• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4541 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳۰ آذر

طالبان خواستار تشكيل دولت فراگير شد

ترجمه: رضا خواسته

سخنگوي طالبان از خواسته اين گروه مبني بر تشكيل يك دولت «فراگير» در افغانستان خبر داد. سهيل شاهين، سخنگوي گروه طالبان گفت: « ما خواستار تشكيل يك دولت فراگير هستيم، چراكه اين امر باعث ايجاد حكومتي باثبات در كشور مي‌شود، در غير اين صورت ما به مبارزه ادامه مي‌دهيم.»

در حالي كه طالبان و امريكا محتاطانه و به آرامي به اجراي توافقي مبني بر خروج نيروهاي نظامي امريكا از افغانستان نزديك مي‌شوند، رهبران اين گروه شبه‌نظامي در تلاشند تا خود را به عنوان يك جريان سياسي مسوول و آماده به خدمت معرفي كنند.

سخنگوي ارشد طالبان اخيرا در گفت‌وگو با شبكه «ان‌بي‌سي نيوز» گفته است: طالبان به تشكيل دولتي تمايل دارد كه شامل متحدان اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان باشد. تاكنون طالبان مذاكره رسمي با دولت غني را نپذيرفته و آن را دولت «دست نشانده» خوانده است. شاهين درباره اينكه دولت «فراگير» چگونه عمل مي‌كند و آيا معادل دموكراسي است، توضيح چنداني نداد. گروهك طالبان در گذشته نيز رسانه‌ها را دچار سردرگمي كرده و پيوسته شركت در انتخابات را رد كرده است و از مردم افغانستان خواسته تا انتخابات را تحريم كنند.

شاهين همچنين گفت: كمي بعد از امضاي توافق با امريكا، طالبان وارد يك مذاكره «ميان مقامات افغانستان» خواهد شد و هدف آن تاسيس حكومتي است كه همه افغان‌ها بتوانند در آن مشاركت داشته باشند. وي افزود: طالبان حكومت افغانستان را يكي از جناح‌هاي غيرطالباني تلقي مي‌كند، اما هنوز آن را حكومت مشروع نمي‌داند.

بنا بر گزارش وزارت دفاع امريكا، جنگ اين كشور در افغانستان 18 سال به طول انجاميده و منجر به مرگ 2300 نيروي نظامي امريكا شده است. اين جنگ طولاني‌ترين جنگ امريكا بوده است.

از ماه ژانويه 2009 كه سازمان ملل شروع به بررسي تعداد تلفات غير‌نظاميان اين جنگ كرده است تا ماه سپتامبر امسال، بيش از 34 هزار غيرنظامي در نتيجه درگيري‌هاي مسلحانه در افغانستان كشته شده‌اند. شاهين افزود: «همه مي‌دانند كه جنگ افغانستان بي‌معني است.»

تحليلگران مي‌گويند: اين شبه‌نظاميان قبلا هم همين اظهارات مبهم را درباره تعامل با جامعه افغان و عدم تمايل به قدرت انحصاري بيان كرده‌اند. آنها هشدار مي‌دهند كه امكان ندارد مذاكرات در عمل نتيجه بدهد. سوالي كه باقي مي‌ماند، اين است كه در طول اين مذاكرات چه اتفاقي خواهد افتاد؟

اشلي جكسون، تحليلگر در اين خصوص مي‌گويد: «آيا جنگ ميان نيروهاي طالبان و دولت افغانستان ادامه مي‌يابد؟ آيا آنها مي‌توانند در حالي كه مذاكرات در حال انجام است، بر گستره قلمرو خود بيفزايند، يا اينكه دو طرف به نوعي صلح يا كاهش خشونت مي‌رسند؟»

او گفت: صحبت‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه ممكن است طالبان مايل به همكاري با دولت اشرف غني بوده و در مورد يك توافق سياسي با آنها مذاكره كند.

گرايم اسميت، مشاور ارشد «گروه بين‌المللي بحران»، اظهارات اخير شاهين را «نسبتا مهم» خواند و گفت: «موضع طالبان همواره اين بوده است كه تا وقتي نظاميان خارجي در خاك اين كشور رژه مي‌روند، هيچ‌گاه درباره آينده سياسي افغانستان مذاكره نخواهد كرد. اما اكنون به نظر مي‌رسد طالبان نظرش را عوض كرده و مي‌خواهد مذاكره كند، چراكه گفت‌وگوها و مذاكرات صلح، از جمله با دولت افغانستان، در شرايطي آغاز مي‌شود كه نيروهاي امريكايي هنوز در خاك افغانستان حضور دارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون