• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4538 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ آذر

علي مطهري خطاب به فرمانده سابق كل سپاه:

نظر شما مغاير نظر رهبري است

«متاسفانه شوراي نگهبان مباني فكري كانديداها را چندان بررسي نمي‌كند. مباني فكري كانديداها بايد با مباني نظام تطبيق داشته باشد. اگر كسي در اين مباني اشكال داشته باشد، سنجش آن وظيفه سنگين شوراي نگهبان است كه فكر نمي‌كنم شوراي نگهبان به اين دقت نگاه و روي مباني فكري افراد براي تاييد صلاحيت تمركز كند.» اين بخشي از اظهارات سردار عزيز جعفري، فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است كه اين‌بار با لباس شخصي مقابل دوربين صداوسيما نشست و در برنامه‌اي زنده ولي نزديك به طيف تندروي جناح راست، بايدها و نبايدهاي جديدي براي شوراي نگهبان وضع كرد كه با انتقادات بسياري مواجه شد.

علي مطهري، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي كه بارها و بارها نسبت به حضور و فعاليت نظاميان در انتخابات مختلف از رياست‌ جمهوري گرفته تا پارلمان هشدار داده و مسائلي را مطرح كرده، اين‌بار نيز در نامه‌اي به انتقاد از فرمانده كل سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پرداخته است. او در بخشي از اين نامه تاكيد سردار جعفري بر لزوم تطابق نوع ديدگاه و مباني فكري نمايندگان مجلس با رهبري را رد كرده و با استناد به بيانات پيشين رهبري مي‌نويسد: «مجلس مظهر و نمونه كوچكي از ملت است و بايد همه ديدگاه‌ها در آن حضور داشته باشند. سرايت دادن نوع رابطه نظاميان با ولي‌فقيه به عنوان فرمانده كل قوا به مجلس و نمايندگان، يك خطاي بزرگ است. اينكه مباني فكري دو نفر در همه حوزه‌ها عين هم باشد، كمتر رخ مي‌دهد. رهبر معظم انقلاب هم‌ چنين انتظاري ندارند. پس كاسه داغ‌تر از آش نشويم.»

اين عضو فراكسيون اميد همچنين گفته‌هاي فرمانده سابق سپاه را با ديدگاه بنيانگذار انقلاب اسلامي در تناقض دانسته و تاكيد مي‌كند: «اولا ورود نظامي‌ها به عالم سياست ممنوع است، هم عقلا و هم مطابق توصيه‌هاي مكرر امام خميني(ره)؛ ثانيا اين نظر شما با نظر مقام رهبري نيز مغاير است، زيرا ايشان تاكنون چند بار گفته‌اند ممكن است كسي در موضوعي نظرش مخالف نظر من باشد، بايد بتواند حرفش را بزند. يا در ديدار دانشجويان فرمودند چه كسي گفته از من انتقاد نكنيد، از من انتقاد كنيد.»

مطهري كه پيش از اين برخي فعالان سياسي اصولگرا به‌ ويژه عليرضا پناهيان در توييترش خواستار رد صلاحيتش شده بودند، همچنين در بخش ديگري از اين نامه با يادآوري سيره پيامبر و تناقض آن با گفته‌هاي فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مي‌نويسد: «ثالثا اين نظر جنابعالي با سيره رسول اكرم و ائمه اطهار خصوصا علي(ع) در دوره زمامداري‌شان منافات دارد. حضرت امير مي‌فرمود كه از من در آشكار و پنهان انتقاد كنيد و در برخورد با بزرگ‌ترين دشمن خود (خوارج) تا زماني كه آنها دست به سلاح نبرد‌ند، آزادي بيان آنها را محدود نكرد. از نظر مباني فكري همين كه كسي قانون اساسي را قبول داشته باشد، كافي است براي اينكه بتواند وارد مجلس شود و نيازي به تفتيش عقايد قرون وسطايي در اروپا كه عكس‌العمل آن تمدن پراشكال غرب بود، نيست. حفظ نظام از راه احترام به آزادي‌ها بهتر انجام مي‌شود.»

نكته قابل‌ توجه در اين ميان آنكه مطهري اين نامه را به تنهايي براي فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ارسال نكرده و همان‌طور كه خود در اين نامه آورده، كتاب «آينده انقلاب اسلامي ايران»، شهيد آيت‌الله مطهري را براي سردار عزيز جعفري ارسال كرده است. پيش از او نيز الياس حضرتي، نماينده تهران در نامه‌اي به سردار عزيز جعفري دخالت نظاميان در انتخابات را مورد انتقاد قرار داده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون