• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4522 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ آذر

60 امضا پاي استيضاح وزير آموزش و پرورش نشست

سه ماه پس از راي اعتماد

گروه اجتماعي

شهريور ماه بود كه همزمان با آخرين هفته‌هاي تعطيلي مدارس و آماده شدن دانش‌آموزان براي بازگشت به كلاس‌هاي درس، تازه نام قطعي وزير دوم آموزش و پرورش دولت دوازدهم اعلام شد. محسن حاجي‌ميرزايي گزينه‌اي بود كه انتخابش خيلي‌ها را غافلگير كرد اما سال تحصيلي نزديك بود و مجلس خيلي زود انتخاب رييس‌جمهور را تاييد كرد. از 12 شهريور ماه و راي اعتماد مجلسيان به حاجي‌ ميرزايي هنوز سه ماه نمي‌گذرد و گويا همين ميزان زمان براي دست كم 60 نفر از نمايندگان كافي بوده است تا براي جمع‌آوري امضا و استيضاح وزير آموزش و پرورش دولت روحاني دست به كار شوند.

«خلف وعده در اجراي رتبه‌بندي فرهنگيان، كلاس‌هاي بدون معلم و عدم تامين متون درسي از اول مهر تاكنون، عدم توزيع عادلانه نيروي انساني و امكانات آموزشي، انتصاب مسوولان ناكارآمد، عدم نظارت بر عملكرد مسوولان تحت امر، عدم تعيين تكليف كامل نيروهاي حق‌التدريسي خريد خدمت و آموزشياران نهضت سوادآموزي و كمبود نيروي انساني در رده‌هاي آموزشي و خدماتي در مدارس» محورهاي فراوان و متنوعي بودند كه به عنوان دلايل نمايندگان موافق استيضاح مطرح شده‌اند. اينها را روز سه‌شنبه علي‌اصغر يوسف‌نژاد، عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با ايسنا مطرح و بعد اعلام كرد: «طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش با ۶۰ امضا تحويل هيات رييسه شد و هيات رييسه آن را براي بررسي به كميسيون آموزش و تحقيقات ارجاع كرد.» حمايت ميرزاده، سخنگوي كميسيون آموزش مجلس مي‌گويد بعد از تعطيلي مجلس در هفته پيش‌ رو موضوع بررسي خواهد شد. او به «اعتماد» خبر داد كه بعد از اعلام وصول اين استيضاح به كميسيون آموزش است كه مي‌توانند كار بررسي روي آن را شروع كنند. اما نظر شخصي او نسبت به اين موضوع مثبت نيست: «از نظر من استيضاح مشكلي را حل نمي‌كند؛ هم‌زمان محدود است و هم برخي مواردي كه در مورد استيضاح مطرح شده همه‌اش از اختيارات وزير نيست اما بايد موضوع در كميسيون بررسي شود تا بعد پاسخ روشن‌تري داشته باشيم.»

 

مشكلي حل مي‌شود؟

«من هميشه در چنين مواقعي، وقتي بحث سوال از وزير يا استيضاح او مطرح باشد، پيش از هر چيز از خودم مي‌پرسم: آيا با اين كار مشكلي از آن وزارتخانه يا از آن عرصه مشخص رفع مي‌شود؟ اگر جواب مثبت باشد به اين نتيجه مي‌رسم كه به استيضاح راي بدهم اما اگر مي‌دانم كه با اين كار مشكلي از اين عرصه حل نخواهد شد، دليلي براي موافقت با طرح استيضاح نمي‌بينم.» كارن خانلري، عضو كميسيون آموزش مجلس به «اعتماد» مي‌گويد: «مهم‌تر از هر چيز اين است كه ببينيم پايين كشيدن يك وزير يا زير سوال بردن او چه مشكلي را قرار است از ميان بردارد و بعد ادامه مي‌دهد كه استيضاح وزير آموزش و پرورش قرار نيست راهگشا باشد: ‌«به نظر من با استيضاح ايشان در اين عرصه پر از مشكل آموزش و پرورش مشكلي حل نخواهد شد. مطالبي كه در حال حاضر مطرح مي‌شود، پيش از آقاي حاجي‌ميرزايي هم وجود داشته و فكر مي‌كنم با رفتن ايشان هم اين مشكلات كماكان باقي خواد ماند. به هر حال قسمت اعظم اين مسائل ريشه در موضوع بودجه دارند و همه مي‌دانيم كه وضعيت كشور به اين شكل است. حالا علاوه بر اينكه اين مشكلات با رفتن اين وزير حل نمي‌شود. احساس خود من اين است كه در شرايط فعلي واقعا نياز به حفظ انسجام ملي خود داريم و بالاتر از آن نشان دادن اين انسجام به كساني كه قصد از ميان بردن كشورمان را دارند. از اين منظر هم به نظرم استيضاح در واقع وضعيت را فقط بدتر مي‌كند.»

يكي از مشكلات آموزش و پرورش در سال‌هاي گذشته آمد و رفت وزرا و سرپرستان متعدد به اين وزارتخانه بوده است، از خرداد ماه سال جاري و با كناره‌گيري سيدمحمد بطحايي، اول سرپرستي وزارتخانه به سيدجواد حسيني سپرده شد و بعد درست دو، سه هفته مانده به آغاز مهر نام محسن حاجي‌ميرزايي به ميان آمد. خانلري مي‌گويد كه اين تصميمات و تغييرات ناگهاني هر قدر افزايش پيدا كنند، ضربه آن پيش از همه متوجه آموزش و پرورش خواهد شد: «اگر اين وزارت، وزارت اقتصاد بود من مي‌گفتم كه تغييرات ناگهاني و اعمال نظرهاي هر وزير در مسائل اقتصادي اشكال چنداني به وجود نمي‌آورد اما عرصه آموزش و پرورش يكي از عرصه‌هاي حساس كشور است و تغييرات اين گونه كه حتي مي‌تواند منجر به تغيير روش‌ها و منش‌ها يا رويكردها شود، مي‌توانند به آن آسيب فراواني وارد آورند. اين وزارتخانه بسيار بزرگ است، تعداد كساني كه زيرنظر آن خدمت مي‌كنند بسيار زياد هستند. آموزگاران وابسته به آن با نسل جوان كشور ما سروكار دارند و همه اينها يعني نمي‌شود با اين عرصه مانند ساير حوزه‌ها برخورد كرد. وقتي حرف آموزش و پرورش در ميان باشد از نظر من بايد با طمانينه بيشتري حركت كنيم. گرچه معتقدم وزير آموزش و پرورش بايد يك شخص آرمان‌گرا باشد اما اين آرمان‌گرايي با تندروي سنخيتي ندارد؛ تغييرات مرتب و زياد تنها باعث زيان آموزش و پرورش مي‌شود.»

خانلري ميزان حضور و پاسخگويي وزير در كميسيون آموزش را قابل قبول مي‌داند. آيا در اين حضورها و پاسخ دادن‌ها مشكلاتي كه در طرح استيضاح مطرح شده بود قابل حل و فصل نبوده‌اند؟ عضو كميسيون آموزش پاسخ مي‌دهد: «تا جايي كه بنده ديده‌ام ايشان هر وقت لازم بوده، هر وقت از ايشان دعوت كرده‌ايم و هر وقت رييس محترم كميسيون ايشان را خواسته، ايشان در كميسيون حاضر شده‌اند و توضيحات‌شان برخي را راضي كرده و برخي را نه كه اين به هر حال ذات اين كار است؛ قرار نيست همه متقاعد شوند اما اين مشكلاتي كه به آنها اشاره كرديد اگر با رفتن آقاي حاج ميرزايي حل خواهند شد، من تمام و كمال موافق استيضاح خواهم بود اما مطمئن هستم كه اين مشكلات با استيضاح حل نخواهند شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون