• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4519 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۴ آذر

آمار تازه وزارت راه و شهرسازي از تعداد معاملات نشان مي‌دهد

رشد معاملات مسكن در آغاز پاييز

طبق آمار معاملات مسكن، در آبان ماه حدود 4745 فقره معامله ملك در شهر تهران انجام شد كه نسبت به اولين ماه از پاييز 17 درصد افزايش و نسبت به مدت مشابه سال 97 كاهشي 48درصدي داشته است. در بخش اجاره نيز در آبان ماه امسال ۱۰ هزار و ۱۳۲ اجاره‌نامه در پايتخت به امضا رسيده كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب ۲۱ و ۱۷ درصد كاهش يافته است. با وجود اينكه معاملات در ماه گذشته بيشتر شده اما كارشناسان همچنان معتقدند كه نمي‌توان در خصوص آينده بازار مسكن به صورت دقيق اظهارنظر كرد. چرا كه هم‌اكنون وارد چرخه ركود شده‌ايم و هر گونه نتيجه‌گيري از رشد معاملات زود است. هر چند كارشناسان دليل افزايش قيمتي كمتر از يك درصد مسكن در تهران در فاصله شهريور تا مهر را به دليل افزايش معاملات در منطقه يك مي‌دانند اما بايد توجه داشت كه اين افزايش معاملات پس از افت محسوسي در قيمت و معاملات بود. بنابراين احتمال افزايش خانه تا پايان سال بعيد است. مگر تحولات پيش‌بيني نشده‌اي در سطح اقتصاد كلان رخ دهد كه بر پارامترهاي مهم تاثيرگذار باشد.

از سوي ديگر آماري كه از اتحاديه مشاوران املاك به دست آمده حاكي از آن است كه با وجود رشد
17 درصدي معاملات در تهران طي يك ماه، در كل كشور قراردادهاي خريد و فروش با ثباتي نسبي همراه بوده است. به گونه‌اي كه در ماه گذشته در كل كشور حدود 27 هزار و 959 قرارداد خريد و فروش ملك منعقد شد كه نسبت به ماه قبل از آن 0.8 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد كاهش داشته است.

آمارهاي اجاره در كشور نيز نشان مي‌دهد كه آبان سال جاري 36 هزار و 888 قرارداد اجاره به امضا رسيد كه نسبت به مهر ماه 21 درصد و نسبت به آبان پارسال
8 درصد كاهش داشته است. در بخش ديگري از گزارش عنوان شده كه هر دوماه پاييز رشد معاملات به اندازه 17 درصد بوده است. به بيان ديگر رشد معاملات در مهر نسبت به شهريور و آبان نسبت به مهر دقيقا به اندازه
17 درصد بوده است. بر اساس اعلام شاخص بانك مركزي، قيمت‌ها افزايشي حدود 0.4 درصدي داشته است. البته وزارت راه و شهرسازي افزايش قيمتي مهر نسبت به شهريور را حدود 1 درصد اعلام كرده است.

رشد 17 درصدي معاملات مسكن در پاييز در حالي است كه معمولا با پايان يافتن فصل تابستان و بازگشايي مدارس و البته سرد شدن هوا، معاملات كاهش مي‌يابد. با اين حال رشد معاملات در اين شرايط غير طبيعي نيست. نكته ديگر در خصوص آمارهاي مربوط به خريد و فروش مسكن نشان مي‌دهد كه كاهش معاملات به كمتر از 5 هزار فقره در شهر تهران، طي 6 سال گذشته بي‌سابقه بوده است. هر چند ثبت 2787 فقره معامله مسكن در شهر تهران در آخرين ماه از تابستان پايين‌ترين ميزان قراردادهاي خريد و فروش از سال ۱۳۶۶ بوده است. لذا افزايش نسبي معاملات نسبت به شهريورماه نمي‌تواند تحول آن‌چناني در بازار مسكن محسوب شود. هرچند قيمت در برخي مناطق تهران در آبان ماه نسبت به شهريور بين 2 تا 12 درصد كاهش داشته است. پروانه اصلاني، سرپرست دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي به آمار معاملات در بازار مسكن واكنش نشان داده و خاطرنشان كرد:
«آينده بازار مسكن، بسيار وابسته به ساير حوزه‌ها از جمله اقتصاد كلان و اقتصاد خانوار است. ما تلاش مي‌كنيم با تشويق به عرضه مسكن، عمر ركود را كوتاه كنيم ولي لزوما همه اقدامات مربوط به ما نيست.» او در خصوص خروج از ركود بخش مسكن نيز گفت: «در صورتي مي‌توانيم از وضعيت ركودي بيرون بياييم كه حوزه‌هاي توليد ملي، درآمد سرانه و بخش تقاضا تقويت شود. تقويت حساب پس‌انداز از جمله اين اقدامات است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون