برود. ارزش مفهومي به نام وطن براي فوتباليستي نظير بنزما شايد با خيلي‌ها متفاوت باشد. شايد خيلي‌ها باشند كه تحت هيچ شرايطي حاضر نشوند پيراهن كشوري ديگر را به تن كنند. اما اين نبايد باعث شود كه بنزما را به خاطر تصميمش قضاوت كنيم. اينجا ماجراي عشق به فوتبال در ميان است و در جنگ ميان فوتبال و وطن، لااقل در ذهن بنزما فوتبال برنده شده است. اين مهاجم گلزن بعد از خانه‌نشيني در يورو 2016 و جام جهاني 2018، صبرش طاق شده و از فيفا درخواست كرده است، اجازه بدهند وطنش را عوض كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون