• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4529 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۶ آذر

پايان ششمين روز نام‌نويسي داوطلبان شركت در يازدهمين دوره انتخابات مجلس

غيبت بزرگان در ساختمان معروف خيابان« گمنام»

از 30 نماينده تهران تنها 10 نفر با حضور در ستاد انتخابات نام‌نويسي كردند

سيد ميلاد علوي

شايد براي آنها كه 4 سال گذشته را با لقب «نماينده مردم» سر كردند، باورش ساده نباشد كه به همين سرعت آخرين مهلت نام‌نويسي در يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي فرارسيد و آنها تا سه ماه آينده براي حفظ كرسي خود مجبور به رقابت با هزاران نفر خواهند شد. هزاران نفري كه احتمالا چندين برابرشان مطابق معمول پشت درهاي شوراي نگهبان مانده و نخواهند توانست از هفت‌خوان نظارت استصوابي جان سالم به در ببرند. اينكه اصلاح‌طلبان همچون دوره دهم نيز دست بالاي رد صلاحيت‌ها را نسبت به اصولگرايان داشته باشند، چندان مشخص نيست؛ هرچند كه كنش و واكنش‌هاي اخير قائم‌مقام دبير شوراي نگهبان و همتايانش حاكي از آن است كه اين شورا به‌رغم تمام اختلافاتش با جريان اصلاحات، حداقل در ظاهر سعي مي‌كند ميل خود به رد‌صلاحيت‌هاي گسترده را پنهان سازد. هرچند آنچه در اين ميان عيان است و آشكار، غيبت بزرگان و چهره‌هاي سرشناس است در معروف‌ترين ساختمان خيابان شهيد گمنامِ ميدان فاطمي.«محل ثبت‌نام داوطلبان شركت در انتخابات مجلس»؛ اين جمله‌اي است كه روي بزرگ‌ترين بنر نصب شده مقابل درب ورودي تالار وزارت كشور نوشته شده؛ ولي از قرار معلوم و حداقل تا پايان روز ششم، بيشتر از آنكه بزرگان و صاحب‌نامان و شناخته‌شدگان را به سمت خود جلب كند، نظر مردمي را جلب كرده كه تا همين ديروز فردي عادي محسوب مي‌شدند ولي حالا مي‌توانند نام خود را در ميان هزاران ثبت‌نام‌كننده انتخابات مجلس يازدهم ببينند. سالن وزارت كشور شاهد انبوه جمعيت است ولي فضا انتخاباتي نيست كه نيست. انگار براي تغيير اتمسفر و ورود به جو انتخاباتي چاره‌اي نداريم، به جز دعوت بزرگاني كه فارغ از عقايد سياسي و جناحي‌شان، سياسيون را به حضور در انتخابات ترغيب كنند ولي در اين ميان شنيدن گفته‌هاي حاضرشدگان در ششمين روز نام‌نويسي انتخابات مجلس يازدهم در وزارت كشور هم خالي از لطف نيست.

دغدغه‌هاي گمنامان

تماشاي چهره‌هاي‌شان خالي از لطف نيست. از هر تيپ و سليقه با لهجه‌ها و گويش‌هاي متفاوت در سالن وزارت كشور حاضرند ولي در اين ميان دختر بچه‌اي 4 ساله كه با مادرش در سالن وزارت كشور حاضر شده، نظرات را به خود جلب مي‌كند. دخترك سوژه عكاسان شده و به تنهايي صداي شاتر دوربين‌ها را چندين برابر كرده ولي در اين ميان مادر چندان آرام نيست. پاهايش به حالتي مضطرب مي‌لرزد و به محض آنكه متوجه مي‌شود به سمتش مي‌روم، سعي مي‌كند خود را آرام نشان دهد. اولين پرسشم دليل اضطرابش است كه در پاسخ به پدر جانبازش اشاره مي‌كند كه چندي پيش از ورود او به وزارت كشور، «دوباره» حالش رو به وخامت گذاشته است. با اين حال بي‌ميل به گپ و گفت درباره انتخابات و آينده‌اش نيست. صراحتا اعلام مي‌كند كه «اينها ماها را تاييد صلاحيت نمي‌كنند» ولي زماني كه درباره چرايي حضورش در وزارت كشور مي‌پرسم، مي‌گويد، «شايد هم تاييدمان كردند، آن زمان نشان مي‌دهم كه زن هم مي‌تواند رييس مجلس شود.»جديتش بيش از ديگر سكناتش توجهم را به خود جلب كرده اما دغدغه‌هايش را هم نمي‌توان ناديده گرفت. مي‌گفت «اين مجلس و دولت نمي‌فهمند فقر يعني چه؟!»، «مي‌خواهم كاري كنم ديگر به زنان ظلم نشود»، «مي‌خواهم حقوق مردم و كارگران را بالاتر ببرم» و... اين جملات نه از سوي همه ولي از طرف چندتن ديگر از گمنامان حاضر در وزارت كشور نيز تكرار شده است. گمناماني كه شايد روزي روزگاري در قامت نماينده مجلس همين گفته‌هاي را از تريبون بهارستان تكرار كردند تا شايد آن زمان حدود اختيارات مجلس و گلايه‌هاي نمايندگان فعلي از قوه‌اي كه ديگر در راس امور نيست را بهتر درك كنند.

بازي اعداد

حضور همين گمنامان و تماشاي چهره‌هاي‌شان اگر نبود احتمالا سرماي وزارت كشور بيش از پيش بر جسم و جان خبرنگاران و عكاسان مي‌نشست اما حالا هستند و فعالند تا نه آن سالن چندان سرد باشد و نه اعداد! گفتيم كه فضا و اتمسفر سياست ايران به‌رغم آغاز آخرين روز نام‌نويسي داوطلبان شركت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي انتخاباتي نيست ولي اگر ملاك فقط عدد و رقم‌ها باشد، افزايش 20 درصدي ثبت‌نام‌كنندگان در انتخابات مجلس نسبت به دوره مشابه در انتخابات مجلس دهم كه وزير كشور در جريان بازديد روز گذشته خود از ستاد انتخابات آن را اعلام كرد، عين واقعيت است اما لزوما هر واقعيتي منكر حقيقت نيست. حقيقت انتخاباتي نبودن فضا و غيبت بزرگان اصلاح‌طلب و اصولگراست و واقعيت افزايش تعداد نام‌نويسي‌كنندگان.بزرگان نيستند ولي در اين ميان تراكم كانديداها در برخي حوزه‌هاي انتخابيه چنان به چشم مي‌آيد كه درصورت احراز صلاحيت ازسوي شوراي نگهبان، حداقل مي‌تواند رقابت در آن حوزه به خصوص را جذاب كند. وزير كشور در جريان حضور خود در جمع خبرنگاران بيشترين تراكم را مربوط به استان البرز دانست كه به ازاي هر كرسي اين حوزه انتخابيه در پارلمان، 90 نفر به رقابت خواهند پرداخت؛ حال آنكه در استان ديگر، كلا 9 نفر براي هر كسي رقابت خواهند كرد. اين عدم توازن دقيقا موضوعي است كه نمايندگان با اصلاح قانون انتخابات به دنبالش بودند ولي مخالفت‌هاي چندين‌باره شوراي نگهبان مانع اين مساله شد تا گلايه‌هاي علي لاريجاني، آخرين پرده اين نمايش باشد.با اين حال و به‌رغم غيبت بزرگان حداقل در 6 روز گذشته، حالا تنها 12 ساعت فرصت باقي‌است تا چهره‌هاي به‌اصطلاح سرشناس جريان‌هاي سياسي فعال در درون نظام كه بتوان نام‌شان را سرليست گذاشت، وارد وزارت كشور شوند اما در اين ميان آنچه نظرات را علاوه بر نام‌نويسي 9 هزار و 806 نفر در انتخابات مجلس، به خود جلب مي‌كند، مساله دوري نمايندگان فعلي تهران از وزارت كشور است. نمايندگان تهران در حالي روي خوشي به نام‌نويسي در انتخابات نشان نداده‌اند كه چهره‌هاي اصلاح‌طلبي چون محمدرضا تابش از اردكان، سيده‌حميده زرآبادي از قزوين و همچنين علي شكوري‌راد و آذر منصوري، دبيركل و قائم‌مقام دبيركل حزب اتحاد ملت از تهران براي شركت در انتخابات نام‌نويسي كرده‌اند.

غيبت معنادار

از آن روز كه مردم تهران پاي صندوق‌هاي راي حاضر شدند و براي اولين‌بار شكستي 30 بر صفر را به اصولگرايان تحميل كرده و ليست مورد حمايت سيدمحمد خاتمي را راهي پارلمان كردند، حدود 4 سال گذشته ولي فراز و فرودها چنان بود كه امروز و با گذشت 6 روز از نام‌نويسي انتخابات يازدهمين دوره مجلس، از ميان آن 30 نفر تنها 10 نفر در انتخابات ثبت‌نام كردند. علي مطهري، محمود صادقي، مصطفي كواكبيان، محمدعلي وكيلي، احمد مازني، عليرضا رحيمي، غلامرضا حيدري، فريد موسوي، محمدرضا نجفي و بهروز نعمتي، نمايندگاني هستند كه در غياب 8 نماينده زن تهران در مجلس دهم دوباره براي در معرض راي عموم گذاشتن خود ثبت‌نام كرده‌اند.غيبت اميدي‌ها در شرايطي نظرات را به خود جلب كرده كه اين امكان وجود دارد، امروز تعداد آنها افزايش يابد و باتوجه به اخبار، زنان فعلي مجلس نيز براي انتخابات نام‌نويسي خواهند كرد ولي نوع مواجهه خبرنگاران حاضر در وزارت كشور با نمايندگان چنان است كه به نظر مي‌رسد پرسش و پاسخي نه‌چندان ساده در انتظارشان باشد؛ كمااينكه اوضاع براي محمدعلي وكيلي بسيار سخت شد. در اين ميان چهره‌اي چون بهروز نعمتي كه در قامت يكي از بنيانگذاران فراكسيون مستقلين ولايي ظاهر شد، دوباره از حوزه انتخابيه تهران نام‌نويسي كرده. البته مساله كاهش پايگاه راي منحصر به مستقلين نيست و به نظر مي‌رسد اميدي‌هاي تهران و ساير كلانشهرها نيز با اين معضل دست به گريبان باشند، معضلي كه به عقيده ناظران در نتيجه كاهش مشاركت مردم در انتخابات به‌ويژه باتوجه به پالس‌هايي كه از اعتراض‌هاي اخير صورت گرفت، خودنمايي كرده است. هرچند اين اوضاع اگرچه احتمالا براي اصلاح‌طلبان مشكلاتي بسيار به‌ همراه خواهد داشت اما مي‌تواند براي اصولگرايان فرصتي باشد تا با استفاده از پايگاه راي ثابت خود، دوباره با آراء حداقلي ساكن «بهارستان» شوند.


سخنگوي اعتماد ملي: حضرتي، افشاني و ديگر اعضا نام‌نويسي مي‌كنند

اسماعيل گرامي‌مقدم در تشريح جزييات جلسه روز گذشته كميته تعامل حزب اعتماد ملي به ايلناگفت: با توجه به پيام مهدي كروبي، دبيركل حزب اعتماد ملي كه در آخرين جلسه شوراي مركزي اين حزب توسط فاطمه كروبي، همسر ايشان قرائت و در آن از اعضاي خواسته شد تا براي انتخابات يازدهمين دور مجلس نام‌نويسي كنند، كميته تعامل حزب امروز مصوب كرد تا آقايان الياس حضرتي، محمدعلي افشاني، محمدصادق جوادي‌حصار، رئوف قادري، سيدرحيم ابوالحسني و جمعي ديگر از اعضاي شوراي مركزي اين حزب ملي براي انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نام‌نويسي كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون