• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4523 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۹ آذر

پيش از افزايش قيمت بنزين ميزان خريداران مسكن افزايش يافته بود

فرشيد پورحاجت، دبير انجمن انبوه‌سازان معتقد است كه بازار مسكن در آينده به دليل شوك‌هايي كه در اقتصاد كشور ايجاد شده، عميق‌تر خواهد شد. هنوز از شوك افزايش نرخ ارز نگذشته بود كه نرخ بنزين افزايش يافت. با وجود آنكه محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي معتقد است تمهيدات انديشيده شده باعث تاثير ناچيز بنزين بر قيمت مصالح مي‌شود، اما شوك‌هاي وارد شده به اقتصاد ممكن است مسكن را در مسير ركود عميق و طولاني‌تري قرار دهد. او با اشاره به اينكه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي باعث ركود در حوزه مسكن خواهد شد، گفت: در سال آينده ركود در بازار مسكن عميق‌تر خواهد شد و اين درحالي است كه قيمت‌ها برابر با نرخ‌هاي تورم تغيير خواهد كرد. پورحاجت با اشاره به اينكه از ماه گذشته روند معاملات مسكن بهبود يافته است، گفت: در شرايط كنوني ثبات اقتصادي در بازار مسكن حاكم است و پيش از افزايش قيمت بنزين ميزان خريداران مسكن افزايش يافته بود كه با شوك قيمتي در نرخ بنزين ميزان معاملات متوقف شد.

پورحاجت با بيان اينكه در كوتاه‌مدت و تا پايان امسال قيمت مسكن تغييري نخواهد داشت، گفت: ممكن است در سال آينده به دليل اثرات تورمي كه در كشور ايجاد خواهد شد قيمت‌ها در حوزه مسكن افزايش يابد.

دبير انجمن انبوه‌سازان كشور با بيان اينكه حضور بخش خصوصي و افزايش توليد مي‌تواند شرايط مناسبي را در بازار مسكن ايجاد كند، اظهار كرد: ايجاد توازن در عرضه و تقاضا از سوي مسوولان مي‌تواند نقش موثري در بهبود بازار مسكن ايجاد كند كه البته اين به آن شرط است كه حضور سوداگران را در بازار مسكن كمرنگ كنيم. او ضمن اشاره به اين موضوع كه نظارت‌ها مي‌تواند شرايط را براي حضور سوداگران در بازار مسكن و ايجاد تورم در آن سخت‌تر كند، گفت: «بايد با نظارت و كنترل بهتر مانع ورود سوداگران به اين بازار شويم.»

پيش‌تر پورحاجت در مصاحبه‌اي ضمن اشاره به غيرواقعي بودن كاهش 30 تا 40درصدي قيمت در بازار مسكن، گفت: «بايد شرايط واقعي را براي آگاهي به متقاضيان اعلام كرد.» او با بيان اينكه در چند ماه گذشته برخي مشاوران املاك از كاهش ۳۰ تا ۴۰درصدي نرخ مسكن در شهر‌هاي مختلف كشور خبر مي‌دهند، گفت: «متاسفانه به هيچ عنوان اين آمار‌ها درست نبوده و واقعيت بازار مسكن چيز ديگري است. واقعيت در بازار مسكن آن است كه قيمت‌ها كاهش نيافته بلكه تنها در برخي مناطق قيمت‌ها به نرخ ثابت رسيده است.» دبير انجمن انبوه‌سازان كشور با بيان اينكه بانك مركزي در روز‌هاي گذشته از رشد ۲۲درصدي نرخ مسكن خبر داده است، گفت: معتقدم آمار‌هايي كه بانك مركزي و مركز آمار اعلام مي‌كنند واقعي‌تر از ساير آمار‌هاست. او درباره پيش‌بيني وضعيت بازار مسكن در ماه‌هاي آينده هم گفت: در ماه‌هاي آيند همزمان با برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي، قيمت‌ها به ثبات خواهد رسيد و شاهد افزايش نرخ در بازار اجاره و خريد و فروش مسكن نخواهيم بود. دبير انجمن انبوه‌سازان كشور با بيان اينكه بخش مسكن پيشران اقتصادي كشور است، گفت: نبايد با انجام اقدامات استراتژيك اين بازار را سركوب كنيم بلكه بايد با حمايت از بخش خصوصي و همچنين سازندگان بتوانيم آينده اقتصادي مسكن را روشن‌تر كنيم. پورحاجت با بيان اينكه متاسفانه دولت حمايت‌هاي لازم را از بخش خصوصي در حوزه مسكن اعمال نمي‌كند، گفت: آمار‌ها نشان مي‌دهد كه ميزان توليد به دليل افزايش نرخ تمام‌شده مسكن كاهش يافته و اين موضوع براي بسياري از سازندگان و انبوه‌سازان نگران‌كننده شده است درحالي كه دولت مي‌تواند با حمايت از سازندگان و توليدكنندگان نه‌تنها بخش توليد را رونق ببخشد بلكه مي‌تواند اين بازار را به سمت كاهش قيمت‌ها هدايت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون