• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4538 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ آذر

تهراني‌ها از وضعيت پياده‌روها و سرويس‌هاي بهداشتي راضي نيستند

گروه اجتماعي | پيمايشي كه از 8 هزار شهروند تهراني انجام شده و از آنان نظرخواهي صورت گرفته، نشان مي‌دهد پايتخت‌نشينان از وضعيت پياده‌روهاي شهرشان راضي نيستند. اين وضعيت وقتي ملموس‌تر مي‌شود كه پاي مادران به ميان مي‌آيد. براساس بررسي ديدگاه همين 8 هزار نفري كه در بازه زماني نيمه مهر تا نيمه آبان 98 صورت گرفته است 58درصد مردم وضعيت پياده‌روها را براي تردد نامناسب مي‌دانند و 63درصد مردم نيز از نحوه رفت و آمد مادران با كالسكه در شهر ناراضي هستند. همچنين 56درصد مردم نيز وضعيت مناسب‌سازي اماكن عمومي براي معلولان را نامناسب ارزيابي مي‌كنند. دركل مي‌توان گفت 60درصد مردم از وضعيت مناسب‌سازي معابر و اماكن عمومي ناراضي هستند.

مواردي كه به نارضايتي مردم مربوط است عناوين مختلفي دارد، اما يكي از اعدادي كه بيشترين نارضايتي را به خود اختصاص داده وضعيت سرويس‌هاي بهداشتي است. براساس نتايج اين نظرسنجي كه جهاد دانشگاهي آن را انجام داده است تنها 20درصد از شهروندان پاسخ‌دهنده به نظرسنجي معتقدند كه اين دستشويي‌ها نزديك است و 20درصد مردم اعلام كردند كه اصلا اين سرويس‌ها در دسترس نيست. 50درصد مردم نيز از وضعيت بهداشتي آنها ناراضي بودند. نظرسنجي از مردم درباره عملكرد شهرداري تهران و نحوه اداره پايتخت هر 6 ماه يك‌بار انجام مي‌شود و
بر همين اساس اقدامات شهري سنجيده مي‌شود.

اين اطلاعات را محمدرضا جوادي‌يگانه معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران با استناد به نتايج پژوهش انجام شده، اعلام كرد. او در نشستي خبري با بيان اينكه مردم از ميزان دسترس‌پذيري شهر شديدا ناراضي هستند، افزود: نمره مردم به عملكرد شهرداري تهران 11.60 بوده است.

او با بيان اينكه از خرداد 97 تاكنون تقريبا اين عدد ثابت مانده، گفت: در خرداد 97 نمره شهروندان به عملكرد شهرداري 11.42، در مهر ماه 11.46 و در آبان ماه 11.60 درصد بوده است كه نشان مي‌دهد ميزان رضايت‌مندي مردم از شهرداري افزايش يافته است.

همچنين معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران با بيان اينكه بررسي‌ها نشان داد كمترين ميزان رضايت مردم از منطقه 15 با 10.16درصد و بيشترين درصد رضايت متعلق به منطقه 6 با 13.57درصد است، گفت: در بخش ديگري از اين نظرسنجي سوالات باز از شهروندان پرسيده شده و از آنها خواستيم كه مهم‌ترين كار شهرداري را عنوان كنند كه 33درصد عنوان كردند شهرداري هيچ كاري نكرده، 8درصد رسيدگي به فضاي سبز، 5درصد توسعه مترو، 2درصد نظافت، 2درصد اجراي طرح دوچرخه‌سواري و 1.5درصد نيز توسعه حمل‌ونقل عمومي را به عنوان مهم‌ترين كارهاي شهرداري عنوان كردند.

او با بيان اينكه اين آمارها در حالي است كه در آبان ماه سال گذشته 45درصد از مردم معتقد بودند كه شهرداري هيچ كاري نكرده اما حالا اين عدد به 33درصد رسيده است، اظهار كرد: مردم در مورد نحوه پاسخگويي شهرداري از طريق
2 شماره 137 و 1888 نيز اعلام كردند كه 40درصد مردم با يكي از 2 شماره 137 و 1888 تماس گرفته‌اند و اين در حالي است كه آمار تماس با 137، 2.5 ميليون و با شماره 1888، 500 هزار تماس است كه اين نشان مي‌دهد مردم شماره 137 را بيشتر مي‌شناسند كه از اين ميان 30درصد مردم از فعاليت اين شماره‌ها رضايت داشته و 44درصد نيز رضايت كمي داشتند.

جوادي‌يگانه در تشريح آيتم ميانگين نمره مردم به شهر تهران از لحاظ راحتي زندگي با تاكيد بر اينكه مردم در سطح كلي در اين آيتم به شهرداري نمره 12.46 داده‌اند، گفت: البته بررسي‌ها نشان داد مردم در مجموع كلان از مديريت شهري رضايت زيادي ندارند اما وقتي آمارها به سطح محلات مي‌رسد، ميزان رضايتمندي مردم نيز افزايش مي‌يابد.

او در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به نظرسنجي‌هاي انجام شده در حوزه خدمات شهري با تاكيد بر اينكه 58درصد مردم از جمع‌آوري به‌موقع زباله‌ها رضايت دارند، گفت: 47درصد از روشنايي كوچه و معابر رضايت دارند و 54درصد نيز از نگهداري فضاي سبز راضي هستند و اين در حالي است كه شاهد رضايت 46درصدي مردم از زمين بازي، فضاهاي بازي پارك و غيره هستيم.

معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران با بيان اينكه 65درصد از مردم از فعاليت ميادين ميوه و تربار راضي هستند، گفت: آن زماني كه من در مركز مطالعات شهرداري تهران بودم مراكز ميوه و تربار بيشترين درصد رضايت‌مندي مردم را داشتند.

معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران افزود: 48درصد مردم ميزان راحتي و امنيت پياده‌روها را به علت تردد موتوسيكلت‌ها بد توصيف كردند. نكته قابل‌توجه اين است كه ما در گذشته در مورد وضعيت مترو و تاكسي نظرسنجي‌هاي متفاوتي را انجام داديم و اين دفعه براي اولين‌بار نظرسنجي درخصوص وضعيت اتوبوس‌ها و ميزان رضايتمندي مردم انجام داديم كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد 72درصد مردم از وضعيت دسترسي به ايستگاه‌هاي اتوبوس راضي هستند و 64درصد معتقدند اتوبوس‌ها به‌موقع مي‌رسند.

معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه سه مطالبه اصلي مردم از مديريت شهري در نظرسنجي اخير چه بوده به ايسنا گفت: سوال مطالبات مردمي به صورت باز مطرح شده و در حال تحليل هستيم. اين در حالي است كه در مورد فساد در شهرداري نيز سوالاتي از مردم پرسيده شده كه در حال تدوين داده‌ها هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون