• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4516 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۰ آبان

عبدالكريم حسين‌زاده نايب‌رييس فراكسيون اميد:

مسوولان امنيتي براي پاسخگويي درباره اعتراض‌ها به مجلس بيايند

پس از اعلام تصميم افزايش قيمت بنزين صحبت‌هاي بسياري مطرح شد؛ برخي نقدهايي را به اصل طرح پيش كشيدند، بعضي بي‌توجه به آنكه اين تصميم بر پايه مصوبه سران سه قوه عملياتي شده، كاسه و كوزه را سر دولت شكستند و گروهي ديگر نيز به نحوه اعلام اين طرح انتقاد كردند و اينكه چرا خبري در اين سطح از اهميت بدون كار و پيوست رسانه‌اي اعلام شده است.

در اين ميان اما بهارستاني‌ها هم انتقادها و گلايه‌هاي خود را داشتند و از اين بابت به موضوع نگريستند كه چرا نقش مجلس در اين تصميم‌گيري درنظر گرفته نشده است. عبدالكريم حسين‌زاده، نايب‌رييس فراكسيون اميد و رييس فراكسيون حقوق شهروندي مجلس نيز از همان نمايندگاني بود كه از اين غائله دل پري داشت. او درباه تصميم سران درباره افزايش قيمت بنزين و انتقاد نمايندگان مبني بر اينكه نظر آنان ناديده گرفته شده است، به ايلنا مي‌گويد: «شوراي‌ عالي اقتصادي سران قوا شكل گرفته و ما هم به اصل اين موضوع نقدي نداريم. آقاي رييسي منصوب رهبري در اين شوراست؛ در زير‌مجموعه‌اش تحت‌ عنوان اعضاي قوه قضاييه كسي را ندارد، بنابراين نظراتش را مي‌توان نظر قوه قضاييه دانست. در مورد دولت هم بايد گفت آقاي روحاني راي ملت را گرفته و به كابينه‌اش هم وكلاي ملت راي داده‌اند؛ بنابراين به تنهايي نمي‌تواند نظر بدهد.» او ادامه مي‌دهد: «يعني هر تصميمي درخصوص افزايش يا كاهش قيمت بنزين موضوعي بود كه بايد دولت آن را به مجلس مي‌آورد و در صحن علني مجلس به راي گذاشته مي‌شد و هر نظري كه به قطعيت مي‌رسيد در جلسه سران قوا مطرح مي‌شد.»

حسين‌زاده همچنين مي‌گويد: «موضوع در مورد رييس مجلس متفاوت است؛ در ساير مجالس دنيا اين‌گونه نيست كه وكلاي ملت تمامي اختيارات خودشان را به رييس بدهند، بلكه رييس به عنوان بلندگو منعكس‌كننده تصميمات وكلاي ملت است.» او ادامه داد: «اشتباهي كه درخصوص افزايش قيمت بنزين صورت گرفته اين است كه آقاي لاريجاني به هيچ وجه نبايد نظر شخصي خودش را در اين خصوص اعمال مي‌كرد. او بايد در جلسه سران قوا اعلام مي‌كرد كه نمايندگان با اين كار مخالف هستند.»

رييس فراكسيون حقوق شهروندي پارلمان با بيان اينكه افزايش قيمت بنزين تبعاتي به همراه داشته است، گفت: «اولين اتفاق اينكه مجلس از حيز انتفاع در حال ساقط شدن است و امروز ديگر آن جايگاه واقعي خودش را ندارد كه رييس مجلس و سران قوا مسوول اين قضيه هستند.» او ادامه داد: «رهبري از اين تصميم دفاع كردند و حرف‌شان اين بود كه «خودشان نظر كارشناسي در اين مورد ندارند و از تصميم سران قوا حمايت مي‌كنند» در واقع منظورشان اين بود كه اين اشخاص بايد تصميمات خودشان را بپذيرند و در راستاي اين تبعات هم بيايند و توضيح دهند.» او گفت: «ما به عنوان نمايندگان مجلس از وضعيت كشور كلا بي‌اطلاع هستيم و اين حق‌مان نيست. وكلاي ملت هستيم اما نامحرم شمرده مي‌شويم. به ما اطلاع داده نشده چه اتفاقي در سطح كشور در حال رخ دادن است؛ ...»

اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس ادامه داد: «الگوي مديريتي مي‌گويد بايد در قبل، حين و پايان هر تصميم برنامه‌اي وجود داشته باشد كه متاسفانه بايد گفت اركان تصميم‌گير كشور در خلأ تصميم‌گيري مي‌كنند.» او ادامه داد: «خلأ تصميم‌گيري يعني همين كه اموال عمومي در حال تخريب است اما ما نمي‌دانيم، چه كنيم؟ چرا نبايد قبل از اينكه چنين تصميمي بگيريم، تمهيدات لازم را پيش‌بيني و برنامه‌ريزي انجام دهيم.»

نايب‌رييس فراكسيون اميد مجلس با بيان اينكه آرام كردن مردم بسيار مهم است اما جزيره‌اي كار كردن اركان تصميم‌گير باعث بسياري از مشكلات شده است، گفت: «فراكسيون اميد پيشنهاد داد مسوولان امنيتي و سران سه قوه به مجلس بيايند و راهكار ارايه دهند.»

حسين‌زاده در پايان با بيان اينكه جزيره‌اي عمل كردن سه قوه چند دستگي ايجاد مي‌كند، خاطرنشان كرد: «انتظار ما و مردم اين است كه سران قوا و زير مجموعه‌هاي‌شان به هم كمك كنند تا بتوانند شرايط را مديريت كنند»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون