• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4520 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۵ آذر

پيدا و پنهان

موج كالاي قاچاق در بازار لوازم خانگي

حسين فتاحي، توليدكننده لوازم خانگي با اعلام اينكه سرمايه‌گذاري در حوزه لوازم خانگي كاهش يافته است، گفت: نياز نقدينگي در واحدهاي توليدي طي دو سال اخير 2.5 برابر شده و همين موضوع در كاهش سرمايه در گردش در بخش لوازم خانگي موثر بوده است. اين موضوعات عاملي شده تا حجم توليد در سطح كارخانجات كاهش پيدا كند. فتاحي با تاكيد براينكه درآمد مردم نيز كاهش پيدا كرده است، گفت: امروز قاچاقچي به راحتي به صورت شبكه‌اي كالا را با قيمت ارزان و بدون پرداخت گمركات و عوارض وارد كشور مي‌كند و هيچكس گويا توانايي برخورد با آنها را ندارد. البته اقداماتي در اين رابطه صورت گرفته ولي كافي نيست چرا كه بازار پرشده از لوازم خانگي قاچاق. اين توليدكننده لوازم خانگي با اعلام اينكه درحال حاضر ارز آزاد و نيمايي فاصله قيمتي كمي دارند، گفت: توليدكننده در صف ارز نيمايي قرار دارد از آن طرف قاچاقچي به راحتي با ارز آزاد محصول را وارد بازار مي‌كند.

 

16 ميليون يارانه‌بگير، ‌محروم از دريافت حمايت معيشتي

سخنگوي ستاد حمايت معيشتي از اختلاف ۱۶ميليون‌نفري ميان دريافت‌كنندگان يارانه نقدي و حمايت معيشتي خبر داده است. حسين ميرزايي در اين باره توضيح داد: «كساني كه يارانه‌بگير بودند و در ليست سه دهك بالاي درآمدي قرار نداشتند، در ليست مشمولان طرح حمايت معيشتي قرار گرفته‌اند كه حدود 60 ميليون نفر برآورد شده‌اند.» بنابراين 25 ميليون نفر از ايرانيان مشمول طرح حمايت معيشتي نمي‌شوند. اين در حالي است كه شاخص‌هاي دهك‌بندي و معيارهاي حذف خانوارها از صف دريافت حمايت معيشتي قرار است امروز معرفي شوند.

عباس قبادي دبير ستاد تنظيم بازار از بازنگري در روند تخصيص سهميه وانت‌بار‌ها و افزايش سهميه بنزين به اين بخش از خدمات حمل و نقل بار خبر داد و گفت: بنزيني كه هم‌اكنون به وانت‌بار‌ها اختصاص مي‌يابد جوابگوي مصرف ۱۵ روز آنهاست. دبير ستاد تنظيم بازار در پاسخ به اين پرسش كه چرا سهميه سوخت آبان وانت‌بار‌ها براي ماه آذر ذخيره نشده است؟ گفت: درباره برگشت سهميه وانت بار‌ها بحث‌هايي در وزارت نفت مطرح است كه با به نتيجه رسيدن آن، مازاد سهميه آبان وانت بار‌ها در ماه آينده جبران خواهد شد. البته در جلسه به مسوولان وزارت نفت اعلام كرديم كه براي حل اين موضوع فقط ۴۸ساعت فرصت دارند.

 

هشدار حقوقي به خريداران مسكن مهر

در حالي كه هم‌اكنون بخش زيادي از واحدهاي مسكن مهر به مرحله فروش اقساطي و دريافت دفترچه قسط رسيده است، اما همچنان برخي از مالكان و خريداران اين واحدها اقدام به دريافت دفترچه قسط و مراجعه به بانك براي انجام عمليات فروش اقساطي نكرده‌اند.كارشناسان امور بانكي به خريداران و مالكان مسكن مهر توصيه مي‌كنند، هرچه سريع‌تر نسبت به فروش اقساطي و دريافت دفترچه اقساط واحد مسكن مهر خود اقدام و فرآيند پرداخت اقساط ماهانه اين واحدها را آغاز كنند. يك احتياط كارشناسي كه كارشناسان بانكي خطاب به مالكان اوليه مسكن مهر اعلام مي‌كنند آن است كه حتما در زمان فروش واحد مسكن مهر نسبت به جايگزيني ضامن و انتقال تسهيلات به فرد خريدار اقدام كنند؛ برخي از مالكان مسكن مهر در زمان فروش واحد در انتقال تسهيلات و جايگزيني ضامن كوتاهي مي‌كنند و پس از فروش واحد به فرد خريدار و در صورت عدم انجام تعهد پرداخت اقساط از سوي خريدار با مشكلات بسياري مواجه مي‌شوند.

 

رسيدگي به پرونده فرماندار سابق راميان

رييس كل دادگستري گلستان از آغاز رسيدگي به پرونده فرماندار سابق راميان در دادسراي مركز استان خبر داد و گفت: اين فرماندار به اتهام اختلاس، تحصيل مال از طريق نامشروع، تصرف در اموال دولتي و خيانت در امانت بازداشت شده است. علاوه بر فرماندار، يكي از كارمندان اين فرمانداري، مديرعامل شركت تعاوني خبازان راميان و متصدي كارخانه آرد الماس گلستان هم به همين اتهامات بازداشت شده‌اند. اين افراد سهميه آرد دولتي شهرستان را مي‌گرفتند و بخشي از آن را به جاي توزيع بين نانوايي‌ها در بازار آزاد مي‌فروختند. بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد اين افراد از سال ۹۷ تا تاكنون حدود ۶۰۰ تن آرد دولتي را به جاي توزيع بين نانوايي‌ها از شبكه توزيع خارج كرده‌اند.

 

دستگيري پسر وزير سابق توسط وزارت اطلاعات

اطلاعات تازه نشان مي‌دهد «م.الف» پسر يكي از وزراي سابق در دولت دوازدهم كه به تازگي دستگير شده، به اتهام كارچاق‌كني و تخلفات مالي توسط وزارت اطلاعات و با هماهنگي قوه قضاييه بازداشت شده است. پسر وزير سابق متهم است كه با دريافت مبالغي از بعضي پيمانكاران براي آنها در وزارتخانه دستور گرفته يا كارسازي كرده‌ است.

 

قيمت گازوييل را افزايش ندهيد

زارع، عضو كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه امروز افزايش قيمت بنزين اقتصاد كشور را مختل كرده است از دولت خواست تا قيمت گازوييل را افزايش ندهد. اين نماينده مجلس خطاب به تيم اقتصادي دولت گفته است: «اگر قيمت گازوييل را افزايش دهيد بايد فاتحه اقتصاد كشور را بخوانيد، لذا هر برنامه‌اي براي گازوييل داريد كنار بگذاريد » به گفته وي، بايد براي برخي اقشار مثل جانبازان و خبرنگاران هم سهميه بنزين داده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون