• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4520 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۵ آذر

واردات 532 هزار و 790 تن نفت از ايران توسط چين

نفت همچنان متاثر از تنش تجاري

گمرك چين اعلام كرد كه در ماه گذشته ميلادي حدود 532 هزار و 790 تن نفت از ايران به مقصد چين ارسال شده است كه البته اندكي از رقم ۵۳۸ هزار و ۸۷۸ تن ماه سپتامبر كمتر بود. با وجود درگيري تنش ميان چين و امريكا و انتشار اخباري مبني بر رسيدن به توافقي اجمالي، قيمت نفت افزايشي 0.11 درصدي داشت و به بيش از 63 دلار رسيد. به نظر مي‌رسد در يك سال و نيم اخير، نفت بيش از هر زمان ديگري به ساير پارامترها واكنش نشان مي‌دهد.

در بخش ديگري از گزارش گمرك چين به واردات نفت خام از عربستان نيز اشاره شده است. در ماه اكتبر به دليل افزايش تقاضا از سوي پالايشگاه‌هاي چيني كه بعضا كار خود را جديدا آغاز كرده‌اند، سعودي‌ها 76.3 درصد بيشتر از هر زمان ديگري نفت وارد كردند. آمارهاي گمرك چين نشان داد، محموله‌هاي سعودي به ۸.۴۱ ميليون تن يا ۱.۹۸ ميليون بشكه در روز افزايش يافت. اين رقم در ماه سپتامبر ۱.۷ ميليون بشكه در روز بود و در مدت مشابه سال گذشته برابر با ۱.۱۲ ميليون بشكه در روز بود.

گمرك چين آماري از ميزان واردات نفت ونزوئلا اعلام نكرد اما تحليلگران انتظار دارند كه اين ارقام ماه گذشته به صفر رسيده باشد زيرا خريداران خريد نفت از اين كشور را در بحبوحه تحريم‌هاي امريكا متوقف كردند.

به‌رغم تنش‌هاي ميان تهران و واشنگتن، واردات از ايران در ماه اكتبر در رقم ۵۳۲ هزار و ۷۹۰ تن ثابت ماند و اندكي از رقم ۵۳۸ هزار و ۸۷۸ تن ماه سپتامبر كمتر بود.

واردات نفت چين از مالزي در ماه اكتبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شد و به ۱.۹۵ ميليون تن رسيد.

به گفته اما لي، تحليلگر ارشد نفتي ريفينيتيو، محموله‌هاي نفتي مالزي نظير «مال بِلِند» و «سينگما بِلِند» معمولا تركيبي از نفت نزوئلا، ايران و ديگر انواع نفت است.

او افزود:«واردات مستقيم از ونزوئلا به صفر رسيده اما تقاضا براي «مال بِلِند» همچنان زياد است كه در آمار مالزي آورده شده است.»

با وجود تنش تجاري ميان چين و امريكا اما واردات نفت چين از اين كشور به 908 هزار و 422 تن رسيد كه در نوع خود يك نوع ركورد محسوب مي‌شود. چندي پيش و پس از اعمال تعرفه‌هاي سنگين‌تر بر كالاهاي چيني‌، وزارت بازرگاني چين بر واردات LPG امريكا تعرفه وضع كرد.

به نظر مي‌رسيد با افزايش تنش، چين بر واردات نفت از امريكا نيز تعرفه وضع كند كه تاكنون اين اتفاق نيفتاد. با وجود امضاي قراردادهاي مختلف ميان روسيه و چين براي توسعه صنعت نفت و گاز اين كشور، خريد نفت از روسيه نيز در ماه اكتبر به 6 ميليون و 970 هزار تن رسيد.

قيمت نفت بر مدار افزايشي

با وجود اينكه نشانه‌هاي مثبت و روشني از توافق ميان چين و امريكا به وجود آمده‌، قيمت نفت نيز در واكنش به آن افزايش يافت. در اولين روز از بازگشايي بازار انرژي، بهاي معاملات آتي نفت برنت 0.11 درصد افزايش پيدا كرد و به ۶۳ دلار و ۴۶ سنت در هر بشكه رسيد. اين در حالي است كه بهاني نفت امريكا نيز 0.17 درصد افزايش داشت كه در نتيجه آن به 57 دلار و 82 سنت رسيد. نوسانات قيمت نفت در روزهاي اخير همزمان با انتشار اخبار مربوط به مذاكره تجاري باعث شده، فعالان بازار به اين مهم اشاره كنند كه بازار نفت هر چقدر هم بخواهد‌، نمي‌تواند فارغ از اخبار مربوط به جنگ تجاري تغيير قيمت داشته باشد. رابرت اوبرايان، مشاور امنيت ملي امريكا روز شنبه و در پايان هفته كاري بازار‌ها اعلام كرد، توافق تجاري اوليه با امريكا همچنان ممكن است تا پايان سال منعقد شود و قيمت در آغاز معاملات دوشنبه افزايشي بودند. اين خبر يك روز پس از ابراز تمايل دونالد ترامپ و شي جين پينگ، روساي جمهور امريكا و چين براي امضاي توافق تجاري مقدماتي و پايان دادن به جنگ تجاري ۱۶ ماهه منتشر شد. با اين حال همچنان خبر رسمي مبني بر انعقاد توافق دو طرف منتشر نشده است.

نفت از اوايل اكتبر تحت تاثير نشانه‌هاي پيشرفت مذاكرات امريكا و چين براي امضاي يك توافق تجاري محدود رو به رشد بوده اما قيمت‌ها با تغيير جو بازار مداوم نوسان داشته‌اند. با اين همه به نظر مي‌رسد براي سرمايه‌گذاران نفت خوش‌بين ماندن به دليل طولاني شدن روند مذاكرات دشوار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون