• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4541 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳۰ آذر

در خطبه‌هاي نماز جمعه مطرح شد

توصيه‌هاي انتخاباتي و اقتصادي

مشكلات اقتصادي، موانع براي پيشرفت كشور، انتخابات؛ اينها بعضي از سرخط موضوعاتي بود كه در تريبون نماز جمعه بازتاب پيدا كرد. آيت‌الله امامي‌كاشاني از خطبايي بود كه در خطبه روز گذشته نمازجمعه پايتخت، پاي مشكلات كشور را به ميان كشيد و با اشاره به نقش دشمنان خارجي گفت: «امروز در دنيا استكبار و صهيونيسم براي كشورهاي اسلامي و ايران برنامه دارند، اينها براي اقتصاد، فرهنگ و سياست ايران و امت اسلامي برنامه‌ريزي كرده‌اند، آيا ما در برابر اين برنامه‌ريزي دشمنان بيداريم يا خواب؟» خطيب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: «آدم خواب برنامه‌هاي دشمن را نمي‌داند؛ امروز زماني است كه بايد بيدار بود، مسوولان و مديران در هر رشته‌اي بايد بيدار باشند كه چگونه نظارت و مديريت كنند، چگونه با قاچاق بايد مقابله كرد و مسوولان با قاچاق مقابله كنند.»

او گفت: «امروز امريكا و اسراييل براي ايران و جهان اسلام برنامه دارند كه با اقتصاد و جوانان چه كنند تا ملت را به زانو دربياورند. در برابر اين برنامه‌ريزي ما خواب هستيم يا بيدار؟ آدم خواب برنامه‌هاي دشمن را نمي‌بيند. امروز زمان آگاهي است. مسوولان و مديران در هر رده‌اي بايد هوشيار باشد كه چگونه نظارت و مديريت و توليد را پيش ببرند.»

خطيب نماز جمعه تهران با نزديك شدن به ميلاد مسيح توصيه انتخاباتي هم براي مردم امريكا داشت و خطاب به مردم امريكا گفت: «ملت مسيح و مردم امريكا اگر واقعا حضرت مسيح را قبول دارند بايد دست رد بر حاكم نالايق امريكا بزنند. مردم امريكا بدانند كه اگر در دور بعد نيز به ترامپ راي بدهند و خدايي ناخواسته دوباره راي بياورد در برابر تمام خون‌هايي كه ريخته مي‌شود مسوول هستند و در پيشگاه خداوند بايد پاسخگو باشند.» او گفت: «فحش‌ها، تهمت‌ها، آبروريزي‌ها، خودخواهي‌ها، مكرها و نقشه‌ها همگي در اين زمين ضبط مي‌شود. فكر مي‌كنيم پشت‌ ميز تصميمي گرفتيم و برنده شديم، اما اين زمين در قيامت بر سر ما فرياد خواهد زد. نتيجه اعمال زشت و خوب در همين دنيا به انسان باز مي‌گردد.»

لزوم اصلاح ساختاري بودجه

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، امام جمعه تبريز در خطبه‌هاي نماز جمعه ديروز تبريز به ضرورت اصلاح ساختار بودجه اشاره كرد و گفت: «توقعات و مطالبات رهبر از بودجه كشور را مطرح مي‌كنم. سال قبل اشاره كردند يكي از مسائل مهم اصلاح ساختاري بودجه است و قرار بود در 4 ماه نخستِ ۹۸ دولت و مجلس اين مشكل را حل كنند اما هنوز اين مشكل باقي است.» او گفت: «بودجه سالانه از سال قبل مورد حاشيه رسانه‌ها بود كه تقدم و تأخر زماني بخشي از حاشيه‌سازي بود. اما حالا كه بودجه سروقت به مجلس مي‌رسد، اصالتش در چه وضعيتي است؟ آيا با مطالبات رهبري مطابقت دارد؟ نمايندگان مجلس، وظيفه سنگيني دارند و بايد نسبت به اصلاح بودجه سال آينده اقدام جدي انجام دهند.»

آل‌هاشم به مساله استيضاح ترامپ نيز اشاره كرد و گفت: «اين موضوع دعواي ۲۰۰ ساله حزبي در امريكاست. ترامپ سومين رييس‌جمهور تاريخ امريكاست كه مورد استيضاح قرار مي‌گيرد و راي موافق بيش از ۲۲۰ نفر از نمايندگان امريكا نشان‌دهنده اين است كه سياست‌هاي ترامپ نه‌تنها در سطح جهان طرفدار ندارد؛ بلكه داخل امريكا نيز به سياست‌هايش معترض هستند.» نماينده ولي‌فقيه در تبريز به سفر روحاني به آسياي شرقي هم اشاره كرد و گفت: «رييس‌جمهوري براي شركت در اجلاس كشورهاي اسلامي به مالزي رفته بود. در اين اجلاس كشورها راهكارهايي را براي حل مشكلات منطقه مطرح كردند. اين سفر به معني سياست نگاه به شرق است كه پس از تحريم‌ها در ديپلماسي كشور مطرح است و رييس‌جمهوري با سفر به ژاپن و مالزي سعي دارد ديپلماسي شرق را تقويت كند.» او با بيان اينكه در برخي كشورها مسلمانان را تروريست مي‌دانند، ادامه داد: «وضعيت مسلمانان در كشورهاي اسلامي وضعيت حاد است و مورد ستم قرار مي‌گيرند. دنياي اسلام ظرفيت‌هاي بالايي در موضوعات مختلف دارد.» آل‌هاشم در پايان صحبت‌هايش به ديدار ائمه جمعه با رهبري اشاره كرد و گفت: «چند روز پيش همراه با ائمه جمعه در محضر رهبر انقلاب بوديم، ايشان به مردم تبريز و آذربايجان سلام رساندند و گفتند تبريز در اين حوادث اخير خوش درخشيد.»

پيشنهاد تحريم دلار

آيت‌الله سعيدي، امام جمعه قم نيز در خطبه‌هاي اين هفته به مساله انتخابات و تلاش دشمن براي ايجاد ناآرامي در كشور پرداخت. او با اشاره به تحولات كشورهاي منطقه گفت: «دشمنان در كشورهاي منطقه تلاش كردند تا فتنه ايجاد كنند و جنگ امنيتي راه بيندازند، اما تير آنان در ايران به سنگ خورد و شكست مفتضحانه‌اي خوردند.» او در بخشي از سخنانش پيشنهاد تحريم دلار را مطرح كرد و گفت: «مسوولان بدانند راه‌حل ساماندهي اوضاع معيشتي توجه به منويات مقام معظم رهبري است كه در جنگ اقتصادي بايد اقتصاد دانش‌بنيان و توليد داخل همچنين تحريم دلار در معاملات اقتصادي را اولويت قرار داد.» آيت‌الله سعيدي همچنين با اشاره به انتخابات مجلس گفت: «نمايندگان در سوگندنامه خود برابر خداوند متعهد مي‌شوند تا پاسدار حريم اسلام و انقلاب و مدافع قانون اساسي باشند و داوطلبان از همين امروز بايد بدانند كه نبايد در گرو جريانات سياسي باشند و بايد براي رضاي خداوند كار كنند. نمايندگاني كه در مجلس در عوالم ديگر به سر مي‌بردند و در پي زد و بند هستند، نماينده ملت نيستند.»

آبان‌ماه و حوادثي از جنس تخريب

حجت‌الاسلام شاهچراغي، امام جمعه شهرري نيز به حوادث اخير آبان‌ماه اشاره كرد و گفت: «تمام برنامه‌هاي انجام شده در ايران، عراق و لبنان از يك جنس آدم‌كشي، تخريب، آتش كشيدن اموال عمومي، غارت فروشگاه‌ها و سوزاندن مكان‌هاي مقدس و قرآن بود كه مي‌خواستند كنار تحريم به ملت ما فشار مضاعف ديگري بياورند كه به بركت لطف الهي، رهبري هوشمند و بصيرت ملت هميشه در صحنه پرونده امريكا، اسراييل و سعودي‌ها در طراحي اين ناآرامي‌ها با شكست روبه‌رو شدند.» او با اشاره به انتخابات مجلس نيز گفت: «در همه دنيا نهادي صلاحيت و توانايي فرد را براي احراز پست و مسووليتي بررسي مي‌كند كه در كشور ما بر اساس قانون شوراي نگهبان اين وظيفه سخت و سنگين را بر عهده دارد ولي در چنين مواقعي مظلوم واقع مي‌شود و همه انتظار تاييد صلاحيت دارند و اين فشارها عليه اين نهاد مي‌آيد. شوراي نگهبان به كسي باج نمي‌دهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون