• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4524 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۰ آذر

به بهانه سالگرد رسوايي بزرگ تايگر وودز

رستاخيز نابغه دنياي گلف

لاين كارتر ترجمه: علي ولي‌اللهي

 

 

 

تايگر وودز هنگام عبور از جاده اورلاندو در محدوده خواب و بيداري با يك شير آتش‌نشاني برخورد و بعد از آن درخت خانه همسايه را نابود كرد. براي شناخته‌شده‌ترين ورزشكار جهان، اين حادثه در ساعات ابتدايي تاريخ 27 نوامبر 2009 رخ داد و يك دهه رسوايي فزاينده و پرتماشاچي را براي او به ارمغان آورد.

طي دوران قبل از آن برخورد، وودز بر جهان گلف تسلط پيدا كرده بود. تسلطي كه نظيرش را در هيچ ورزشكار ديگري نمي‌شد يافت. او موفق به كسب چندين مقام قهرماني شد و همچنين پيروزي‌هايي به دست آورد كه دوران حرفه‌اي او را پربار كرد. اما در 10 سال گذشته او فقط يك قهرماني مهم به دست آورده با اين حال زندگي او به شكل چشمگيري تغيير پيدا كرده است. او هم‌اكنون يك استعدادياب مهم، بزرگ‌ترين سفير ورزشي و البته بازيكني است كه در بالاترين سطوح مي‌تواند برنده شود. با مقايسه آخرين دوره پرشكوه وودز با دوره 10 ساله اخير، روري مك‌لوري كه يكي از بزرگ‌ترين رقباي وودز است، مي‌گويد: «فكر مي‌كنم مسيري كه او طي 10 سال گذشته پيموده و دستاوردهايي كه تصاحب كرده به همان اندازه چشمگير است.»

در پي تصادف 27 نوامبر تصوير وودز پيش از آنكه سرانجام دوباره برخيزد و حماسه‌سازي كند به شكل عميقي شرم‌آور و دردناك شده بود. در آن شب، منظور 10 سال قبل است، وودز را در حالي كه با خرده شيشه‌ها احاطه شده بود و به خاطر مصرف كوكتل مسكن و قرص‌هاي مختلف غرق خواب‌آلودگي بود پيدا كرده و سپس در حالي كه سطح هوشياري‌اش بسيار پايين بود با يك آمبولانس راهي بيمارستان كردند. ما آن زمان در پي كشف اين حقيقت بوديم كه اين قهرمان پرافتخار در حقيقت مشكلات شخصيتي عميقي دارد و دچار تناقض رفتاري است. آن تصادف در لحظاتي رخ داده بود كه همسر وودز يعني الين فهميده بود همسرش به او دروغ مي‌گويد.

در روزها و هفته‌هاي بعد مشخص شد كه وودز يك فرد مبتلا به اعتياد جنسي است. مجلات و وب‌سايت‌هاي مشهور همه جزييات داستان‌هاي او را برملا كردند. آنها به يك منبع اصلي براي پيدا كردن اطلاعات دست يافته بودند و آن موقع بود كه سقوط وودز تبديل به تيتر يك خبرگزاري‌ها شد. كسي كه هميشه به سختي از حريم شخصي‌اش محافظت كرده بود حالا وسط رسوايي گير كرده بود و همه دنيا حتي آدرس خانه‌اش را هم مي‌دانستند؛ فلوريدا شماره 34786.

سقوط وودز هنگامي رخ داد كه يك هفته قبل از آن يك قهرماني ديگر را به ويترين افتخارات خود افزوده بود. او در مسابقات مسترز ملبورن استراليا اول شده بود. با اين حال خبرنگاران نشريه نشنال انكواير در تعقيب وودز بودند. اين مجله مشهور امريكايي مظنون شده بود كه وودز با دختري به نام راشل اوچيتل در يكي از هتل‌هاي لوكس ملبورن ملاقات داشته است. وودز هنگامي كه به امريكا بازگشت به همسرش هشدار داد كه مجله انكواير ممكن است داستاني درباره او منتشر كند. وودز پيشاپيش ادعاهاي مجله را رد كرد و منابع مختلفي را به الين معرفي كرد تا از طريق آنها بتواند مطمئن شود كه رابطه‌اي بين او و راشل وجود نداشته است. در تاريخ 26 نوامبر وودز به يكي از كلوپ‌هاي نزديك محل زندگي‌اش رفت تا در شامگاه روز شكرگزاري كمي كارت بازي كند. او سپس به خانه بازگشت، يك قرص خواب‌آور خود و به رختخواب رفت. در آن لحظه الين سراغ تلفن همراه شوهرش مي‌رود. الين به راشل پيام مي‌دهد و با او صحبت مي‌كند. در اين روند دختر استراليايي همه چيز را تاييد مي‌كند. البته الين بعدها ادعا كرد من همه چيز را مي‌دانستم. الين بعد از مكالمه با آن دختر وودز را كه حسابي گيج بود، بيدار مي‌كند. بعد از جر و بحث وودز سوار اتومبيل كاديلاكش مي‌شود و به جاده مي‌زند. فراري كه در نهايت به رسوايي بزرگ منجر مي‌شود.

در سال 2009 هيچ‌كس به اندازه رابرت لوتشيچ كه يك روزنامه‌نگار بود با وودز ملاقات نداشت. اين روزنامه‌نگار در حال نوشتن كتابي به نام «غير‌قابل‌بازي» بود. كتابي كه به بررسي شخصيت يكي از مرموزترين گلف‌بازهاي جهان مي‌پرداخت. رابرت مي‌گويد: «اين واقعا عجيب و باورنكردني بود. من بلافاصله اين خبر را براي استيو ويليامز پيشكار وودز كه در نيوزيلند بود، فرستادم.» ويليامز بلافاصله با مارك اشتنبرگ مدير برنامه‌هاي قديمي وودز تماس گرفت. لوتشيچ از ويليامز شنيد كه مي‌گويد: «همه چيز درست خواهد شد.» و سپس ادامه داد: «چيزي را كه مي‌شنوي، باور نكن. اين حرف‌هاي عجيب واقعيت ندارد.» رابرت مي‌گويد: «اما وقتي ما داستان نشنال انكواير را ديديم، مشخص شد كه اين واقعا يك رسوايي بزرگ است. بعد از انتشار اين مطلب زنان زيادي متعاقبا پيش من آمدند كه بگويند با بهترين گلف‌باز جهان رابطه پنهاني داشته‌اند. اين اخبار هواداران و بازيكنان گلف را متحير كرد.» پدرياگ هارينگتون ايرلندي كه يكي از رقباي وودز در آن زمان بود، گفت: «من اين هفته از طريق چند سايت جديد با اخبار تازه‌اي مواجه شدم. اين يك داستان شگفت‌انگيز است كه تبديل به كانون توجه شده است.»

وودز به مدت 20 روز پياپي در صفحه اول نيويورك‌پست قرار گرفت و ركوردي را كه به خاطر حملات 11 سپتامبر در نيويورك و واشنگتن در سال 2001 به وجود آمده بود، شكست. جئوف اوگيلوي برنده مسابقات اوپن 2006 امريكا گفت: «من فقط متحير شده‌ام. چطور ما اين را نمي‌دانستيم؟ تايگر وودز واقعا غير‌قابل تشخيص است.» وودز از گلف كناره‌گيري كرد. ورزشي كه او در آن 14 عنوان قهرماني به ثبت رسانده بود و در رده دوم موفق‌ترين ورزشكاران تاريخ اين رشته قرار داشت. او در تلاش بود تا به 18 قهرماني دست پيدا كرده و ركوردشكني كند. اينها البته براي خود وودز مهم بود. او پيش از اين از ورزش گلف فراتر رفته بود. يك سياهپوست كه بر بازي سفيدپوست‌ها استيلا پيدا كرده بود و لبخندش ميليون‌ها دلار مي‌ارزيد. وودز در آن زمان چهره اول شركت‌هاي بزرگ چندميلتي بود. نايكي، آسنچور، ژيلت، گيتاراد و تگ‌هاير. او گلف‌باز شماره يك جهان بود و فوربس او را به عنوان پولدارترين ورزشكار جهان با چند ميليارد دلار ثروت معرفي كرده بود. او همه اين موفقيت‌ها را در دنياي خارج داشت، اما در خانه خودش با آشفتگي‌هاي زيادي دست و پنجه نرم مي‌كرد. خانه‌اي با وجود يك همسر و دو بچه خردسال. بين اين دنيا و دنياي خارج يك ديوار بتني به چشم مي‌خورد. بعد از آن با افشاگري‌هاي بي‌امان در مورد جزييات رفتاري او كه باعثش آن تصادف لعنتي بود، همه چشم‌ها به پشت اين ديوار بتني دوخته شده بود.

بعد از مرخص شدن وودز از بيمارستان او به آريزونا رفت تا يك جراحي پلاستيك روي لب خود كه در تصادف از بين رفته بود، انجام دهد. محل اقامت او را فقط نزديك‌ترين افراد به او مي‌دانستند. لوتشيچ مي‌گويد: «من نمي‌توانستم باور كنم كه وودز اين قدر بي‌پرواست. او خود را متقاعد كرده بود كه ضد گلوله است و هميشه مي‌تواند همه چيز را لاپوشاني كند.» در تاريخ 11 سپتامبر وودز بيانيه‌اي منتشر كرد و گفت به مدت نامحدودي از گلف كنار مي‌رود. او در وب‌سايت خود نوشت: «من از نااميدي و صدمه‌اي كه خيانت من به بسياري از مردم و بيشتر از همه به همسر و فرزندانم وارد كرده، آگاه هستم.» پس از كريسمس وودز به محلي براي بررسي رفتار و اعتياد خود در شهر هتيسبورگ واقع در مي‌سي‌سي‌پي رفت. وودز هيچ‌گاه در مورد روند درمان خود اظهار نظري نكرد. او پيش دكتر پاتريك كارنس رفت كه در سال 1983 براي اولين‌بار اصطلاح اعتياد جنسي را به محافل پزشكي وارد كرده بود. در آن زمان همه در مورد وودز اظهار نظر مي‌كردند. در تاريخ 15 فوريه 2010 وودز به ايسلورث بازگشت و آن هنگامي بود كه بايد مقابل جهان قرار مي‌گرفت. چهار روز بعد او در حالي كه در ميان دوستان و نزديكانش ايستاده بود در يك اتاق در مقر PGA Tour در فلوريدا مقابل يك دوربين تلويزيوني ايستاد. 22 شبكه در ايالات متحده برنامه‌هاي خود را قطع كردند تا بيانيه 14 دقيقه‌اي وودز را پخش كنند. هرگز اين قهرمان بزرگ اين قدر آسيب‌پذير به نظر نرسيده بود. او به خاطر رفتار غيرمسوولانه و خودخواهانه‌اش عذرخواهي كرد و پس از آن مادرش گفت: «من بسيار افتخار مي‌كنم كه مادر او هستم. او هيچ كار غيرقانوني‌اي نكرده. او كسي را نكشته است.» قهرمان مسابقات اوپن آن زمان يعني استوارت سينك گفت: «اين احتمالا يكي از سخت‌ترين كارهايي بود كه وودز تا به‌حال انجام داده است.»

طي روزهاي بعد وودز با هاني كه كتاب زندگي او را نوشت به صحبت پرداخت. او در مورد دوران موفقيت‌آميز و بينش‌هاي بي‌نظيري كه داشت، حرف زد. هاني از وسواس وودز در ارتش رازهايي را برملا كرد. او فاش كرد كه وودز تمريناتي بسيار سخت با رژيم‌هاي وحشتناك مي‌گرفته كه فشار زيادي به بدنش وارد كرده بود. او در طول دوران حرفه‌اي خود براي اصلاح مشكلات زانو و گردن و كمرش جراحي‌هاي متعددي را پشت سر گذاشته بود. لوتشيچ مي‌گويد: «گمان نمي‌كنم همه اين دردها به خاطر گلف باشد. او در آن مرحله ديوانه‌كننده از زندگي‌اش كه مي‌خواست يك افسر نيروي دريايي باشد، كارهاي خطرناكي انجام داد كه به او آسيب زد.»

با وجود همه اتفاقات وودز تا سال 2013 به صدر جدول رده‌بندي جهاني گلف رسيد. او در تور PGA خوب كار كرد، اما عنوان قهرماني را به دست نياورد. روي مك‌ليرو مي‌گويد: «آنچه 10 سال پيش اتفاق افتاد، هاله شكست‌ناپذيري كه دور او وجود داشت را خدشه‌دار كرد. البته بازگشت از چيزي شبيه به آنچه براي تايگر اتفاق افتاد از نظر ذهني بسيار سخت است.» با اين حال به عنوان يك رقيب مك‌ليرو هميشه تحت تاثير نحوه برخورد وودز با مصدوميت‌هايش قرار داشت. شماره دو حال حاضر دنياي گلف مي‌گويد: «او از لحاظ جسمي جنگ بزرگي را پشت سر گذاشته است. من به ياد مي‌آورم ناهاري را كه سال 2017 با هم داشتيم. وودز گفت ممكن است ديگر نتوانم بازي كنم. او 15 ماه بعد موفق شد در تور PGA پيروز شود!»

اگرچه وودز توانست وضعيت را كمي اصلاح كند، اما اتفاقي افتاد كه شرم گذشته را دوباره زنده كرد. وودز در سال 2017 به يك مسكن قوي كه معجوني از چند داروي آرامش‌بخش بود، اعتياد پيدا كرده بود. او اين داروها كه يك ماده مخدر كشنده بالقوه است را مصرف مي‌كرد. در ساعت 2 بامداد تاريخ 29 مه ‌2017 وودز توسط پليس دستگير مي‌شود. ماشين او در حالي كه لاستيك‌هايش سوراخ شده بود، پيدا شد. فيلم‌هاي ويديويي از وودز در حالي كه دستبند به دست دارد و در سلولش بازجويي مي‌شود، منتشر شد. عكس وودز با چشمان پف كرده به صفحه اول روزنامه‌ها راه پيدا مي‌كند. پليس گفت در خون وودز الكلي پيدا نشد، اما ماده‌هاي مخدري كه در توليد ماري‌جوانا استفاده مي‌شود، يافت كرديم. دستگيري او با عنوان DUI (رانندگي تحت شرايط غيرعادي) منجر به صدور پيگرد قانوني براي وودز شد. اتفاقي كه داستان سال 2009 را از نو زنده كرد. وقتي همه او را ديدند كه حتي قادر به راه رفتن نيست، غم و اندوه بزرگي به وجود آمد. ديدن يك ستاره بزرگ كه رو به خاموشي است، غم‌انگيز بود.

اما وودز يك‌بار ديگر زندگي خود را جمع كرد. او پاكيزه شد و دوباره با باشگاه گلف آشتي كرد. اين بدان معنا بود كه او مي‌توانست كاري را كه هميشه به بهترين نحو انجام مي‌دهد، دوباره انجام دهد. او در اوپن 2018 تا نزديكي قهرماني رفت و سپس در تور پايان فصل قهرماني را تصاحب كرد. وودز از زمان سقوطش در سال 2009 زندگي خود را بازسازي كرده است. در پي افشاگري‌هاي بعدي او در بين سال‌هاي 2013 تا 2015 از الين جدا شد. وودز با يك اسكي‌باز امريكايي ازدواج كرد و دوباره از او جدا شد و حالا با اريكا هرمان مديركل رستوران‌هاي خود در فلوريدا ازدواج كرده است. اريكا هنگامي كه وودز توانست قهرماني در مسترز امسال را به‌دست آورد با فرزندانش آنجا بود. براي قهرمان اين واقعيت كه فرزندش هنگام تصاحب پانزدهمين عنوان قهرماني بعد از قهرماني سال 2008 و آن رسوايي بزرگ، آنجا باشد بسيار هيجان‌انگيز بود. وودز در مسابقات قهرماني Zozo ژاپن توانست هشتاد‌و دومين پيروزي‌اش را در تور PGA كسب كند و به ركورد سام اسناد افسانه‌اي برسد.

اين يك سفر قابل توجه براي وودز طي 10 سال گذشته بوده است. صعود از پايين صخره تا رسيدن دوباره به قله. او قهرمان بازگشت و بازپس‌گيري است. چيزي كه براي هر ورزشكاري بسيار حياتي است. ماه بعد وودز به استراليا برمي‌گردد. جايي كه فيلم سقوط او كليد خورده بود. اما اين‌بار وودز به عنوان كاپيتان كشور خود در جام رياست‌جمهوري حاضر خواهد بود. او در پايان سال 44 ساله مي‌شود. او هم‌اكنون يك رهبر و يك مبارز بزرگ در ورزش گلف است. مك‌ليرو مي‌گويد: «او يك سفير فوق‌العاده براي ورزش ماست. هر كسي كه در زمين گلف شركت مي‌كند، شما در رسانه‌ها، ما به عنوان بازيكن، توليد‌كننده‌هاي تجهيزات، همه از اينكه وودز به جايگاه سابقش بازگشته سود مي‌بريم. من فكر مي‌كنم همه ما بايد خود را خوش‌شانس بدانيم كه وودز در موقعيت اصلي‌اش قرار دارد.»

منبع: بي‌بي‌سي

 


وودز از گلف كناره‌گيري كرد. ورزشي كه او در آن 14 عنوان قهرماني به ثبت رسانده بود و در رده دوم موفق‌ترين ورزشكاران تاريخ اين رشته قرار داشت. او در تلاش بود تا به 18 قهرماني دست پيدا كرده و ركوردشكني كند. اينها البته براي خود وودز مهم بود. او پيش از اين از ورزش گلف فراتر رفته بود. يك سياهپوست كه بر بازي سفيدپوست‌ها استيلا پيدا كرده بود و لبخندش ميليون‌ها دلار مي‌ارزيد. وودز در آن زمان چهره اول شركت‌هاي بزرگ چندميلتي بود. نايكي، آسنچور، ژيلت، گيتاراد و تگ‌هاير. او گلف‌باز شماره يك جهان بود و فوربس او را به عنوان پولدارترين ورزشكار جهان با چند ميليارد دلار ثروت معرفي كرده بود.

در ساعت 2 بامداد تاريخ 29 مه ‌2017 وودز توسط پليس دستگير مي‌شود. فيلم‌هاي ويديويي از وودز در حالي كه دستبند به دست دارد و در سلولش بازجويي مي‌شود، منتشر شد. عكس وودز با چشمان پف كرده به صفحه اول روزنامه‌ها راه پيدا مي‌كند. پليس گفت در خون وودز الكلي پيدا نشد، اما ماده‌هاي مخدري كه در توليد ماري‌جوانا استفاده مي‌شود، يافت كرديم. دستگيري او با عنوان DUI (رانندگي تحت شرايط غيرعادي) منجر به صدور پيگرد قانوني براي وودز شد. اتفاقي كه داستان سال 2009 را از نو زنده كرد. وقتي همه او را ديدند كه حتي قادر به راه رفتن نيست، غم و اندوه بزرگي به وجود آمد. ديدن يك ستاره بزرگ كه رو به خاموشي است، غم‌انگيز بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون