• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4538 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ آذر

قرعه‌كشي يك ‌هشتم‌ نهايي ليگ قهرمانان اروپا انجام شد

مصاف زود هنگام زيدان و گوارديولا

سامان سعادت

 

 

قرعه‌كشي مرحله يك‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا ظهر روز دوشنبه برگزار شد و 16 تيم راه يافته به اين مرحله حريفان خود را شناختند. در اين مراسم كه با حضور حميت آلتينتوپ ستاره سابق تيم ملي تركيه و كلي اسميت كاپيتان سابق تيم ملي زنان انگليس برگزار شد، قهرمان دور پيش يعني ليورپول با قرعه نسبتا سختي مواجه شد و رئال مادريد كه به عنوان تيم دوم صعود كرده بود و به نوعي ترس همه تيم‌هاي اول به حساب مي‌آمد به شاگردان پپ گوارديولا رسيد. در ادامه نگاهي داريم به 8 بازي مرحله يك‌هشتم يوسي‌ال كه در فوريه برگزار خواهد شد.

 

پاري‌سن‌ژرمن- دورتموند؛ شانس پاريسي

پاري‌سن‌ژرمن‌ يكي از ناكامان چند ساله اخير ليگ قهرمانان بوده كه با وجود هزينه گزاف مديران قطري‌اش در رسيدن به مراحل پاياني ليگ قهرمانان باز ناكام مانده است. با اين حال رويارويي با دورتموند مي‌تواند، هواداران اين تيم را اميدوار كند كه لااقل تا مرحله يك چهارم بالا بيايند. شاگردان توخل در حال حاضر از فرم خوبي برخوردارند و فعلا در صدر جدول لاشامپيونا قرار گرفته‌اند. در سمت مقابل پاريس، دورتموند قرار گرفته كه در شب پاياني مرحله گروهي توانست جواز حضور در اين مرحله را به دست بياورد. زنبورها كه در برهه مياني نيم فصل اول به‌ شدت افت كرده بودند و حتي زمزمه‌هاي اخراج سرمربي اين تيم نيز به گوش مي‌رسيد با صعود از گروه مرگ يوسي‌ال همچنين رسيدن به 4 امتيازي صدر جدول بوندس‌ليگا شرايط مناسبي پيدا كرده‌اند و حريف از پيش بازنده‌اي برابر ستاره‌هاي پاريسي نيستند. اين دو تيم تاكنون دو بار در ليگ اروپاي سال 2010 و در مرحله گروهي با هم روبه‌رو شدند كه هر دو بازي به تساوي رسيد. البته پاري‌سن‌ژرمن امروز زمين تا آسمان با تيم سال 2010 متفاوت است.

 

منچسترسيتي- رئال مادريد؛ ملاقات با

دشمن قديمي

بدون شك حساس‌ترين بازي مرحله يك‌هشتم همين بازي است. منچسترسيتي با گوارديولا بعد از چند سال ناكامي در ليگ قهرمانان به دنبال تاريخ‌سازي است اما حالا به سد محكمي به نام رئال مادريد برخورد كرده است. گوارديولا در ليگ برتر وضعيت خوبي ندارد و تقريبا قافيه قهرماني را به ليورپول واگذار كرده است. همين امر باعث شده خيلي‌ها فكر كنند، تمركز سيتيزن‌ها روي ليگ قهرمانان خواهد بود. اما آنها براي موفقيت در اين تورنمنت بايد به مصاف پرافتخارترين تيم مسابقات بروند. تيمي كه تخصصش فتح ليگ قهرمانان است و نشان داده در هر شرايطي مي‌تواند تا مراحل بالايي اين تورنمنت صعود كند. شايد اگر بازي اين دو تيم چند ماه پيش برگزار مي‌شد، زماني كه رئال در وضعيت نابساماني به سر مي‌برد و من‌سيتي عالي كار مي‌كرد، شانس چنداني نمي‌شد براي رئال قائل بود اما امروز شرايط به كلي عوض شده است. زيدان دوباره رئال را در قامت يك مدعي معرفي كرده و بسياري از كارشناسان تيكي‌تاكاي گوارديولا را در بن‌بست تحليل مي‌كنند.

البته هواداران منچسترسيتي مي‌توانند از يك جهت اميدوار باشند چراكه هيچ مربي‌اي تاكنون به اندازه گوارديولا موفق نشده، رئال مادريد را در قرن 21 شكست دهد. پپ از 17 تقابل با رئال 9 برد و 4 شكست به دست آورده است. البته پپ در 3 بازي آخرش مقابل بايرن با بارسلونا و بايرن مقابل رئال شكست خورده است. مخصوصا باخت‌هاي او با بايرن مونيخ مقابل رئال مادريد در ليگ قهرمانان، نقطه سياه كارنامه پپ محسوب مي‌شود. رئال و سيتي تاكنون 4 بار در رقابت‌هاي رسمي به مصاف هم رفته‌اند كه رئال دو بار پيروز شده و دو بازي نيز به تساوي كشيده شده است. شكست‌ناپذيري قوهاي سفيد مقابل سيتيزن‌ها مي‌تواند زيدان و تيمش را اميدوارتر از قبل كند. مهم‌ترين رقابتي كه دو تيم مقابل هم قرار گرفته‌اند نيمه ‌نهايي يوسي‌ال 2015 بود كه رئال موفق شد در دو بازي رفت و برگشت با نتيجه يك بر صفر به پيروزي برسد. منچسترسيتي آن سال با پلگريني موفق شده بود به بهترين نتيجه‌اش در تاريخ باشگاه در رقابت‌هاي اروپايي برسد.

 

والنسيا- آتالانتا؛ بهترين قرعه براي دو تيم

آتالانتا در اولين حضور اروپايي‌اش موفق شد در كمال شگفتي و در حالي كه از 3 بازي دور رفت هيچ امتيازي به دست نياورده بود، راهي دور حذفي شد. آنها در اين مرحله نيز در ميان انبوهي از تيم‌هاي مدعي بايد به مصاف والنسيايي بروند كه در روز آخر با چاشني بخت و اقبال توانست، آژاكس را شكست دهد و صدرنشين شود. شايد بتوان گفت هر دو تيم از قرعه‌اي كه نصيب‌شان شده است، راضي هستند. روي كاغذ گرچه والنسيا، تيم بزرگ‌تري به نظر مي‌آيد اما نمي‌توان شانس بزرگي براي هيچ كدام از دو تيم براي صعود متصور بود. در عين حال بسياري از هواداران فوتبال از اين قرعه چندان راضي نيستند. مخصوصا وقتي مي‌دانند كه يكي از دو تيم سيتي و رئال يا اتلتيكو و ليورپول حذف مي‌شوند اما يكي از دو تيم درجه چندم والنسيا و آتالانتا در جمع 8 تيم برتر اروپا قرار مي‌گيرند؛ والنسيا تيم هشتم لاليگاست و آتالانتا تيم ششم سري ‌آ. دو تيم يك‌بار در سال 2011 و در بازي دوستانه با هم روبه‌رو شدند كه آتالانتا دو بر يك پيروز شده بود.

 

ليورپول- اتلتيكو مادريد؛ چشم اروپا به

سيمئونه

يكي ديگر از بازي‌هاي جذاب دور يك‌هشتم مصاف آماده‌ترين تيم حال حاضر اروپا يعني ليورپول با شاگردان ديه‌گو سيمئونه است. ليورپول قهرمان دور پيش مسابقات و صدرنشين مقتدر ليگ برتر است و امسال مي‌تواند بعد از چندين سال ناكامي قهرماني ليگ برتر را جشن بگيرند. اين تيم با هدايت يورگن كلوپ در بهترين فرم خود قرار دارد اما براي رسيدن به جمع 8 تيم پاياني بايد با يك تيم مرموز روبه‌رو شود. اتلتيكو مادريد در رقابت‌هاي لاليگا چندان خوب كار نكرده و هم‌اكنون در رده پنجم جدول به سر مي‌برد. اما آنها نشان داده‌اند هميشه براي هر تيم بزرگي خطرناك هستند. سيمئونه يك تاكتيسين قوي است كه به ‌طور قطع براي دو بازي رفت ‌و برگشت برنامه‌هاي ويژه‌اي تدارك خواهد ديد. او كه به خوبي مي‌داند شانس چنداني در لاليگا ندارد، تمام تمركزش را روي يوسي‌ال خواهد گذاشت و اين كار را براي قرمزهاي مرسي‌سايد كه بايد هم ليگ را مديريت كنند و هم در اروپا به پيشروي‌شان ادامه دهند، سخت مي‌كند. علاوه بر طرفداران اتلتيكو بسياري از طرفداران فوتبال در اروپا چشم اميدشان به سيمئونه و ستاره‌هاي تيمش مثل ژوائو فلكيس و سائول نيگوئز و ديگران است تا بتوانند ترمز ليورپول را بكشند. دو تيم تاكنون 4 بار با هم روبه‌رو شده‌اند. در اين 4 بازي هر كدام از دو تيم يك بار برنده شده‌اند و دو بازي به تساوي رسيده است.

 

چلسي- بايرن مونيخ؛ فرصت انتقام

جايگاه دو تيم در ليگ‌هاي خودشان شايد اين تصور را به وجود بياورد كه با مسابقه مهمي مواجه نيستيم. چلسي تيم چهارم ليگ برتر است و بايرن‌ مونيخ در كمال تعجب در رده پنجم بوندس‌ليگا به سر مي‌برد. با اين حال تنها چيزي كه در نبرد اين دو تيم اهميت پيدا نمي‌كند، جايگاه آنها در ليگ كشورشان است. بايرن يكي از پرافتخارترين تيم‌هاي اروپاست كه هميشه جزو مدعيان كسب عنوان قهرماني محسوب مي‌شود. آنها با سرمربي جوان‌شان يعني فليك كه جانشين كواچ شده است، فوتبال زيبايي را ارايه مي‌كنند؛ آن قدر زيبا كه مديران بايرن را با وجود كسب نتايج سينوسي متقاعد كرده است كه فعلا او را نگه دارند. در سمت مقابل چلسي با لمپارد، دوران گذار را سپري مي‌كند و در حال معرفي نسل جديدي از آبي‌هاي لندن است. فوتبالي كه تيم لمپارد ارايه مي‌كند همانند بايرن يك فوتبال تهاجمي و تماشاگر پسند است و همين نكته باعث مي‌شود، هواداران فوتبال از چنين قرعه‌اي لذت ببرند. البته كه شايد هواداران بايرن و چلسي ترجيح مي‌دادند با تيم‌هاي ساده‌تري در اين مرحله روبه‌رو شوند. ديدار اين دو تيم همچنين يادآور فينال تاريخي سال 2012 است. جايي كه چلسي با هدايت دي‌متئو موفق شد، بايرن يوپ هاينكس را در كمال شگفتي و در ضربات پنالتي شكست دهد و براي نخستين‌ بار در تاريخش قهرمان ليگ قهرمانان شود. دي‌متئو بعد از آن فصل كلا از سطح اول فوتبال دنيا محو شد و اين خودش حسرت بايرني‌ها را دوچندان كرد كه چطور مقابل يك مربي كارنابلد كه به شكل موقت روي نيمكت چلسي نشسته بود، بازنده شدند. دو تيم تاكنون 4 بار با هم روبه‌رو شده‌اند. هر دو تيم از اين 4 مسابقه دو برد به دست آورده‌اند. آخرين تقابل دو تيم برمي‌گردد به فينال سوپركاپ اروپا در سال 2013 كه بايرن به عنوان قهرماني يوسي‌ال موفق شد، چلسي را در ضربات پنالتي شكست دهد.

 

يوونتوس- ليون؛ خيال آسوده بانوي پير

يوونتوس يكي از صدرنشينان دور گروهي است كه با قرعه مناسبي روبه‌رو شده. شاگردان ساري در اين فصل سري‌آ رقابت تنگاتنگي با اينتر در صدر جدول دارند و مانند فصل قبل كار راحتي براي كسب نهمين اسكودتوي پياپي ندارند. اما چيزي كه براي بيانكونري اهميت دارد، كسب قهرماني ليگ قهرمانان است. مديران تيم به همين دليل رونالدو را به جمع خودشان اضافه كرده‌اند و عذر آلگري را بعد از چند فصل ناكامي در ليگ قهرمانان خواستند. پس همه كادر فني و بازيكنان يوونتوس به خوبي مي‌دانند كه آنچه براي سران باشگاه اهميت دارد، موفقيت در يوسي‌ال است. آنها در اين راه بايد از سد المپيك ليون بگذرند كه فعلا در رده هشتم لاشامپيونا قرار دارد. همين نشان مي‌دهد، يووه كار سختي براي رسيدن به دور يك‌چهارم ندارد. با اين حال تجربه ليگ قهرمانان ثابت كرده كه نمي‌توان هيچ تيمي را در اين تورنمنت دست‌كم گرفت. يوونتوس و ليون تاكنون 5 بار با هم روبه‌رو شده‌اند كه فرانسوي‌ها تاكنون موفق نشدند، يووه را شكست دهند. بانوي پير در اين 5 بازي 4 برد و يك تساوي به دست آورده است. آخرين باري كه دو تيم با هم روبه‌رو شدند به 3 سال قبل و دور گروهي ليگ قهرمانان 2016 برمي‌گردد كه يووه يك بار برد و يك بار مساوي كرد. در همان تورنمنتي كه يوونتوس توانست با قدرت به فينال برسد اما در نهايت 4 بر يك مغلوب رئال شد.

 

لايپزيك- تاتنهام؛ مرگ و زندگي

آقاي خاص

هنگامي كه قرار بود تيم مقابل تاتنهام از ظرف گوي‌ها خارج شود، دو تيم مي‌توانستند رقيب اين تيم باشند؛ بارسلونا و لايپزيك. دو قرعه‌اي كه مي‌توانست سرنوشت تاتنهام به عنوان نايب قهرمان دور قبل را تعيين كند. در نهايت قرعه به نام يكي از تيم‌هاي جذاب اين دوره از رقابت‌ها يعني لايپزيك افتاد تا با شاگردان آقاي خاص روبه‌رو شوند. تيمي كه موفق شد با مربي 32 ساله خود به عنوان صدرنشين راهي دور بعد مسابقات شود حالا بايد به مصاف تاتنهام متحول شده، برود. البته گرچه لايپزيك قرعه راحت‌تري از بارسلونا به حساب مي‌آيد اما نبايد يادمان برود كه اين تيم هم‌اكنون صدرنشين بوندس‌ليگاست كه از 15 بازي 33 امتياز به دست آورده است. اسپرز نيز در رده پنجم ليگ برتر قرار دارد و همه تلاشش در ادامه فصل صرفا قرار گرفتن جزو 4 تيم بالايي جدول و كسب سهميه ليگ قهرمانان خواهد بود. جذابيت ديدار تاتنهام و لايپزيك برمي‌گردد به تقابل انديشه‌هاي نابغه سابق دنياي مربي‌گري يعني مورينيو با نابغه نوظهور اين عرصه يعني ناگلزمن. اين دو تيم تاكنون با هم در هيچ رقابتي روبه‌رو نشده‌اند و اين نخستين ديدار دو تيم خواهد بود.

 

بارسلونا- ناپولي؛ آزمون سخت گتوزو

بارسلونا بر خلاف دشمن ديرينه‌اش يعني رئال مادريد با قرعه نسبتا راحتي در اين مرحله مواجه شده است. آبي‌اناري‌ها كه به عنوان صدرنشين از گروه مرگ مسابقات راهي دور بعدي شدند حالا بايد با ناپولي ديدار كنند. تيمي كه مديرانش همين هفته گذشته آنچلوتي را بعد از صعود به دور بعد ليگ قهرمانان اخراج كردند و سكان هدايت تيم‌شان را به عجيب‌ترين مربي ممكن يعني گتوزو سپردند. حالا مرد سابق نيمكت ميلان كه نتايج قابل قبولي با آن تيم نگرفته بود بايد در اولين تجربه مربي‌گري اروپايي‌اش با ناپولي به مصاف مسي و يارانش برود. بارسلونا هم‌اكنون صدرنشين لاليگاست و احتمالا اين روزها اصلا به رقابت با ناپولي كه در رده هشتم سري‌آ است، فكر نخواهد كرد. تمام تمركز والورده و تيمش فعلا روي بازي ال‌كلاسيكو است كه روز چهارشنبه برگزار خواهد شد. با تمام اين تفاسير نبايد تيمي كه در دور گروهي ليورپول را به دردسر انداخت را دست‌كم گرفت. ناپلي‌ها هميشه نشان داده‌اند كه در شرايط سخت مي‌توانند، كارهاي بزرگي به انجام برسانند. آنها با سرمربي جديدشان كه تخصصش نه در تاكتيك‌هاي فوتبال كه در افزايش روحيه جنگندگي تيم است، مي‌توانند آبي‌اناري‌ها را به دردسر بيندازند. آنها در اين راه مي‌توانند خودشان را به يك آمار جالب هم دلخوش كنند. اينكه بارسلونا از 7 ديدار آخري كه در دور حذفي ليگ قهرمانان مقابل تيم‌هاي ايتاليايي قرار گرفته 4 بار حذف شده است. همچنين بارسلونا در دو ديدار آخري كه برابر نمايندگان ايتاليا در مرحله حذفي يوسي‌ال به ميدان رفته مقابل يوونتوس و رم بازنده شده است. ديدار بارسا و ناپولي در يك هشتم يوسي‌ال نخستين تقابل دو تيم در تاريخ به حساب مي‌آيد.

 

ليگ اروپا؛ تورنمنت تيم‌هاي بزرگ بازنده

بعد از قرعه‌كشي مرحله يك ‌هشتم يوسي‌ال، قرعه‌كشي مرحله يك شانزدهم مسابقات ليگ اروپا هم انجام شد. مسابقاتي كه با حضور تيم‌هاي مطرحي همچون منچستر يونايتد، آرسنال، اينتر، آژاكس، پورتو و آاس‌رم از جذابيت ويژه‌اي براي هواداران برخوردار است. بر اساس قرعه‌كشي و در بازي‌هاي مهم آژاكس، شگفتي‌ساز دور قبل ليگ قهرمانان كه روز آخر با بدشانسي از رسيدن به دور حذفي يو‌سي‌ال بازمانده بود بايد به مصاف ختافه اسپانيا برود. پورتو كه هميشه در دور حذفي ليگ قهرمانان حاضر بود بايد با بايرن لوركوزن روبه‌رو شود. منچستريونايتد نيز بايد با كلوب بروژ مسابقه بدهد و اينترميلان بايد به ديدار لودوگورتس بلغارستان برود. همچنين آرسنال كه در وضعيتي اسف‌بار به سر مي‌برد بايد با المپياكوس يونان روبه‌رو شود و آاس‌رم نيز بايد با خنت بلژيك مصاف دهد. روي كاغذ قرعه تمام تيم‌هاي مدعي ليگ اروپا آسان به نظر مي‌رسد اما تيم‌هاي حاضر در اين تورنمنت نشان داده‌اند كه به راحتي به تيم‌هاي بزرگ اروپا در تورنمنت تخصصي‌شان باج نمي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون