• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4519 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۴ آذر

مديران و دست‌اندركاران كتابفروشي‌هاي اينترنتي مي‌گويند

قطعي اينترنت به نفع فرهنگ كتابخواني نيست

بهمن فاطمي

 

 

قطعي اينترنت در هشت، نه روز گذشته، حوزه‌هاي مختلفي از اقتصاد و سياست و فرهنگ و ... را تحت‌تاثير قرار داده و كسب‌وكارهاي اينترنتي در حوزه فرهنگ و كتابفروشي‌هاي ديجيتال هم از اين قاعده بيرون نبودند. در گزارشي كه روز گذشته ايسنا از وضعيت اين كتابفروشي‌ها منتشر كرد، تني چند از فعالان اين عرصه از تاثير قطع شدن اينترنت بر روند كاري خود گفته‌اند.

از نكات جالب در اين اظهارنظرها، يكي اين است كه اگرچه در اين روزها سرورهاي داخلي وصل بودند و امكان دسترسي مردم به آنها فراهم بود اما فروش كتاب‌هاي اينترنتي خصوصا در روزهاي اول بسيار كاهش داشت.

مدير اجرايي شهركتاب آنلاين فروش روز اول قطعي اينترنت را 30 درصد روزهاي عادي ذكر كرد. او همچنين يادآور شده است كه در روز دوم و سوم قطعي اينترنت با پيامك‌هاي فراواني كه از طرف اين فروشگاه‌ها ارسال شد و هزينه زيادي را هم در پي داشت، بازار شهر كتاب آنلاين تاحدي رو به بهبود گذاشت اما همچنان به وضعيت معمول برنگشته است. به گفته مدير فروش شهر كتاب آنلاين، قطعي اينترنت در طول يك هفته، فروش شهر كتاب آنلاين را دست‌كم 65 درصد كاهش داده است.

از سوي ديگر اما اين تلقي هم وجود دارد كه قطعي اينترنت به سبب آزاد شدن وقتي كه پيش از اين مصروف فضاي مجازي مي‌شد، ممكن است تا حدي بتواند به افزايش اقبال عمومي به مطالعه كتاب منجر شود. مدير كتابفروشي اينترنتي «طاقچه» از جمله كساني است كه با اين تلقي تا حدي همداستان است. او از استقبال كاربران از محصولات «طاقچه» مي‌گويد و معتقد است كه در زمان مسدود بودن فضاهاي سرگرمي در موبايل‌ها نرم‌افزارهاي داخلي و از جمله كتابفروشي‌هاي آنلاين مراجعان بيشتري داشتند: «چون زمان آزاد بيشتري پيدا كردند براي همين به «طاقچه» مراجعه مي‌كردند و اين باعث افزايش فروش ما در روزهاي اخير بوده است.»

مدير «طاقچه» اگرچه از سه تا پنج برابر شدن حضور مردم در نرم‌افزارهاي داخلي خبر مي‌دهد اما اين را به نفع كسب و كار خود نمي‌داند: «ممكن است به صورت مقطعي افزايش مراجعه داشته باشيم اما قطعي اينترنت از اين جهت كه بخواهيم به‌روز شويم و نرم‌افزار و سايت‌مان را توسعه دهيم، تاثير مي‌گذارد و اصلا از اينكه اينترنت بخواهد قطع بماند استقبال نمي‌كنيم.» سرپرست بخش فروش «۳۰بوك» هم از به هم ريختن برنامه‌هاي هفته كتاب و منتفي شدن مسابقه‌هاي اينستاگرامي به مناسبت اين هفته بر اثر قطعي اينترنت خبر داد و يادآور شد كه قطع شدن اينترنت حدودا 30 درصد از فعاليت «۳۰بوك» را كاهش داده است. فروشگاه‌هاي اينترنتي ديگري هم هستند كه تاثير قطع شدن اينترنت بر فروش خود كتاب‌هاي‌شان را بسيار بيشتر از اينها اعلام مي‌كنند. چنان‌كه مدير «آژانس كتاب» با صريح و گله‌مندانه از فروش 2 درصدي مجموعه تحت مديريت خود در روزهاي قطع بودن اينترنت نسبت به قبل از آن مي‌گويد. او وضعيت فروش در روز شنبه 2 آذر را نسبت به هفته گذشته بهتر مي‌داند اما معتقد است هنوز به شرايط عادي برنگشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون