• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4539 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ آذر

واشنگتن از متحدانش پول بيشتر طلب مي‌كند

ژاپن و كره جنوبي در مسير جدايي از امريكا

مترجم: هديه عابدي

 

 

ايالات متحده امريكا در مسير جدايي از دو متحد اصلي خود در آسيا، يعني كره جنوبي و ژاپن است. ترامپ از كره‌جنوبي درخواست كرده ميزان پرداختي خود براي تامين هزينه‌هاي استقرار نيروهاي نظامي امريكا در خاك اين كشور را 5 برابر افزايش داده و اين مبلغ را به 5 ميليارد دلار برساند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه واشنگتن احتمالا در مذاكرات سال آينده درخواست مشابهي از توكيو مي‌كند تا بتواند از پس هزينه‌ نيروهاي مستقر خود در اين كشور بربيايد.

وب‌سايت نشريه لس‌آنجلس تايمز در مقاله‌اي در اين باره نوشت: چندين دهه است كه ترامپ متحدان خود را «مفت‌خور» مي‌خواند و با تمسخر مي‌گويد كه آنها نمي‌توانند گليم خود را به تنهايي از آب بيرون بكشند. اين تصوير نادرستي از كمك‌هاي مالي عظيمي است كه ساليان متمادي از سوي كره جنوبي و ژاپن براي حمايت از نيروهاي امريكايي پرداخت شده است.

به نوشته اين وب‌سايت، كره جنوبي 2.6درصد از توليد ناخالص داخلي خود را صرف مخارج دفاعي مي‌كند؛ اين ميزان بيش از مبلغي است كه هر يك از متحدان اروپايي امريكا هزينه مي‌كنند. اين كشور تا سال 2022 در ميان 5 يا 6 كشور برتري قرار مي‌گيرد كه بيشترين ميزان هزينه در بخش دفاعي را دارند. سئول 92درصد از هزينه‌هاي ساخت كمپ هامفريز كه حدود 11 ميليارد دلار بوده را پرداخت كرده است. اين كمپ بزرگ‌ترين پايگاه امريكا در يك كشور خارجي است. همچنين كره‌جنوبي در 4 سال اخير بيش از 13 ميليارد دلار خريد تسليحاتي از امريكا داشته است.

از زمان جنگ كره، سربازان كره جنوبي دوشادوش سربازان امريكايي در هر جنگي شركت كرده‌اند. سئول 300 هزار نيروي نظامي به جنگ ويتنام فرستاد و در اين ميان 5 هزار تن از نيروهاي خود را از دست داد. اين كشور در زمان جنگ عراق پس از امريكا و بريتانيا، سومين گروه بزرگ نظامي را راهي اين كشور كرد. كره جنوبي همچنين عمليات زيادي عليه دزدان دريايي انجام داده و در اقدامات حفظ صلح افغانستان، تيمور شرقي و ... مشاركت كرده است.

اين نشريه ادعا كرد به دليل محدوديت‌هايي كه پس از جنگ جهاني دوم از سوي امريكا بر ژاپن اعمال شد، اين كشور با توجه به ميزان توليد ناخالص ملي خود به اندازه كره جنوبي براي بخش‌هاي دفاعي خود هزينه نمي‌كند. اما ژاپن تقريبا همه هزينه‌هاي فراهم‌سازي امكانات جديد براي نيروهاي نظامي امريكا را در پايگاه هوايي، دريايي فوتنما و ايواكاني پرداخت كرده است. اين كشور يك سوم هزينه‌هاي امكانات جديد در گوام را نيز برعهده گرفته است. ژاپن 90درصد سلاح‌ها و سيستم‌هاي دفاعي خود را از امريكا مي‌خرد. در حالي كه نيروهاي امريكايي در كره‌جنوبي تمركز خود را بر تهديد كره شمالي گذاشته‌اند، در ژاپن قادر به اجراي عمليات در نيمي از جهان هستند. اين وب‌سايت نوشت: نمي‌توان اتحادها را با دلار و سنت ارزش‌گذاري كرد و نيروهاي امريكايي را نمي‌توان با پول خريد. خواسته‌هاي مالي بيش از حد امريكا باعث شده اتحاد اين كشور با ديگر كشورها كه بر اساس اصول و اهداف مشترك ايجاد شده، تنزل درجه پيدا كرده و صرفاً به روابط معاملاتي تبديل شود.

اين وب‌سايت مدعي شد: اقدامات ترامپ در تضاد با حمايت شديدي است كه دولت او در «استراتژي‌هاي امنيت ملي و دفاع ملي» خود به متحدين اين كشور وعده داده است. تاكيد اين اسناد بر اين است كه اتحاد امريكا با ديگر كشورها چگونه موجب بزرگنمايي قدرت و افزايش نفوذ واشنگتن شده و آن را تبديل به ستوني براي امنيت جهان مي‌كند. خواسته‌هاي ترامپ همچنين در تضاد با حمايت شديد كنگره و مردم امريكا از اين متحدان آسيايي است.

اين نشريه افزود: مذاكرات درباره تقسيم هزينه‌ها هميشه بحث‌برانگيز بوده است، اما شرايط كنوني بسيار نگران‌كننده است. دولت امريكا خواسته‌هاي بيش از اندازه‌اي دارد كه مي‌تواند موجب از بين رفتن روابط اين كشور با سئول شود اين در حالي است كه كره شمالي اقدامات خصمانه خود را بيشتر مي‌كند. اكنون زمان آن است كه متحدان شانه به شانه يكديگر بايستند نه اينكه بر سر پول دعوا كنند.

لس‌آنجلس تايمز ادامه داد: شكست در مذاكرات مي‌تواند منجر به خروج برخي از نيروهاي واشنگتن از منطقه شود. امريكا مي‌تواند به سرعت از ميزان قدرت نيروهاي خود كاسته (اكنون 28 هزار نيرو در منطقه حضور دارند) و تعداد آنها را به 5 هزار نيرو برساند و اين كار از طريق عدم اعزام تيپ بعدي نيروهاي ارتش به كره جنوبي صورت خواهد گرفت. رسانه‌هاي كره جنوبي گزارش داده‌اند كه دولت واشنگتن تهديد به انجام چنين اقدامي كرده گر چه اين گزارش از سوي پنتاگون رد شده است.اين نشريه نوشت: كاهش تعداد نظاميان امريكايي پيش از كاهش ميزان تهديد هسته‌اي و موشكي كره شمالي نشانه ضعف خواهد بود و خطر بي‌ثباتي منطقه و افزايش جسارت پيونگ‌يانگ براي انجام اقدامات تحريك آميز‌تر را به دنبال دارد. اين امر همچنين پكن را به آرزوي خود، يعني كاهش نفوذ امريكا در منطقه مي‌رساند. تاكنون ترامپ با لغو خودسرانه مانورهاي نظامي امريكا در شبه جزيره كره، خارج كردن نيروهاي امريكا از سوريه و پذيرش 24 پرتاب موشكي كره‌شمالي كه باعث نقض تحريم‌هاي ايالات متحده شده سيگنال‌هاي منفي زيادي را به متحدين خود فرستاده است. حال كاهش حضور نيروهاي نظامي در شرق آسيا مي‌تواند اين وضعيت را تشديد كند.

به ادعاي اين سايت حضور نظامي امريكا در آسيا نشان‌دهنده تعهد واشنگتن نسبت به دفاع از متحدين خود و حفظ صلح و ثبات در منطقه است. اين حضور همچنين امريكا را قادر ساخته تا در مقابل تهديداتي كه به منافع ملي آن وارد مي‌شود، سريعا پاسخ دهد. اقدامات دولت ترامپ در مورد ادامه حيات خود به عنوان يك متحد باعث ايجاد نگراني در كره جنوبي و ژاپن شده است.

لس‌آنجلس‌تايمز افزود: ژاپن و كره جنوبي براي حصول اطمينان نياز به اجراي چند روش خاص دارند. ژاپن در سال‌هاي اخير اصلاحات دفاعي مهمي انجام داده است، اما براي افزايش بودجه نظامي خود بايد گام‌هاي بيشتري بردارد و نقش امنيتي مهم‌تري در آسيا برعهده بگيرد، مانند تضمين آزادي ناوبري در جنوب درياي چين. كره‌جنوبي نيز بايد بخش‌هاي اصلي سيستم‌هاي ارتباطاتي خود را به‌روزرساني كند تا بتواند قابليت‌هاي جنگي مفيد‌تري داشته باشد. اين دو كشور بايد همكاري امنيتي خود را با يكديگر نيز افزايش دهند. اما اينها مسائلي است كه بايد از طريق يك سياست مشترك حل و فصل شود.

اين رسانه در آخر نوشت: در عوض ترامپ در حال تلاش براي متزلزل كردن سئول و توكيو است. دولت ترامپ بايد خواسته‌هاي غيرواقعي خود در مورد افزايش عظيم بودجه كنار گذاشته و به عنوان بخشي از يك مذاكره بزرگ‌تر در مورد نقش‌ها، هدف‌ها و توانمندي‌هاي مورد نياز براي برقراري صلح در منطقه، رويكرد متعادل‌تري اتخاذ كند. اتحاد امريكا و كره‌جنوبي در طول جنگ كره بسيار قوي بود. شعار ماندگار آن «ما با هم مي‌رويم» بود. اين شعار نمي‌تواند تبديل به «ما با هم مي‌رويم، اگر به اندازه كافي پول بگيريم» شود. منبع: لس‌آنجلس تايمز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون