• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4538 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ آذر

بين‌الملل

توليد بويينگ مكس ۷۳۷ متوقف مي‌شود

در بحبوحه ادامه بي‌ثباتي در مورد بازگشت هواپيماي مكس 737 به آسمان، شركت بويينگ به زودي تصميم خود را در مورد كاهش توليد اين هواپيما يا توقف آن اعلام مي‌كند. اين شركت بارها به سرمايه‌گذارانش هشدار داده احتمال كاهش مجدد يا توقف موقت توليد اين هواپيما در صورت طولاني‌تر شدن ممنوعيت پرواز آن وجود دارد. دنيس مولنبرگ، مديرعامل بويينگ گفت: معلق كردن توليد مكس 737 مقرون به صرفه‌تر از كاهش مجدد توليد آن است. بويينگ در ماه آوريل پس از دو سقوط مرگبار پرفروش‌ترين هواپيماي خود طي پنج ماه، توليد مكس 737 را 20 درصد كاهش داد و از 52 هواپيما در ماه به 42 هواپيما رساند. ناظران سراسر جهان اين هواپيما را زمين‌گير كردند.

تاثير شرايط جوي نامساعد  بر قيمت نفت در ۲۰۲۰

طبق گزارش سالانه اس‌پي گلوبال پلتس از دورنماي نفت، شرايط نامساعد جوي به اندازه خطرات ژئوپليتيكي بر عرضه و تقاضاي جهاني نفت و قيمت آن در 2020 تاثير مي‌گذارد. در 2019، سيل به كشت و برداشت در امريكا آسيب زد و بر فعاليت‌هاي اقتصادي و قيمت اتانول تاثير گذاشت. باران‌هاي موسمي مونسون هم در هند تقاضا را تحت تاثير قرار داد. به نظر مي‌رسد توفان‌ها بيش از گذشته رشد اقتصادي جهان را مختل مي‌كنند. قيمت نفت خام احتمالا در 2020 بالاتر از 60 دلار در هر بشكه است ولي قيمت كلي انرژي شامل محصولات نفتي و گاز طبيعي احتمالا راكد مي‌ماند. به عقيده اس‌پي گلوبال پلتس، به‌رغم دورنماي خوشبينانه‌تر اقتصاد جهان در سال آينده تحت حمايت يك دلار ضعيف‌تر و مذاكرات تجاري سازنده‌تر امريكا و چين، شرايط جوي تاثير بيشتري بر تقاضاي انرژي خواهد داشت.

دلار در بازارهاي جهاني عقب نشست

شاخص دلار در برابر همتايانش باز هم كاهش يافت. پس از مدت‌ها انتظار بازارهاي مالي با دو خبر خوب در حوزه كلان مواجه شده‌اند: خروج همراه با توافق انگليس از اتحاديه اروپا بيش از هر زمان ديگري محتمل به نظر مي‌رسد و در حوزه جنگ تجاري نيز دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا اعلام كرده است كه چين و امريكا پس از ۱۷ ماه اختلاف بر سر مسائل تجاري به فاز نخست توافق دست يافته‌اند. قرار است امريكا از برنامه قبلي خود براي افزايش تعرفه روي واردات محصولاتي به ارزش ۱۵۶ ميليارد دلار از چين صرف‌نظر كند و در طرف مقابل، چين ميزان افزايش خريد محصولات كشاورزي از امريكا را افزايش دهد.

چند درصد اقتصاد كشورهاي اروپايي در سايه است؟

صندوق بين‌المللي پول اعلام كرد كه تقريبا يك‌پنجم اقتصاد كشورهاي اروپايي را اقتصاد غيررسمي تشكيل مي‌دهد. هر چند كه نسبت اقتصاد در سايه در كشورهاي اروپايي طي سال‌هاي اخير به ميزان چشمگيري كوچك‌تر شده است، اما اختلاف معناداري بين كشورهاي غربي و شرقي وجود دارد به‌طوري كه اكنون بين ۱۵ تا ۲۰ درصد اندازه اقتصاد كشورهاي غربي و ۲۵ تا ۳۰ درصد اقتصاد كشورهاي شرقي را اقتصاد در سايه تشكيل مي‌دهد. ميزان گسترده بودن اقتصاد در سايه در نظام اقتصادي يك كشور بستگي به عوامل متعددي دارد كه از جمله آنها مي‌توان به نظام مالياتي، نظام تامين اجتماعي، سطح دستمزد‌ها و همچنين قدرت نهادهاي نظارتي اشاره كرد. بررسي‌هاي صورت گرفته توسط صندوق بين‌المللي پول نشان مي‌دهد كه عواملي نظير سطح آموزش و توانمندي كاركنان، ميزان فرصت‌هاي شغلي و نظارت‌هاي دولت تاثير مستقيمي روي گستردگي پديده اقتصاد در سايه در كشورهاي اروپايي دارد.

پيامد پيروزي بوريس جانسون بر اقتصاد جهاني چيست؟

حزب محافظه‌كار به رهبري بوريس جانسون موفق شد در انتخابات پنجشنبه هفته گذشته به پيروزي قاطعي در برابر رقباي خود دست پيدا كند و اكنون سوال مهم براي فعالان مالي اين است كه اين پيروزي تا چه حد روي بازارها و شاخص‌هاي اقتصادي اثرگذار خواهد بود. ساجد جاويد، وزير خزانه‌داري وعده داده كه دولت از بسته محرك جديدي رونمايي كند كه احتمالا به معناي تقويت رشد اقتصادي و افزايش كسري بودجه دولت خواهد بود. در سه ماهه سوم امسال اقتصاد انگليس از ركود گريخت و پس از رشد منفي ۰.۲ درصدي سه ماهه دوم، دومين اقتصاد بزرگ اروپايي توانست رشد ۰.۳ درصدي را جشن بگيرد. بانك مركزي انگليس پيش‌بيني كرده است كه اقتصاد اين كشور در سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۴ درصد و در سال آينده ۱.۲ درصد رشد كند. به نظر مي‌رسد سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي به ويژه توسط اروپايي‌ها در انگليس كاهش پيدا كند و اين مساله احتمالا به تضعيف ارزش پوند منجر خواهد شد. از سوي ديگر به نظر مي‌رسد اتحاديه اروپا يكي از بزرگ‌ترين بازندگان برگزيت خواهد بود و شاهد كاهش تجارت اين اتحاديه با انگليس خواهيم بود. هاميش موئرس، استراتژيست ارزي در موسسه «اوفكس» گفت: اينكه تصور كنيم انگليس و اتحاديه اروپا به اين زودي‌ها به يك توافق تجاري جامع و پايدار برسند، تصور غلطي خواهد بود. هفت سال طول كشيد تا مذاكرات كانادا و اتحاديه اروپا به امضاي پيمان تجارت آزاد ختم شود و حتي اگر در خصوص انگليس، اين مدت بسيار كمتر باشد هم، در كوتاه‌مدت روابط دو طرف كاهشي خواهد بود.

تاثير توافق تجاري بر اقتصاد امريكا

لري كودلو، مشاور اقتصادي ترامپ با تمجيد از توافق جديد با چين گفته است كه اين توافق بسيار به اقتصاد امريكا كمك خواهد كرد و باعث تقويت ۰.۵ درصدي توليد ناخالص داخلي در سال ۲۰۲۰خواهد شد. كودلو افزود: با اين توافق از شدت نااطميناني در خصوص آينده كاسته مي‌شود و كسب وكارها شروع به افزايش مخارج خود خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون