• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4534 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۱ آذر

احكام 400شهردار مدرسه تنفيذ شد

گروه اجتماعي|شهرداران مدرسه در تهران حكم مشاور شهردار پايتخت را دريافت مي‌كنند و اين در حالي است كه ايده اوليه طرح شهردار مدرسه به حدود 30 سال قبل يعني سال 1369 برمي‌گردد. اينك انتخابات شهرداري مدرسه در 400 مدرسه تهران در حالي برگزار شده كه پيروز حناچي در توييتي اين كار را مصداقي از مسووليت‌پذيري دانسته است.

محمدرضا جوادي‌يگانه، معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در آيين برگزاري آيين تنفيذ احكام بيست و يكمين دوره شهرداران مدارس گفت: انتخابات شهردار مدرسه قطعا تمريني براي مسووليت‌پذيري و مشاركت است، اما تفاوت اين دوره با دوره‌هاي گذشته اين است كه ما تنها شهرداران مدرسه را مخاطب قرار نداديم و به سمت تعاملات مديريت شهري با شهرداران مدارس حركت كرديم. او همچنين در جمع خبرنگاران به تاريخچه اجراي اين طرح اشاره‌اي كرد و افزود: طرح شهردار مدرسه از زمان آقاي حقاني، نخستين معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران آغاز شد. همان‌طور كه اشاره شد، ايده اوليه شهردار مدرسه در سال 1369 مطرح شد و در اين سال معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران طرحي را با نام «مشاركت دانش‌آموزان در امور شهر تهران در اوقات فراغت» ارايه كرد كه بعدها به نام «طرح 20» مطرح شد. اما شايد استارت عملي اين طرح را بتوان به آغاز دهه 70 مرتبط دانست. يعني زماني كه به ‌دنبال توسعه روزافزون شهر و پيامدهاي ناشي از گسترش شهرنشيني در دهه 1370 و لزوم مشاركت و همراهي فعالانه مردم، پيشنهاد مطالعه شيوه‌هاي تحقق مشاركت داوطلبانه مردم به مراكز تحقيقاتي ارايه شد. پس از بررسي‌هاي انجام شده از بين طرح‌هاي دريافت شده، در نهايت طرح پيشنهادي گروه پژوهشي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي تهران با عنوان «شهردار مدرسه» تصويب شد.

در نهايت اين طرح ‌در سال‌ تحصيلي‌73-1372 به‌طور آزمايشي ‌در20 مدرسه ‌راهنمايي ‌شهر تهران ‌اجرا شد كه در سال 74-1373 اجراي آن در سطح 40 مدرسه گسترش يافت، اما اين پايان راه نبود. طرح فوق در تابستان 1374و بار ديگر در تابستان 1375 با انجام اصلاحاتي در محتوا و شيوه اجرا، از سوي ستاد مركزي طرح شهردار مدرسه مورد بازنگري قرار گرفت. پس از آن اين طرح بين سال‌هاي 1374 ‌تا 1383هر سال با فراز و نشيب از نظر تعداد مدرسه‌هاي تحت پوشش، در 220مدرسه ‌راهنمايي (هر منطقه حدود 10 مدرسه) ‌‌با راهبري ‌اداره‌ كل ‌آموزش ‌و پرورش ‌شهر تهران‌ اجرا شد. بعد از اين دوره، اين ‌طرح ‌در سال 1384 تا 1385 ‌با شيوه‌اي متفاوت اجرا شد كه بر اساس آن انتخابات شهرداران مدارس در 2 مدرسه از هر ناحيه شهر تهران، يعني در246 مدرسه از 123 ناحيه برگزار شد.

با اين حال اين طرح در سال 1386 تا 1389 باز هم با اصلاحاتي همراه بود. در اين سال‌ها طرح شهرداران مدارس از سوي اداره كل آموزش‌هاي شهروندي شهرداري تهران و بدون برگزاري انتخابات، در كليه مدارس مقطع راهنمايي به اجرا در آمد. اما با تاكيد مجدد مديران شهري و آموزش و پرورش دوباره اين طرح در سال1390 تا 1392 با قوت هرچه بيشتر نسبت به سال‌هاي گذشته و با برگزاري انتخابات همزمان، در 220 مدرسه منتخب اجرا شد تا دوباره اين قطار به ريل سابق خود بازگردد. اين برگشت به گذشته همچنان به سبك گذشته ادامه دارد؛ با اين تفاوت كه از سال 93 تاكنون اين انتخابات در بيش از 400 مدرسه برگزار مي‌شود تا نمادي باشد از پرورش مديران آينده شهر تهران.

 

مسووليت‌پذيري

«مسووليت‌پذيري، تعهد و مشاركت در اداره جامعه اموري آموختني‌اند. بيست و يكمين انتخابات شهردار مدرسه فرصتي براي يادگيري اين امور مهم است. از تمام والدين، معلمان و مديران عزيز دعوت مي‌كنم تا دانش‌آموزان تهراني را به حضور و شركت در اين انتخابات تشويق كنند.» اينها عباراتي است از توييت شهردار تهران كه قبل از برگزاري انتخابات امسال شهرداران مدارس زده بود و در آن دانش‌آموزان را تشويق به حضور در اين عرصه انتخاباتي كرده بود. انتخاباتي كه در بيش از 400 مدرسه تهران برگزار شد و ديروز شهرداران منتخب آن احكام خود را – برخلاف سال گذشته - به جاي شهردار از معاون شهردار تهران دريافت كردند. محمدرضا جوادي‌يگانه، معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران در آيين تنفيذ احكام بيست و يكمين دوره شهرداران مدارس گفت: براي تمام شهرداران منتخب حكم شهردار جوان و مشاور شهردار صادر مي‌شود تا با اميد و تلاش به سمت داشتن شهر بهتري حركت كنيم.

او با ذكر اينكه دانش، تجربه و تعهد در كنار يكديگر مي‌تواند فرصت مناسبي ايجاد كند تا در كنار فضاي سياستگذاري از ظرفيت ادوار گذشته نيز بهره بگيريم، گفت: آينده شهر تهران ساختني است و شهرداران مدارس بايد در اين مسير كمك كنند، براي همين از تمامي همكاران خودم در شهرداري تهران مي‌خواهم كه از مجمع شهرداران مدارس تهران حمايت كنند. اميدوارم شهرداران آينده تهران روزي به اين موضوع افتخار كنند كه در دوران مدرسه شهردار مدرسه خود بوده‌اند. او با اشاره به اينكه شهرداران مدارس با شعاع ۵۰۰ متري محدوده خود شهردار هستند، گفت: تلاش مي‌كنيم با خانواده شهرداران مدارس نيز تعاملاتي را برقرار كنيم.

 

مديران امروز و شهرداران فردا

مراسم ديروز سخنران ديگري هم داشت كه به عنوان نماينده وزارت آموزش و پرورش در اين جمع حاضر شده بود تا بر لزوم كمك شهرداران مدارس براي تحقق شهر و شهروند قانونمند تاكيد كند. مسعود شكوهي، مديركل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش استان تهران در بيان شاخصه‌هاي طرح شهردار مدارس گفت: شهردار مدرسه طرح بسيار خوبي است كه بايد براي اجراي آن قدردان باشم و به همه دانش‌آموزاني كه توانستند در اين سمت در مدارس فعاليت كنند نيز تبريك بگويم.

الهام فخاري عضو شوراي شهر تهران نيز در اين مراسم با ذكر اينكه شهر با شما دانش‌آموزان زنده است و بايد تعامل شما در مسائل مختلف وجود داشته باشد، تاكيد كرد: يادمان باشد كه اشكال و اشتباه تنها براي مديريت شهري و مديران بزرگسال نيست و اميدوارم انرژي و آزاديخواهي شما براي همه ما درس‌آموز باشد و به ما كمك كند براي ساختن شهري بهتر.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون