• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4522 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ آذر

پرواز ملودي

رضا اصفهاني‌راد

۱۳پاييز از هجرت بابك بيات مي‌گذرد. موسيقي دلنشين با ترانه‌هاي بي‌تكرار هنوز مورد توجه دوستداران و نسل جديد است. بيات در دهه ۵۰ زماني كه موسيقي سنتي و كلاسيك مورد توجه بود، با ساخت موسيقي پاپ در كنار دوست ترانه‌سرايش ايرج جنتي عطايي و تنظيم‌هاي واروژان و اوشال سهم بسياري در ماندگاري موسيقي دوران طلايي داشتند.

استعداد ذاتي و ذهن خلاق درنگرش موسيقي و شناخت كافي به صداي خواننده‌ها و دانش موسيقي و شعر (ترانه) جايگاه هنري بابك بيات محسوب
مي‌شود.

بعد از انقلاب در وطن ماند و به دليل نبود جريان هميشگي براي سرودن ترانه و ساخت موسيقي پاپ، بيات بيشتر در عرصه موسيقي فيلم فعاليت كرد و با هويت مستقل، نگرش خاص و دقيق فعاليت كرد. انطباق سازها و اركستر‌ها در دنياي فيلم، روايت داستان با موسيقي تمام‌عيار اركسترها و سازها براي تصاوير فيلم را به عهده گرفت. ساخت بيش از ۷۰موسيقي متن و همكاري با (بهرام بيضايي) در فيلم همچون مرگ يزدگرد، شايد وقتي ديگر و مسافران و مرسدس و فرياد (مسعود كيميايي)، ولايت عشق (مهدي فخيم زاده) و دست‌هاي آلود (سيروس الوند) مجموعه پرطرفدار و جذاب كارنامه بابك بيات است. تعليم موسيقي او در مسير هنري ستاراوركي و خوانندگاني مانند حامي و رهنما را در عرصه موسيقي پاپ هم نشانه‌اي ديگر از تاثير مهم اين هنرمند در موسيقي ايران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون