• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4538 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ آذر

رييس كل بانك مركزي:

رشد اقتصادي نيمه اول سال مثبت شد

روز گذشته عبدالناصر همتي، رييس كل بانك مركزي در پستي اينستاگرامي با اشاره به اين موضوع كه رشد نيمه اول سال جاري مثبت نيم‌درصد است، نوشت: «رشد بخش كشاورزي مثبت 9.5درصد، بخش صنعت مثبت 0.4درصد و رشد خدمات نيز منفي 1.4درصد در تابستان تخمين زده شده است.»

عنوان نوشته همتي كه «يك خبر و يك تقدير و يك نظر» نام داشت، رشد ناخالص داخلي بدون نفت در 6 ماهه ابتدايي سال جاري را مثبت برآورد كرده است. رييس كل بانك مركزي در بخش ديگري از پيام خود نوشت: «بنابراين با ثبت رشد مثبت ۰.۶درصد در 3 ماهه دوم سال، در مجموع رشد مثبت ۰.۵درصدي براي نيمه اول سال ثبت مي‌شود. بخش نفت نيز شرايط خاص خود را دارد.» رييس كل بانك مركزي همچنين در ادامه به موضوع تثبيت بازار ارز اشاره و اعلام كرد: حضور محكم بانك مركزي و مديريت اصولي و علمي بازار ارز ‌بار ديگر ثبات نسبي را به بازار برگرداند. از همراهي مردم عزيز، كه فضاي لازم را به سفته‌بازان و دلالان ندادند و همراهي لازم را با بانك مركزي داشتند، قدرداني مي‌كنم. رييس كل بانك مركزي در بخش ديگري نيز نوشت: «درخصوص سرنوشت دو لايحه پالرمو و CFT نيز يقين دارم اعضاي مجمع محترم تشخيص مصلحت نظام، حتما حساسيت موضوع و ضرورت تداوم مناسبات بانكي و پولي در شرايط تحريم را درنظر مي‌گيرند. بپذيريم كه بانك مركزي، در حدي كه در اين شرايط بسيار سخت و حساس، تكليف دارد، حقي هم در تصميم‌سازي داشته باشد.»

چندي پيش و با ارايه لايحه بودجه سال آينده به مجلس، محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه ضمن ابراز اميدواري از اينكه با بودجه نوشته شده مي‌توان يك ميليون شغل ايجاد كرد، در ادامه صحبت‌هايش يك روز پس از تقديم لايحه بودجه به مجلس گفت: «تحقق رشد اقتصادي 2درصدي و خروج از ركود نيز در بودجه هدف‌گذاري شده است كه آمارهاي صندوق بين‌المللي پول آن را تاييد مي‌كند.»

او يادآور شد: «ايجاد يك ميليون فرصت شغلي و ايجاد رشد ۲درصدي اقتصاد و خروج از ركود 2 هدف راهبردي ماست.» براساس آمارهاي ارايه شده از رشد اقتصادي كه توسط دفتر آينده‌پژوهي، مدلسازي و مديريت اقتصادي وزارت اقتصادي و دارايي منتشر شد‌، رشد اقتصادي ايران در سال 93 حدود 2.57درصد بود. در اين سال كشور توانست قدري از سهم نفت كه به واسطه تحريم‌هاي ابتدايي دهه 90 از دست داده بود، پس بگيرد. در سال 95 و با امضاي قراردادهاي مختلف سرمايه‌گذاري و توسعه صنعت نفت، رشد اقتصادي به 12.1درصد رسيد. روند رو به رشد تورم نيز در اين سال كاهش يافت و به 9درصد رسيد. با شروع به كار ترامپ و اعمال سياست‌هاي سختگيرانه و تحريمي عليه ايران رشد اقتصادي در سال‌هاي 96 و 97 به ترتيب به 3.92 و منفي 4.9درصد رسيد.

هر چند آمارهاي بين‌المللي مانند گزارش پيش‌بيني آينده اقتصاد جهان صندوق بين‌المللي پول نشان مي‌دهد كه ايران سال آينده از ركود خارج مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون