• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4524 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۰ آذر

رييس مجلس شوراي اسلامي از اعلام كانديداتوري مجدد انصراف داد

لاريجاني نمي‌آيد

گروه سياسي

«اندك اندك جمع مستان مي‌رسند» اين بيت از غزل معروف مولوي در ديوان شمس بارها در مطبوعات و ادبيات سياسي-رسانه‌اي، به‌ويژه آن‌گاه كه بحث انتخابات به ميان مي‌آيد، استفاده شده و بعيد نيست از اين پس، باز شاهد استفاده از آن در تيترهاي انتخاباتي مطبوعات سياسي باشيم. اين‌بار اما روند اعلام عدم كانديداتوري نمايندگان فعلي پارلمان به‌نحوي است كه شايد بد نباشد از اين تعبير ادبي براي جمعي استفاده كنيم كه هنوز به روزهاي پرخبر و پرحاشيه نام‌نويسي انتخابات مجلس يازدهم نرسيده‌ايم، از عدم حضور خود در اين رقابت انتخاباتي خبر داده‌اند. نمايندگاني همچون الياس حضرتي، جهانبخش محبي‌نيا، پروانه سلحشوري، كاظم جلالي، محمد دهقاني نقندر، حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، محمدقسيم عثماني، غلامرضا حيدري و عبدالرضا هاشم‌زايي، مصطفي ذوالقدر، احمد سالك و چندين و چند نفر ديگر ازجمله نمايندگان دوره دهمي هستند كه تا اينجاي كار از عدم كانديداتوري خود خبر داده‌اند. نمايندگاني كه البته بعضا به‌ دليل افزايش سن يا پذيرش سمت‌هايي همچون سفارت يا عضويت در نهادهايي ازجمله شوراي نگهبان اساسا‌ ديگر امكان كانديداتوري ندارند. اما در ميان هستند نمايندگاني كه به ميل و خواست شخصي از تلاش مجدد براي ورود به مجلس بعد سر باز زده‌اند.

تا اينجاي كار اما شايد آخرين نفر از اين حلقه مستان كه همگي در اينكه قرار نيست دوباره كانديداي انتخابات شوند، هم‌قطارند، علي لاريجاني باشد؛ رييس مجلس فعلي و البته رييس قوه مقننه در 12 سال گذشته. سياستمداري كهنه‌كار كه اين سال‌ها 3 بخت و اقبال خود را به آزمون راي مردم شهر مذهبي قم سپرده و هر بار با استقبال اين گروه از شهروندان ايراني راهي پارلمان شده و شايد مهم‌تر از آن، پس از هر بار كسب توفيق در جريان انتخابات مجالس هشتم و نهم و دهم، موفقيتي بزرگ‌تر را پس از ورود به پارلمان به دست آورده، آن هم از طريق جلب آراي بيش از 50درصد از 289 نماينده‌اي كه هر كدام از اين ادوار 4 ساله، همچون خود لاريجاني با آراي مردمي راهي پارلمان شده بودند. با اين حساب، لاريجاني در 12 سال گذشته پيروز
3 انتخابات مردمي و 12 انتخابات و راي‌گيري درون‌پارلماني بوده است. توفيقي كه او را از اين منظر، در تاريخ 40 ساله مجالس شوراي اسلامي ركورددار و بالاتر از بزرگاني ازجمله آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و حجت‌الاسلام مهدي كروبي و ناطق‌نوري قرار مي‌دهد.

با اين همه اما حالا ديگر او به پايان راه خود در پارلمان رسيده است، آن‌هم درست يك روز پيش از احتمالا آخرين نشست خبري خود در مقام رياست پارلمان. علي لاريجاني روز گذشته در حاشيه سفر به قم و ديدار با برخي مديران استان در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درخصوص تصميم خود براي شركت در انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي، گفت: «اينكه بنده 3 دوره ۴ ساله وكيل مردم قم بودم افتخاري براي من بوده است، چراكه مردم قم حق بزرگي به گردن انقلاب اسلامي دارند و همواره در اين مسير پيشرو بودند، اما من در اين دوره از انتخابات برنامه‌اي براي شركت ندارم. رييس قوه مقننه عنوان كرد:
«نه تنها در استان قم بلكه از ساير استان‌ها نيز براي انتخابات ثبت‌نام نخواهم كرد.»

حال با اين حساب، اينكه در غياب علي لاريجاني، مناسبات و معادلات انتخابات پيش‌رو چگونه رقم خواهد خورد، پرسشي است كليدي كه ناظران اين انتخابات بايد در هر تحليل خود به آن توجهي ويژه داشته باشند، اما همان‌طور كه در اين 12 سال، لاريجاني نه به عنوان نماينده‌اي معمولي، بلكه به عنوان رييس مجلس در مناسبات سياسي و پارلماني اثرگذار بوده، از اينجاي كار به بعد نيز آنچه بيشتر دستخوش تحول خواهد بود، تحليل‌ها و تفسيرها درباره رياست مجلس يازدهم خواهد بود، نه صرفا وضعيت و سرنوشت يك كرسي معمولي پارلمان؛ تحليل‌ها و تفسيرهايي كه در روزهاي آينده بيشتر از آن خواهيم شنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون