• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4541 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳۰ آذر

حسان دياب نخست‌وزير جديد لبنان شد

حلقه نجات غريق يا قرباني جديد

گروه جهان| لبنان دوباره نخست‌وزير جديدي را به خود مي‌بيند. پس از ماه‌ها اعتراض خياباني در شهرهاي مختلف لبنان، سرانجام نشانه‌هايي از بازگشت ثبات سياسي به اين كشور با انتخاب نخست‌وزير جديد لبنان به چشم مي‌خورد. عصر پنجشنبه بود كه رسانه‌هاي لبناني و به تبع آنها رسانه‌هاي منطقه‌اي نام «حسان دياب» را به عنوان نخست‌وزير جديد لبنان اعلام كردند. به گزارش اين رسانه‌ها، حسان دياب بعد از رايزني‌هاي فراكسيون‌هاي پارلماني با «ميشل عون» رييس‌جمهور لبنان مامور به تشكيل كابينه شد. به گزارش خبرگزاري فارس، دياب از مجموع ۱۲۸ راي نمايندگان پارلمان لبنان، ۶۹ راي به دست آورد و رسما از سوي ميشل عون مامور شد تا دولت جديد را تشكيل دهد. به اين ترتيب حسان دياب، جانشين سعد حريري، رييس جريان المستقبل لبنان و نخست‌وزير پيشين اين كشور مي‌شود كه بعد از اعتراض‌هاي مردمي استعفا داد. حزب‌الله لبنان، جنبش امل، جريان ملي آزاد (به رهبري جبران باسيل)، جريان المرده و التكتل الوطني، الحزب القومي و اللقاء‌التشاوري از نخست‌وزيري حسان دياب حمايت كردند. رويترز به نقل از يك منبع نزديك به سعد حريري گزارش داد كه حزب سني «جريان مستقبل» كه از سعد حريري حمايت مي‌كرد از هيچ نامزدي حمايت نكرده و به رييس‌جمهور لبنان اعلام كرده كه در دولت آينده اين كشور مشاركت نخواهد داشت. بر اساس قانون اساسي لبنان، رييس‌جمهوري بايد از مسيحيان، نخست‌وزير از مسلمانان سني و رييس مجلس از مسلمانان شيعه باشند. نخست‌وزير توسط رييس‌جمهوري مامور تشكيل كابينه مي‌شود و بايد راي اعتماد مجلس را به دست آورد.

 

حسان دياب كيست؟

دياب سال ۱۹۵۹ در بيروت، پايتخت لبنان به دنيا آمد. وي استاد دانشگاه است و بين سال‌هاي ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ در دولت «نجيب ميقاتي»، نخست‌وزير اسبق لبنان وزير سابق آموزش عالي و تربيت لبنان بود. نخست‌وزير جديد لبنان فارغ‌التحصيل دكتراي مهندسي كامپيوتر از دانشگاه «بث» انگليس است. او ليسانس مهندسي ارتباط را از دانشگاه «ليدز متروپوليتن» انگليس (سال ۱۹۸۱) و مدرك مهندسي سيستم‌ها را از دانشگاه «ساري» انگليس (سال ۱۹۸۲) اخذ كرده است. حسان دياب مواضع سياسي آشكاري ندارد ولي برخي رسانه‌ها مدعي هستند كه او با حزب‌الله روابط خوبي دارد. او پيش‌تر هنگامي كه وزير آموزش عالي و تربيت در لبنان بود، تجربه آموزشي ايران را ستوده و خواستار امضاي تفاهمنامه‌اي براي استفاده از تجربيات ايران در اين زمينه شده بود. روزنامه العربي الجديد او را فردي آكادميك و آرام مي‌داند كه زياد اهل سخن گفتن نيست و تلاش مي‌كند ديدگاه‌ها را با روش‌هاي عملگرايانه به هم نزديك كند. بر اساس گزارش اين روزنامه، حسان دياب سياست «بدون اختلاف» را دنبال مي‌كند.

نعمه افرام - از نمايندگان پارلمان لبنان كه همكار دياب در دانشگاه امريكايي بيروت است - در مورد شخصيت نخست‌وزير لبنان گفت: «او فرد مورد اعتماد، مستقل، متخصص، باكفايت و پاكدست است و اين ويژگي‌هاي جامع و مورد نياز براي لحظات سرنوشت‌ساز و مهم است». افرام با اين حال، از راي دادن به حسان دياب امتناع كرد و راي ممتنع داد. ايلي فرزلي از حزب كليساي ارتدكس يوناني و نايب رييس مجلس لبنان كه از متحدان حزب‌الله است، مي‌گويد كه نامزدي آقاي دياب بر اساس پيش‌شرط‌هاي تعيين شده از سوي مردم بوده است و او را شخصي‌ «صادق و درستكار» خواند.

دياب در يكي از سايت‌هايي كه به نام خودش است، خود را «يكي از وزيران متخصص نادر از زمان استقلال لبنان» دانسته و نوشته است: «من مطمئن هستم كه راه‌حل همه چالش‌هاي اقتصادي، اجتماعي و مالي ما حتي چالش‌هاي سياسي و چالش بيكاري در آموزش است».

نبيل نقولا از نمايندگان سابق پارلمان لبنان نيز در مورد نخست‌وزيري حسان دياب گفت: «او حلقه نجات غريق براي لبنان است».

تكذيب وابستگي حزبي

«حسان دياب» در اولين گفت‌وگوي تلويزيوني خود هر گونه وابستگي به حزب‌الله لبنان يا جنبش امل را تكذيب كرد. او در گفت‌وگو با شبكه OTV، خود را فردي كاملا مستقل خواند و گفت كه به هيچ شخصي وابسته نيست و در دو روز گذشته يا دو هفته و حتي در دو ماه گذشته با هيچ يك از اعضاي حزب‌الله يا جنبش امل ديداري نداشته و صرفا با شخص «ميشل عون» رييس‌جمهور و «سعد الحريري» رييس دولت پيشبرد امور ديدار كرده است. حسان دياب در ادامه تاكيد كرد كه به هيچ عنوان از تشكيل كابينه عقب‌نشيني نخواهد كرد و در مقايسه با دولت‌هاي قبلي تلاش خواهد كرد تا اين مرحله را به سرعت طي كند. او همچنين گفت كه هيچ پيش‌نويسي براي تشكيل كابينه وجود ندارد و در ادامه وعده داد كه حل بسياري از مشكلات را در دستور كار قرار دهد. حسان دياب در خصوص حضور زنان در كابينه خود نيز گفت كه تلاش خواهد كرد تا حضور زنان در دولت او چشمگير باشد و بسياري از پرونده‌ها به وزراي زن سپرده خواهد شد. نخست‌وزير جديد لبنان از مشورت با نمايندگان پارلمان در روز شنبه خبر داد و در خصوص حضور معترضان در مقابل خانه خود نيز گفت: «آنها سال‌هاست كه در رنج و سختي به سر مي‌برند و بايد اين شرايط را پشت سر بگذرانيم و آنها نيز بايد بتوانند نظر خود را بيان كنند.»

دياب در حالي بخت خود را در دفتر نخست‌وزيري لبنان امتحان مي‌كند كه لبنان از زمان جنگ داخلي اين كشور با بدترين بحران مالي روبه‌روست. بانك جهاني هشدار داده كه در لبنان اين خطر وجود دارد كه با يك افزايش ناگهاني ۲۰ درصدي قيمت‌ها، نيمي از مردم اين كشور به زير خط فقر سقوط كنند. همزمان با ادامه تنش‌هاي سياسي در لبنان و انتخاب فرد جديدي از سوي رييس‌جمهور براي تشكيل كابينه، رسانه‌هاي لبناني از ورود «ديويد هيل» معاون وزير خارجه امريكا به بيروت خبر دادند.

معاون سياسي وزير خارجه امريكا روز گذشته در بيروت با «ميشل عون» رييس‌جمهور لبنان ديدار و گفت‌وگو كرد. هيل پس از ديدار با عون گفت كه ما دولت لبنان را به اجراي اصلاحات تشويق مي‌كنيم. او تصريح كرد: وقت آن رسيده منافع حزبي را به كناري نهاده و براي منافع ملي اقدام شود.

بنا بر گزارش شبكه الميادين، هيل گفت كه ما هيچ نقشي در اين موضوع كه چه كسي شايستگي تصدي منصب نخست‌وزيري و تشكيل دولت لبنان را دارد، نداشتيم. وي افزود كه اعتراضات مسالمت‌آميز چند روز گذشته در لبنان بيانگر خواسته بلندمدت ملت اين كشور درباره اجراي اصلاحات است. معاون سياسي وزير خارجه امريكا همچنين گروه‌هاي امنيتي را به تضمين سلامت تظاهرات‌كنندگان و خويشتنداري فراخواند. وي گفت كه امريكا خواهان موفقيت براي لبنان و ملت آن است و ما به عنوان شريك متعهد به تلاش‌هاي خود در اين باره ادامه مي‌دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون