• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4517 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ آذر

قدم بعدي دموكرات‌ها پس از جلسات استيضاح چيست؟

روزهاي ناخوشايند ترامپ

ميثم سليماني

 

 

هفته دوم جلسات علني پرونده استيضاح دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده در كميته اطلاعاتي مجلس به پايان رسيد. هفته‌اي كه به مراتب براي دونالد ترامپ سخت‌تر از هفته اول گذشت، چرا كه وفادار‌ترين افراد نيز در كنار او نايستادند. شهادت‌ها عليه ترامپ تا جايي پيش رفته كه عملا حتي جمهوري‌خواهان طرفدار او نيز نمي‌توانند به خوبي از او دفاع كنند. ولي در اين شرايط كماكان دو سوال عمده و جدي مطرح است كه آيا رييس‌جمهور حرف اشتباهي زده يا اينكه او كاري كرده كه نمي‌توانسته انجام دهد؟

مجموعه شرايط نشان مي‌دهد كه دونالد ترامپ مباحثي را مطرح كرده كه عملا جايگاه رياست‌جمهوري و منافع ملي امريكا را به خطر انداخته و در سوي ديگر از جايگاه رياست‌جمهوري براي منافع شخصي خود در رقابت‌هاي انتخاباتي سوءاستفاده كرده است. حال به ثمر رسيدن فرآيند اين استيضاح كاملا بستگي به دموكرات‌ها دارد كه چگونه مي‌خواهند از آن بهره‌برداري كنند، چرا كه با پايان يافتن روند شهادت‌هاي مربوط به استيضاح كار در اختيار نانسي پلوسي قرار مي‌گيرد تا روند راي‌گيري آن را در مجلس نمايندگان هدايت كند. نكته اينجاست كه واقعيت كاملا شفاف و روشن است و ابهام زيادي وجود ندارد. ترامپ در تماس تلفني خود با ولادمير زيلنسكي رييس‌جمهور اوكراين براي ارايه كمك 400 ميليون دلاري امريكا شرط گذاشته است. شرط ترامپ اين بوده است كه اوكراين يك پرونده تحقيقاتي عليه جو بايدن و پسرش راه‌اندازي كند. بايدن رقيب انتخاباتي دونالد ترامپ در انتخابات 2020 است. اما آنچه واقعيت دارد اين است كه اوكراين اين اقدام را انجام نداده و كاخ سفيد براي مدت كوتاهي اين كمك‌ها را متوقف كرد ولي در نهايت مجبور شد كه آن را آزاد كند.

از طرفي آنچه كه مشخص شده دونالد ترامپ مسووليت اين ماجرا را به‌طور كامل به وكيل شخصي خود يعني رودي جولياني سپرده است و او متهم اصلي اين پرونده محسوب مي‌شود.

به گزارش NPR دموكرات‌ها به رهبري آدام شيف رييس كميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان، داستان را به نحوي پيش بردند كه اقدام ترامپ را به عنوان يك باج‌گيري در نظر گرفتند، زيرا تصميم ترامپ براي ارايه پيش شرط در راستاي يك منفعت شخصي سياسي بوده است، چرا كه عملا دونالد ترامپ قصد داشته با اهرم فشار 400 ميليون دلاري زيلنسكي و اوكراين را وارد يك دعواي داخلي در امريكا كند.

اما جمهوري‌خواهان قصد دارند پرونده را به سمتي سوق دهند كه بگويند دموكرات‌ها پس از آنكه نتوانستند در تحقيقات روسيه دستاوردي داشته باشند حالا روي پرونده اوكراين تمركز كرده‌اند ولي نكته اينجاست كه اين اقدام ترامپ براي مقابله با فساد در اوكراين بوده است.

جيم جردن نماينده جمهوري‌خواه ايالت اوهايو مدعي بود كه ترامپ و همكارانش سعي كردند دلارهاي ماليات‌دهنده‌هاي امريكايي را از دست يك دولت جديد در اوكراين دور نگه دارند تا اينكه مطمئن شوند كه دولت جديد در راستاي مبارزه با فساد قدم بر مي‌دارد تا از اين طريق منافع بلندمدت ايالات متحده را نيز بيشتر حفظ كنند. از همين رو جردن مدعي است كه ترامپ در حال محك زدن و آزمايش زيلنسكي بوده است. به نوشته NPR اگرچه مبارزه با فساد از اولويت‌هاي ديرينه امريكا براي اوكراين بوده است، اما وزارت دفاع و ساير آژانس‌هاي معتبر در امريكا پيش از آنكه كاخ سفيد بخواهد اين كمك‌ها را مسدود كند، اعلام كردند كه كي‌يف شايستگي كافي براي دريافت اين كمك را دارد.

سرهنگ الكساندر ويندمن متخصص ارشد امور اوكراين در شوراي امنيت ملي، روز سه شنبه در شهادت خود گفت كه در هر دو تماس تلفني ترامپ با زيلنسكي مطالب مربوط به ضد فساد گنجانده شده بود اما ترامپ در هيچ يك از تماس‌هاي تلفني به موضوع فساد اشاره نكرده است. تنها چيزي كه ترامپ به‌شدت تاكيد داشته بايدن بوده است، زيرا او مي‌خواست كه زيلنسكي تحقيقات را آغاز كند. هرچند بايدن متهم به نقض قانون نشده است و در هيچ پرونده‌اي نيز متهم نيست، اما جمهوري‌خواهان تلاش كرده‌اند كه در جلسات استماع ادعاهايي را عليه جوبايدن معاون اول اوباما و پسرش هانتر مطرح كنند.

اما شهادت گوردون سوندلند سفير امريكا در اتحاديه اروپا به نظر مي‌رسد براي ترامپ گران تمام شود. شايد كسي فكر نمي‌كرد او تا اين حد شفاف و بدون هيچ‌گونه سانسوري مسائل مربوط به پرونده اوكراين را مطرح كند. سوندلند يكي از هتلداران بزرگ امريكا بود كه به عنوان يك اهدا‌كننده كمك‌هاي مالي جمهوري‌خواهان تبديل به حامي سياسي رييس‌جمهور شد و از جمله معدود افرادي بوده كه مي‌توانست به شكل مستقيم با ترامپ صحبت كند.

سوندلند در اظهارات خود تاكيد كرده كه با دستور رييس‌جمهور زيرنظر رودي جولياني وكيل شخصي ترامپ كارها را پيش مي‌بردند. اگرچه سوندلند اشاره كرده در تماس تلفني كه روز 26جولاي با رييس‌جمهور داشته از وي پرسيده كه دقيقا از اوكراين چه مي‌خواهد و رييس‌جمهور مي‌گويد هيچي، اما دموكرات‌ها بر اين عقيده هستند كه كاخ سفيد زماني كمك‌ها به اوكراين را آزاد كرد كه متوجه شدند تحقيقات در خصوص متوقف شدن كمك‌ها به اوكراين آغاز شده است و ديگر نمي‌توانند اين روند را ادامه دهند از همين رو تصميم به آزاد‌سازي كمك‌هاي مالي به اوكراين مي‌گيرند. با اين حال جمهوري‌خواهان باز هم اين شواهد را آنقدر محكم نمي‌بينند كه دليلي براي استيضاح ترامپ باشد و حتي مجموعه شواهدي كه شاهدان در مجموعه جلسات استماع مطرح كردند وقت تلف كردن دانستند و مجموعه سخنان را به سخره گرفتند. كريس استوارت از ديگر نمايندگان جمهوري‌خواه يوتا نيز در اظهارنظري پس از شهاد‌ت‌هاي روز پنجشنبه خطاب به دموكرات‌ها گفت: واقعا همه مدارك همين است؟ شما مي‌خواهيد با اينها رييس‌جمهور را استيضاح و او را بركنار كنيد؟ با اين وجود وقتي كه استيضاح در گردنه دموكرات‌ها در مجلس نمايندگان عبور كند اين‌كار به مجلس سنا محول خواهد شد كه در آن جلسه محاكمه رييس‌جمهور برگزار مي‌شود كه در آنجا جمهوري‌خواهان اكثريت را در اختيار دارند و احتمالا در آنجا از ترامپ محافظت مي‌كنند.

ميچ مك كانل رهبر اكثريت سناي امريكا اين هفته مجددا به خبرنگاران گفت كه او دادگاه را طبق مقررات در قانون اساسي برگزار مي‌كند ولي تاكيد كرد كه اين غيرقابل تصور است كه 20 جمهوري‌خواه به حذف ترامپ از مقام رياست‌جمهوري راي دهند.

در اينجا دموكرات‌ها نيز بايد تصميم بگيرند با توجه به اينكه مي‌دانند استيضاح در سنا راي نمي‌آورد و روند آن بسته مي‌شود آيا در همين‌جا فرآيند را متوقف مي‌كنند يا آن را ادامه مي‌دهند. مجموعه شرايط نشان مي‌دهند كه دموكرات‌ها تاكنون اقدام خود را براي استيضاح ترامپ بسيار ارزشمند مي‌دانند و اگر اين مسير به موفقيت و بركناري ترامپ نيز ختم نشود راهي بوده كه بايد آنها طي مي‌كردند.

با اين حال هنوز قدم‌هاي بعدي دموكرات‌ها براي ادامه روند استيضاح روشن و مشخص نيست و نانسي پلوسي نيز در روز پنجشنبه جواب روشن و مشخصي به خبرنگاران نداد و به آنها گفت كه خواهيم ديد زيرا ما هنوز تمام نشده‌ايم.

ولي نبايد اين را فراموش كرد كه شهادت‌ها و اظهارات مقام‌هاي رسمي از جمله ديپلمات‌ها و كارشناساني كه به صورت مستقيم با ماجرا درگير بودند همگي دال بر گناهكار بودن ترامپ در جريان اوكراين بود. اما جمهوري‌خواهان هيچ يك از اظهارات را نمي‌خواهند باور كنند و ممكن است بيش از گذشته بايد به افكار عمومي پاسخگو باشند. فيونا هيل كه يكي از بهترين كارشناسان شوراي امنيت ملي امريكا به حساب مي‌آمد در جلسه استماع روز پنجشنبه سعي كرد بيشتر خطاب خود را نمايندگان جمهوري‌خواه قرار دهد و گفت: بر اساس اظهاراتي كه من شنيده‌ام به نظر مي‌رسد برخي از شما در اين كميته اعتقاد داريد كه سرويس‌هاي امنيتي روسيه اقدامي عليه كشور ما انجام نداده است و حتي برخي معتقديد كه اين كار را اوكراين انجام داده است. اين روايت و داستاني است كه توسط خود سرويس‌هاي امنيتي روسيه آن را ترتيب دادند و تبليغ مي‌كنند. هيل هشدار داد كه هدف روسيه تضعيف كشور ما است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون