• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4517 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ آذر

ميدري از نتايج طرح كاهش فقر آموزشي خبر داد

۹۰ درصد رشد پوشش تحصيلي در مقطع ابتدايي

گروه اجتماعي|وزارت رفاه در راستاي كاهش فقر آموزشي، اجراي طرح شناسايي كودكان بازمانده از تحصيل را با همكاري وزارت آموزش و پرورش از سال ۹۷-۱۳۹۶ براي بازگشت به مدرسه آغاز كرده است كه اينك احمد ميدري، معاون وزير كار و رفاه اجتماعي به نتايج اين طرح اشاره كرده است.

به گزارش ايسنا، احمد ميدري، معاون وزير كار و رفاه اجتماعي درباره اين طرح و چگونگي اجراي آن گفت: در ايران توجه به مساله‌ آموزش كودكان، گسترش عدالت آموزشي و افزايش دسترسي همه كودكان به چرخه آموزش از اولويت‌ دولت‌هاي مختلف در ۴۰ سال گذشته بوده است، به‌طوري كه با اجراي طرح‌هايي از جمله آموزش براي همه و طرح انسداد بي‌سوادي، پوشش تحصيلي در مقطع ابتدايي تا ۹۰ درصد رشد داشته است. او در مورد وضعيت موجود در كشور از نظر بازماندگي از تحصيل توضيح داد: در اين روش به علت تمركز بر كد ملي احتمال خطا در شناسايي كودكان لازم‌التعليم خارج از مدرسه كمتر از روش‌هاي خوداظهاري مركز آمار ايران است. با استفاده از اين روش تعداد كودكان 6 تا ۱۱ سالي كه طي سال‌هاي تحصيلي ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ از دسترسي به آموزش محروم مانده‌اند، به دست آمد به‌طوري كه اين تعداد در سال ۱۳۹۵، ۱۳۴ هزار و ۳۹۵ نفر، در سال ۱۳۹۶ برابر با ۹۸ هزار و ۳۳۹ نفر و تعداد كودكاني كه از دسترسي به آموزش در سال ۱۳۹۷ محروم مانده‌اند برابر با ۱۴۱ هزار و ۹۴۵ نفر بوده است.

ميدري با بيان اينكه به منظور تدوين سياست‌هاي مناسب با شرايط كودك و خانواده و براساس اطلاعات خانوار در بانك اطلاعات رفاه ايرانيان در وزارت رفاه اجتماعي براي تمامي كودكان شناسايي شده يك شناسنامه اقتصادي، اجتماعي و جغرافيايي ايجاد شد، عنوان كرد: تصوير روشني از وضعيت كودكان و خانواده آنها به دست آمد كه فرآيند سياستگذاري در بخش شناسايي و تدوين سياست‌هاي حمايت اجتماعي براي اين دسته از كودكان را تسهيل مي‌كند.

وزارت رفاه در راستاي رسالت خود در حوزه سنجش و كاهش فقر آموزشي، اجراي طرح شناسايي كودكان بازمانده از تحصيل در سال ۱۳۹7 – ۱۳۹6 و كمك براي بازگشت آنها به مدرسه را در اولويت خود قرار داد. بنا بر اطلاعات اخذشده از وزارت آموزش و پرورش و سازمان احوال مشخص شد كه در سال تحصيلي ۱۳۹7 – ۱۳۹6 تعداد ۹۸ هزار و ۳۳۹ كودك در مقطع سني 6 تا ۱۱ سال به دلايل مختلف از دسترسي به آموزش محروم ماندند. دسته‌بندي اين كودكان بر اساس استان محل زندگي نشان از آن دارد كه بيشتر اين كودكان در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، تهران، خوزستان، خراسان رضوي، كرمان و آذربايجان غربي زندگي مي‌كنند.

معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در اين باره اظهار كرد: مقايسه اطلاعات به دست آمده وزارت رفاه از كودكان بازمانده از تحصيل با بانك رفاه ايرانيان مستقر در اين وزارتخانه مشخص كرد كه اطلاعات ۸۴ هزار و ۱۸۷ كودك و سرپرست آنها در بانك اطلاعات وزارت رفاه موجود است و در حال حاضر اين تعداد يارانه نقدي دريافت مي‌كنند و ۱۴ هزار و ۱۵۲ كودك فاقد اطلاعات در بانك رفاه ايرانيان هستند به اين معنا كه والدين اين كودكان يارانه‌اي دريافت نمي‌كنند و لازم است براي تعيين وضعيت آنها از ظرفيت ديگر سازمان‌ها و بانك‌هاي اطلاعاتي كشور استفاده شود.

او همچنين درباره نتايج بررسي‌هاي وزارتخانه‌ متبوعش افزود: همچنين بررسي مشخصات اقتصادي، اجتماعي و جغرافيايي اين كودكان و خانواده‌شان نشان مي‌دهد از ۹۸ هزار و ۳۳۹ كودك شناسايي شده ۹۰۸ كودك به علت فوت و ۹۲۸ كودك نيز به علت مهاجرت به خارج از كشور در مدرسه ثبت‌نام نكردند. تعيين تكليف دليل بازماندگي از تحصيل ساير كودكان نيازمند بررسي بيشتري بود كه وزارت رفاه در قالب مصاحبه تلفني با سرپرست كودك و ارسال پيامك به آنها پرداخته است. شماره تماس والدين كودكان از طريق وزارت اطلاعات در اختيار وزارت كار و تعاون قرار گرفته شده است.

ميدري ادامه داد: از آنجايي كه براي هر كودك شناسايي‌شده يك شناسنامه اقتصادي، اجتماعي و جغرافيايي براساس اطلاعات خانوار در بانك رفاه ايرانيان و در بستر سايت مشق طراحي شده بنابراين امكان ترسيم تصوير روشني از وضعيت اين كودكان و تحليل آنها به دست آمده است. به‌طوري كه نتايج تحليل‌ها حاكي است در سال تحصيلي ۱۳۹7 – ۱۳۹6 در مقطع ابتدايي پسران بيشتر از دختران در مدرسه ثبت‌نام نكرده‌اند. او به بررسي‌هاي وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي درباره دلايل بازماندگي از تحصيل اشاره كرد و گفت: تعداد ۲۲ هزار و ۷۵ كودك به دلايلي از جمله فقر اقتصادي، معلوليت و بيماري‌هاي صعب‌العلاج، عدم قبولي در آزمون سنجش و غيره از دسترسي به آموزش محروم مانده بودند. همچنين ۱۶ هزار و ۷۹۵ كودك در مدرسه حضور دارند يا در مدرسه ثبت‌نام كردند و ديگر بازمانده از تحصيل نيستند. از آنجايي كه اين گروه از كودكان به عنوان بازمانده از تحصيل در ليست آموزش و پرورش آمده بودند جهت صحت‌سنجي در اختيار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت تا صحت اظهارات والدين مشخص شود.

معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي برنامه‌هاي سال ۹۸ را در اين زمينه نيز اعلام كرد و گفت: وزارت تعاون در راستاي مسووليت خود در حوزه سنجش و فقر آموزشي در سال ۱۳۹۸ نيز اقدام به شناسايي اين دسته از كودكان در مقطع ابتدايي براي سال تحصيلي
1398 – 1397 اقدام كرده و طي هماهنگي با وزارت آموزش و پرورش و با هماهنگي معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم رياست‌جمهوري مشخص شد در سال تحصيلي ۱۳۹۷ – ۱۳۹۸ تعداد ۱۴۱ هزار كودك 6 تا ۱۳ سال در سال تحصيلي جاري در مدرسه حاضر نشده‌اند.

او ادامه داد: طبق فرآيند طرح كودكان بازمانده از تحصيل و به منظور تعيين دلايل بازماندگي از تحصيل آنها براي سرپرست اين گروه پيامك ارسال شد. در حال حاضر ۱۲ هزار سرپرست كودك ضمن اعلام دلايل بازماندگي از تحصيل كودك خود آدرس و كدپستي خود را براي بررسي دقيق‌تر وضعيت كودك و خانواده براي وزارت متبوع ارسال كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون