• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4543 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲ دي

عبدالرضا هاشم‌زايي، نماينده مجلس:

مردم را در مسائل اجتماعي آزاد بگذاريم

عبدالرضا هاشم‌زايي مسن‌ترين نماينده حاضر در مجلس است. او عضو حزب كارگزاران است و در مجلس دوم نماينده فردوس و طبس بود. او كه با اتمام دوره نمايندگي‌اش با توجه به شروط سني كانديداها ديگر نمي‌تواند در انتخابات مجلس شركت كند، بر تحقق نيافتن شعار «آزادي» تاكيد دارد و معتقد است؛ در دادن آزادي‌ها، حتي آزادي‌هايي كه در قانون اساسي تصريح‌ شده، خيلي موفق نبوده‌ايم و مسوولان ارشد كشور بايد در مورد اين مساله مداقه كنند و كسي نترسد از اينكه چند روزنامه‌نگار مقاله نوشته‌اند يا دانشجويان تحصن كرده‌اند. هاشم‌زايي مي‌گويد: در راستاي منافع ملي، بايد مردم را در مسائل اجتماعي بيشتر آزاد بگذاريم، به‌ خصوص در شرايطي كه تحت ‌فشار اقتصادي هستيم.

اين نماينده مجلس با بيان اينكه «در ابتداي انقلاب سه شعار محوري داديم: «استقلال»، «آزادي» و «جمهوري اسلامي» به اعتمادآنلاين گفت: «در مورد شعار «استقلال» نه‌‌تنها من بلكه بسياري معتقدند ما الان مستقل هستيم. يعني هر تصميمي در سطح بين‌الملل مي‌گيريم حتي در ارتباط با كشورها، حتي اگر بعضا درست نباشد و در راستاي منافع ملي باشد، خود ما تصميم مي‌گيريم. كمتر كسي مي‌تواند شك كند كه ما در استقلال مشكل‌ داريم. من معتقدم شعار «استقلال» به حقيقت پيوسته است.»

هاشم‌زايي اما معتقد است كه «در مورد آزادي بسياري از جريان‌هاي داخلي كشور «آزادي» را درست تعريف نمي‌كنند و «آزادي» را به «بي‌بندوباري» نسبت مي‌دهند» و در اين باره توضيح داد: «به ‌عنوان‌ مثال عده‌اي با رفتن زنان به ورزشگاه‌ها مخالفت مي‌كردند، بي‌خود و بي‌جهت مساله را با مخالفت‌ها بزرگ مي‌كنيم و به يك تابو تبديل مي‌شود. بعد مي‌بينيم تابوشكني‌اش انعكاس منطقه‌اي و بين‌المللي پيدا مي‌كند. در حالي‌ كه خود ما اين مساله را به وجود آورديم. اگر از همان ابتدا خيلي عادي با اين مساله برخورد مي‌كرديم شاهد چنين اتفاقاتي نبوديم، چون به ‌هر حال نيمي از جامعه را زنان تشكيل داده‌اند. مگر مي‌توانيم زنان را از جريانات اجتماعي، سياسي و فرهنگي حذف كنيم؟»

به گفته اين فعال سياسي اصلاح‌طلب، ملت ايران بسيار آبديده و فهيم است، به ‌خصوص كه يك كشور اسلامي هستيم. او معتقد است: «اگر آزادي‌ها را محدود نكنيم، مردم اصولي را كه فكر مي‌كنيم با دادن آزادي‌هاي بيشتر نقض مي‌شود، بيشتر رعايت مي‌كنند.»

رييس سني مجلس دهم ادامه داد: «بنابراين در دادن آزادي‌ها، حتي آزادي‌هايي كه در قانون اساسي تصريح‌ شده، خيلي موفق نبوديم. مسوولان ارشد كشور بايد در مورد اين مساله مداقه كنند و كسي نترسد از اينكه چند روزنامه‌نگار مقاله نوشته‌اند يا دانشجويان تحصن كرده‌اند يا... من معتقدم در راستاي منافع ملي، بايد مردم را در مسائل اجتماعي بيشتر آزاد بگذاريم، به ‌خصوص در شرايطي كه تحت ‌فشار اقتصادي هستيم.»

هاشم‌زايي با بيان اينكه «انتقاد حق مردم است»، گفت: «اگر در قانون اساسي ملاحظه كنيد، به‌ خصوص اصولي كه مربوط به حقوق مردم است، بسيار مترقي است؛ براي مثال، طبق قانون اساسي، اگر تظاهرات مسلحانه نباشد، يعني كساني كه در تظاهرات شركت مي‌كنند مسلح نباشند و اقدام‌شان مخالف مباني شرع مقدس هم نباشد، حتي نياز به مجوز ندارند.» به گفته هاشم‌زايي، متاسفانه ما در طول اين 40 سال شاهد تظاهرات به اين شكل نبوديم. البته شاهد تظاهرات حكومتي– به قول ما- بوديم. در پايان نمازجمعه‌ها عده‌اي راه مي‌افتادند و تظاهرات مي‌كردند ولي نمي‌ديديم كه منتقدان به‌طور آزادانه بتوانند در كشور تظاهرات كنند. اين ‌يكي از اصول قانون اساسي است و اگر به قانون اساسي برگرديم، بسياري از مشكلات ما مرتفع مي‌شود.

اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس در بخش ديگري از سخنانش گفت: «حضرت امام(ره) فرمودند كه مجلس در راس امور است و بنا بود مجلس در راس امور باشد، اما مي‌بينيم كه در طول اين 40 سال هيچ‌گاه مجلس به آن شكلي كه بايد در راس امور نبوده است.» به گفته اين فعال سياسي اصلاح‌طلب، در اوايل انقلاب دخالت مجلس در امور بيشتر بوده ولي كم‌كم به دلايلي اين تاثيرات كمرنگ‌تر شده است. به گفته هاشم‌زايي، احراز صلاحيت براي يك كانديداي مجلس فقط اين است كه طبق قانون ببيند كه آيا سن مناسب دارد؛ سوادش تا حدي كه پيش‌بيني ‌شده، هست؛ ايراني است و آنچه در قانون وجود دارد. او ادامه داد: «اينكه بخواهند سليقه‌اي صلاحيت افراد را رد كنند، درست نيست. نبايد در حالي ‌كه هيچ مدركي عليه نماينده‌ وجود ندارد، با يك گزارش مردمي، با يك مصاحبه يا با هر چيزي تشخيص دهند كه به‌ استصواب، اين فرد صلاحيت ندارد. اين كار باعث مي‌شود مردم به‌ خصوص در شهرهاي بزرگ در انتخابات كمتر شركت كنند. بنابراين از اعضاي شوراي محترم نگهبان خواهش مي‌كنم نظارت استصوابي را امسال حذف كنند. شوراي نگهبان هر كس را كه طبق استعلام از چهار مرجع مشخص شد محكوميتي دارد، سوابق گروهكي يا مسائلي كه در قانون ديده‌ شده را دارد، رد صلاحيت كند، كسي بحث ندارد.» اين نماينده عضو فراكسيون اميد در عين حال معتقد است كه «شوراي نگهبان مي‌تواند با باز كردن فضا بيشترين تاثير را بگذارد. در اين شرايط به ‌خصوص در شهرهاي بزرگ و تهران مردم بيشتر در انتخابات شركت مي‌كنند. ولي در شهرستان‌هاي كوچك راي دادن بيشتر طايفه‌اي است و مسائل سياسي دخالت چنداني ندارد.» هاشم‌زايي بزرگ‌ترين مشكل كشور را «روابط بين‌الملل و سياست خارجي» مي‌داند كه به باور او، باعث شده نتوانيم از پتانسيل‌ و امكانات مادي مملكت به نفع معيشت مردم استفاده كنيم. به اين دليل است كه اين نماينده مجلس راه برون‌رفت كشور از مشكلات اقتصادي را بهبود شرايط مذاكره با كشورها مي‌داند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون