• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4517 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ آذر

كدام استان ركورددار «چندهمسري» است؟

بر اساس آمارهاي اطلس وضعيت زنان و خانواده، بالاترين درصد مرداني كه بيش از يك همسر دارند، متعلق به استان «سيستان و بلوچستان» است، اين در حالي است كه استان سمنان با نرخ ۰.۶۹ درصد نسبت به ساير استان‌ها كمترين ميزان چندهمسري را تجربه كرده و در اين زمينه رتبه آخر را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ايسنا، نگاهي بر آمارهاي اطلس وضعيت زنان و خانواده كه بر مبناي سال ۹۵ تهيه شده، نشان مي‌دهد بالاترين درصد زناني كه همسرشان بيش از يك زن دارند، متعلق به استان «سيستان و بلوچستان» و كمترين اين زنان متعلق به استان «سمنان» هستند. به‌طوري كه ۱۴.۹ درصد زنان استان سيستان و بلوچستان شوهرشان بيش از يك همسر دارد، پس از آن استان هرمزگان با نرخ ۷.۰۳ درصد نسبت به ساير استان‌ها در رتبه دوم قرار گرفته است. در اين ميان ۰.۶۹ درصد زنان استان‌ سمنان و ۰.۸۱ درصد زنان مازندران همسرشان بيش از يك زن دارند كه نسبت به ساير استان‌ها به ترتيب رتبه ۳۱ و ۳۰ را به خود اختصاص داده‌اند و در وضعيت بهتري قرار دارند.

 

زنان هرگز ازدواج نكرده

اما در اين ميان نشان مي‌دهد كه بالاترين درصد زناني كه هرگز ازدواج نكرده‌اند، متعلق به استان ايلام و كمترين درصد متعلق به يزد است.بر اساس اين اطلس ۳۸.۸۸ درصد زنان استان ايلام و ۳۷.۷۵ درصد زنان استان كهگيلويه و بويراحمد هرگز ازدواج نكرده‌اند و نسبت به ساير استان‌ها به ترتيب رتبه اول و دوم را در اين زمينه به خود اختصاص داده‌اند، اين در حالي است كه استان‌ يزد با نرخ ۲۵.۲۵ درصد و مازندران با نرخ ۲۶.۰۲ درصد به ترتيب در جايگاه ۳۰ و ۳۱ قرار گرفته‌اند.

 

زنان داراي همسر

نرخ وضعيت زنان داراي همسر در استان‌هاي مختلف نيز نشان مي‌دهد كه بالاترين درصد زنان داراي همسر متعلق به استان يزد و كمترين آن متعلق به ايلام است. طبق اين اطلس استان يزد با نرخ ۶۶.۶۲۳ درصد در رتبه اول و استان مازندران با نرخ ۶۵.۵۱۶ درصد در رتبه دوم قرار گرفته‌اند، اين در حالي است كه كمترين درصد زنان داراي همسر به ترتيب متعلق به استان‌هاي ايلام و سيستان و بلوچستان است به‌طوري كه زنان استان ايلام با نرخ ۵۳.۵۹۱ درصد و زنان استان سيستان و بلوچستان با نرخ ۵۴.۷۴۷ درصد نسبت به ساير استان‌ها به ترتيب رتبه ۳۱ و ۳۰ را به خود اختصاص داده‌اند.

 

زنان بي‌همسر بر اثر فوت

در اين ميان اما بيشترين زناني كه بر اثر فوت يا طلاق همسرشان را از دست‌ داده‌اند متعلق به استان همدان و تهران هستند. بر اساس اين گزارش، بالاترين درصد زناني كه همسرشان را بر اثر «فوت» از دست داده‌اند، متعلق به استان همدان و كمترين آنها متعلق به استان بوشهر است. طبق آمارها استان همدان با نرخ ۸.۶۰۶ درصد و استان گيلان با نرخ ۸.۴۲۹ درصد در اين زمينه در جايگاه اول و دوم قرار دارند. در اين ميان كمترين درصد زناني كه بر اثر فوت همسرشان را از دست داده‌اند، با نرخ ۵۹.۹۰۶ متعلق به استان‌ بوشهر و پس از آن متعلق به كهگيلويه و بويراحمد با نرخ ۶.۱۳۲ است.

 

زنان بي‌همسر بر اثر طلاق

اين آمارها در حالي اعلام مي‌شود كه بيشترين زناني كه همسرشان را بر اثر «طلاق» از دست داده‌اند، متعلق به استان تهران و كمترين آنها متعلق به ايلام هستند. طبق اين اطلس، استان تهران با نرخ ۲.۲۶۶ درصد و استان البرز با نرخ ۲.۱۲۳ درصد در اين زمينه در جايگاه اول و دوم قرار دارد. اين در حالي است در اين ميان كمترين درصد زناني كه بر اثر فوت همسرشان را از دست داده‌اند، با نرخ ۰.۵۲۱ متعلق به استان‌هاي ايلام و چهارمحال و بختياري است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون