• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4520 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۵ آذر

ورود دوباره دلار به كانال 12هزار توماني و توضيحات همتي

با ورود دوباره نرخ ارز به كانال 12 هزار توماني، ‌همتي رييس كل بانك مركزي بار ديگر به بيان توضيحاتي درباره دلايل نوسان در بازار ارز پرداخته است. روز گذشته نرخ دلار بار ديگر به ارقام مياني كانال 12 هزار تومان بازگشت. اتفاقي كه در پايان هفته گذشته و همزمان با فروكش كردن اعتراض‌ها به گراني بنزين برعكس آن رخ داده بود. همتي با اشاره به عرضه ارز با نرخ‌هايي بالاتر از سوي برخي صادركنندگان، از حضور پرقدرت بانك مركزي در بازار حواله‌اي ارز براي متعادل كردن بازار خبر داد.

عبدالناصر همتي در پست اينستاگرامي اظهار كرد: بارها تاكيد كرده‌ام بانك مركزي به تداوم ثبات نسبي در بازار ارز و حفظ قدرت رقابت‌پذيري اقتصاد اهميت ويژه‌اي قائل است. وي گفت: رمز تداوم ثبات در اين بازار و به تبع آن در ساير بازارها توجه به بنيان‌هاي بازار در كنار حضور پرقدرت بازارساز براي جلوگيري از سفته‌بازي و نوسان‌گيري در اين بازار است. همتي اظهار كرد: آنچه در اين روزها ديده مي‌شود نيز ناشي از عملكرد برخي صادركنندگاني است كه بعضا به سبب جو رواني ناشي از حوادث بعد از افزايش قيمت بنزين و شروع تسويه حساب‌هاي تجار با خارجيان در پايان سال ميلادي تلاش مي‌كنند ارز خود را با نرخ‌هايي بالاتر عرضه كنند.

رييس كل بانك مركزي افزود: به همين دليل به‌رغم اعلام نرخ‌هاي غير واقعي، تقاضايي حتي براي نرخ‌هاي كمتر از آن در صرافي‌ها وجود ندارد. بانك مركزي در اين مواقع با حضور پرقدرت در بازار حواله‌اي ارز، عدم تعادل‌هاي مقطعي را برطرف مي‌كند و تعادل مبتني بر متغيرهاي واقعي را همانند بازار اسكناس به بازار حواله برمي‌گرداند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون