• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4529 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۶ آذر

در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه مطرح شد

ريشه‌يابي اعتراض‌هاي بي‌سابقه در 40 سال اخير

خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته در سراسر كشور يك محور كليدي داشت و آن موضوع اعتراض‌هاي اخير بود. برخي در خطبه‌هاي خود به خساراتي كه وارد شد، اشاره كردند و برخي هم مانند ابوترابي‌فرد خطيب موقت نماز جمعه تهران
با اشاره به دستور رهبري از رأفت برابر خطاي شهروندان سخن گفت. البته او اين را هم گفت كه «ما خطا كرديم.» ابوترابي‌فرد با اشاره به وقايع اخير از برادرش كه در جريان جنگ ايران و عراق اسير شده بود خاطره‌اي نقل مي‌كند و مي‌گويد: «افسر عراقي «سيدآزادگان» را شكنجه كرد و وقتي نماينده صليب سرخ آمد اخوي بزرگوار تمجيد نمودند و بعد كه نماينده صليب سرخ رفت، آن افسر آمد نزد ابوترابي گفت ما تو را شكنجه مي‌دهيم؛ چرا از زشتي‌ها نگفتيد؟ گفت ما و شما مسلمان هستيم و شكايت برادر مسلمان را نزد كافر نمي‌بريم. ما بايد كرامت انسان‌ها را ارج بنهيم. بعد مي‌فرمايد مالك از مردم گاهي لغزش سر مي‌زند و ناملايمات عارض مي‌گردد.( امام علي) مي‌فرمايد مالك مردم گاهي با عمد و گاهي به اشتباه گرفتار خطا مي‌شوند آنجا كه عامدا دچار خطا شدند، آنها را تا مي‌تواني دچار عفو قرار بده و اين را ما در كلمات رهبر عاليقدر ديديم.»

حزب‌اللهي‌ها به خانواده‌ كشته‌شدگان سر بزنند

ابوترابي‌فرد همچنين با اشاره به دستور مهم رهبر انقلاب به دبير شوراي عالي امنيت ملي در ارتباط با نحوه مواجهه با بازداشت‌شدگان اعتراض‌هاي اخير گفت: «اين شاگرد برگزيده مدرسه نهج‌البلاغه مرقوم مي‌دارند شهروندان عادي كه بدون داشتن نقشي در اعتراض‌ها در ميان درگيري‌ها جان باختند، در حكم شهيد محسوب شوند كه انديشه تمدن‌ساز است. دنيا بداند انقلاب اين‌گونه به جامعه نگاه مي‌كند. درخصوص قربانياني كه در جريان تظاهرات به هر نحو جان خود را از دست داده‌اند، موضوع پرداخت ديه و دلجويي از خانواده آنها در دستوركار قرار بگيرد.» او در ادامه خطاب به بسيجيان و جريان انقلابي مي‌گويد: «جريان حزب‌اللهي، امامان جمعه سراسر كشور و پايگاه‌هاي بسيج و مردم متدين و انقلابي! شما پيشگام اجراي اين رهنمود الهام‌بخش باشيد. به اين خانواده‌ها سر بزنيد. توجه و رسيدگي به آلام خانواده‌هاي آسيب‌ديده در حوادث اخير در اولويت كار شما قرار گيرد و همچنين گزارش خسارت وارد شده را به هياتي كه دولت تعيين كرده، از طريق دبيرخانه ائمه جمعه ارسال كنيد دبيرخانه ائمه جمعه پايگاه مدافع حقوق آحاد ملت ايران است.»خطيب موقت نماز جمعه تهران درباره افزايش قيمت بنزين نيز گفت: «سهم دهك اول (يعني همان كساني كه در بالاترين سطح درآمد در ايران قرار دارند) از انرژي بنزين بيش از 23 برابر دهك پايين استفاده مي‌كنند، مي‌دانيد چه مي‌كنيم؟ از جيب ملت ايران و فقرا و نيازمندان به اغنيا و ثروتمندان كمك مي‌كنيم؛ به خدا سوگند اين راه اداره كشور نيست. ما خطا كرديم و واقعيت‌هاي اقتصاد كشور را با شما مردم در ميان نگذاشتيم.»

آقاي نانوا! گرده چانه، چه ربطي به بنزين دارد؟!

همزمان علم‌الهدي خطيب نماز جمعه مشهد نيز در خطبه‌هاي روز گذشته خود به موضوع اعتراض‌ها و افزايش قيمت بنزين اشاره كرد. او
با اشاره به سالگرد به توپ بستن حرم مطهر
امام رضا (ع) و گذشت 100 سال از آن واقعه گفت: «استكبار امروز، امريكاي جهانخوار است كه موج ايجاد مي‌كند و مي‌خواهند مطلب را به صورتي تمام كنند كه به نفع خودشان تمام شود.» او ادامه داد: «امروز ما اگر در اجتماع خودمان بتوانيم براي اقتصاد معيشتي مردم ايمن‌سازي كنيم، هيچ‌وقت حركتي صورت نمي‌گيرد كه براي دشمن موج‌آفرين باشد و اشكال در كارگزاري عزيزان مسوول ماست؛ بايد در ايمن‌سازي اقتصاد معيشتي مردم به نحوي عمل كنند كه مردم اقدام به حركتي نكنند كه منفعت موج حركت براي دشمن باشد؛ معيشت مردم بايد ايمن‌سازي شود.» خطيب نماز جمعه مشهد گفت: «آقاي نانوايي كه گرده چانه نان را كم كرده و مي‌گويد به دليل بنزين است؛ اين چه ربطي به بنزين دارد؟ بيخود دچار گراني هستيم؟ شما از عهده مديريت برنمي‌آييد. گراني اجتناب‌ناپذير است، معنا ندارد. نرخ بالا و پايين رفتنش ايمن‌سازي اقتصاد معيشتي را به‌هم مي‌زند و اگر اين به‌هم خورد خداي نكرده حركاتي ايجاد مي‌كند كه موج براي دشمن ايجاد خواهد كرد. معيار براي اين زندگي، زندگي شماي مدير نيست، بلكه زندگي كارگر با حداقل دستمزد است.» علم‌الهدي با انتقاد به دولت گفت: «اگر توانايي نداريد وارد عرصه نمي‌شديد؛ مگر مجبور هستيد وزير و وكيل شويد؛ كشور يك كشور انقلابي و در حال جنگ با امريكا است؛ كسي كه مي‌خواهد وكيل و وزير شود مديريت خودش را ارزيابي كند.»احمد مطهري خطيب موقت نماز جمعه تبريز در خطبه‌هاي ديروز خود علاوه ‌بر مساله اعتراضات اشاره‌اي هم به روز 16 آذر داشت و گفت: «از تمام دانشجويان عزيز تشكر مي‌كنم كه در اغتشاش‌هاي اخير نشان دادند دانشجويان آگاهي سياسي بالايي دارند. عده‌اي از معاندان به‌دنبال استفاده ابزاري از دانشجويان بودند اما اين عزيزان بصيرت نشان دادند.» امام‌جمعه موقت تبريز همچنين گفت: «كساني كه از آينده انقلاب نااميد هستند، به جوانان و نيروهاي انقلابي توهين مي‌كنند، چراكه جوانان ما ظرفيت بالايي دارند.»

اعتراض‌هاي مردم ‌قابل پيش‌بيني‌ بود

از آنجا كه ورامين ازجمله شهرهايي بود كه در جريان اعتراض‌هاي اخير خسارات زيادي متوجهش شد، ديروز خطيب نماز جمعه اين شهر به اين موضوع اشاره كرد و گفت: «شروع وقايع در آشوب‌هاي اخير و توجه به رخدادهاي آن بسيار مهم است؛ اين وقايع در طول دوران ۴۰ ساله انقلاب اسلامي بي‌نظير بود، انتقاد مردم از يك تصميم عجولانه و بدون تدبير، طبيعي و قابل پيش‌بيني بود كه در اين رابطه امروز هم تاكيد مي‌كنيم كه اصل تصميم، تصميم قانوني بود اما شيوه اجرا و نامحرم دانستن مردم و عدم‌ توجيه افكار عمومي و عدم پيش‌بيني لوازم آن كاملا
غير قابل‌قبول و قابل پيگيري است و ما قبلا گفتيم و امروز هم تكرار مي‌كنيم كه معتقد هستيم كساني كه با اين روش غلط يك تصميم قانوني را اجرا كردند بايد در پيشگاه ملت ايران و دستگاه قضايي پاسخگو باشند.» او گفت: «در هر صورت اعتراض‌هاي مردمي پيش‌بيني مي‌شد و حق مردم بود و هست كه نظرات خود را بيان كنند و وظيفه مسوولان هم پاسخگويي به مردم است و اينكه در اين شرايط رخ داد حقيقتا دردناك و غيرقابل تصور است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون