• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4517 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ آذر

گزارشي از گام يك بانك در دنياي پرهياهوي الكترونيك

كيپاد پاسارگاد، كيف پول شماست

بانك پاسارگاد در اپليكيشني كه نام آن را «كيپاد» گذاشته، خدمتي نوين را به مشتريان اين بانك ارايه كرده است. اين اپليكيشن به كاربران امكان مي‌دهد كه براي كارها و پرداخت‌هاي خرد خود مانند بليت مترو، تاكسي، پرداخت قبض، عبور از آزادراه‌ها، عوارض شهرداري، طرح ترافيك، بهره‌مندي از تلويزيون اينترنتي آيو و... از اين كيف الكترونيكي بدون نياز به رمز دوم كارت‌هاي بانكي استفاده كنند.

بانكداري الكترونيك و بانكداري ديجيتال، يكي از ضرورت‌هاي اقتصاد ايران است. آنچه همه صاحب‌نظران اقتصادي روي آن اتفاق نظر دارند، اين نكته است كه يكي از دلايل تورم در ايران، افزايش پايه پولي كشور در نتيجه بالا رفتن هزينه چاپ پول است. آنطور كه آگاهان اقتصادي مي‌گويند اگر بانك‌ها به سمت الكترونيكي شدن حركت كنند، سالانه رقمي در حدود 2.4 درصد از نقدينگي خواهي جامعه كمتر خواهد شد. به بيان بهتر، در صورت نهادينه شدن بانكداري الكترونيك در كشور، بانك‌ها 2 درصد كمتر پول چاپ مي‌كنند. اهميت اين موضوع زماني بيشتر روشن مي‌شود كه به آمارهاي بانك مركزي در اين باره توجه شود. آنطور كه بانك مركزي اعلام كرده است سرانه چاپ اسكناس در كشور بيش از 10 برابر ديگر كشورها است. از سوي ديگر هزينه چاپ اسكناس موجب بالا رفتن پايه پولي در كشور مي‌شود و اين روند تورم افسارگسيخته را به وجود خواهد آورد.

 

تجربه كشورها

تجربه نشان داده بسياري از كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه توانسته‌اند با بهره‌گيري از تكنولوژي‌هاي نوين هزينه چاپ پول را به گونه‌‍‌اي كاهش دهند كه نه‌تنها سرعت خدمت رساني به مشتريان افزايش پيدا كند بلكه با صرفه‌جويي از محل چاپ اسكناس، براي ايجاد رفاه در بخش ديگري از اقتصاد هزينه كند.

درباره تجربه كشورها از به خدمت گرفتن تكنولوژي در نظام بانكي، نمونه‌هاي بسياري وجود دارد. از نيمه اول دهه ۱۹۹۰ استفاده از مبادله الكترونيكي داده‌ها در كشورهاي توسعه‌يافته، سالانه ۲۳ درصد رشد داشت و طبق برآوردها تا سال ۲۰۰۰ اين رشد به ۳۶ درصد رسيد.

استفاده از ابزارهاي پرداخت الكترونيك در جهان بسيار رونق يافته و رشد استفاده از دستگاه‌هاي خودپرداز، تلفن و بانكداري اينترنتي به ترتيب، 250، ۲۶۰ و ۳۵۰ درصد رسيده است. بانك‌هاي امريكايي تا سال 2000 سردمدار بانكداري الكترونيكي بودند.

 

رتبه ايران در بانكداري الكترونيك

بهبود وضعيت پياده‌سازي دولت الكترونيك در ايران باعث شد تا پايان سال گذشته، بانكداري الكترونيك با ارتقاي ۲۰ رتبه‌اي در جهان به رده ۸۶ صعود كند. اين صعود در حالي اتفاق افتاد كه نظام بانكي در ايران با مشكلات عديده‌اي دست و پنجه نرم مي‌كند. سرعت پايين اينترنت، مشكلات نقدينگي و برخي مشكلات ساختاري موجب شده تا نظام بانكداري نتواند از همه ظرفيت خود براي به روز رساني خود استفاده كند؛ اما به نظر مي‌رسد برخي بانك‌ها راهي براي گذر كردن از وضعيت موجود پيدا كرده‌‌اند. مصداق روشن اين گفته؛ عملكرد بانك پاسارگاد در حوزه بانكداري الكترونيك و ارايه اپليكيشن كيپاد يا همان كيف پول همراه پاسارگاد است. اين اپليكيشن در تاريخ 20 اسفند 97 رونمايي شد و در حال حاضر از 900 هزار كاربر نيز فراتر رفته است.

 

كيپاد در مشهد

از ميان شهرها، مشهدي‌ها بيشترين استقبال را از كيف پول الكترونيكي بانك پاسارگاد داشته‌اند. جمعيت بالا و متروي شهري از دلايل استقبال بيشتر شهروندان در مشهد است.

 

كيپاد در تهران

كيپاد در تهران هم راه‌اندازي شده است، يكي از اهداف عمده براي كيپاد، استفاده از آن در فروشگاه‌هاي خرده‌فروشي است. گفته مي‌شود اين بانك در حال تجهيز دستگاه‌هاي (POS) و وارد كردن دستگاه‌هاي مخصوص پرداخت (QR-code) براي افزايش جامعه پذيرندگي در فروشگاه‌هاي خرده فروشي است. گفته مي‌شود با اين شرايط در سال جاري پذيرش كيپاد آنلاين به صورت حضوري راه‌اندازي خواهد شد.

 

اهداف كيپاد چيست؟

به نظر مي‌رسد هدف بانك پاسارگاد فعال كردن اين كيف الكترونيكي در سال جاري براي 5 تا 10 هزار فروشگاه است. همچنين اين بانك براي راه‌اندازي كيپاد در حمل و نقل شهري تهران، در حال مذاكره با سازمان فناوري شهرداري تهران است. از سوي ديگر، پلتفرم سلامت يكي از حوزه‌هاي نه‌گانه‌اي است كه گروه مالي پاسارگاد در راستاي بحث تحول ديجيتال بر روي آن كار مي‌كند. بانك پاسارگاد در حوزه‌هاي ديگر مثل گردشگري، آموزش، بازي و سرگرمي هم ورود كرده است. گفته مي‌شود اپليكيشن كيپاد قسمتي از يك پروژه بزرگ‌تر به نام سرزمين هوشمند پاد است. كار مهمي كه در كيپاد در نظر گرفته شده اين است كه همه پرداختي‌ها مبتني بر كيف پول است.

كاربران براي استفاده از اين اپليكيشن احراز هويت مي‌شوند. اكثر اپليكيشن‌ها مبتني بر احراز هويت كارت بانكي كاربران است كه با رمز دوم انجام مي‌شود و بحث استفاده از رمز پويا است كه باعث مي‌شود استفاده ساده از آن كم شود. اما در كيپاد كاربر با شماره موبايل وارد مي‌شود ولي براي تراكنش بيشتر از 200 هزار تومان در روز نيازمند شناسايي است. به اين معنا كه از طريق سرويس شاهكار استعلام مي‌شود كه شماره موبايلي كه در اپليكيشن ثبت شده با شماره ملي كه كاربر در اپليكيشن ثبت نموده همخواني داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون