• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4545 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ دي

نورعلي تابنده در بيمارستان مهر تهران‌ دار فاني را وداع گفت

درگذشت « مجذوب عليشاه »

در روزگاري كه مهدي بازرگان، رييس دولت موقت نظام تازه تاسيس شده جمهوري اسلامي بود، او در قامت يكي از معاونان وزير دادگستري بعد هم فرهنگ و ارشاد اسلامي وقت مشغول فعاليت بود.

نورعلي تابنده سپس روزگاري را به عنوان رييس سازمان حج و زيارت جمهوري اسلامي مشغول به كار شد. دكتراي حقوق از دانشگاه پاريس داشت و پيش از انقلاب نيز مسووليت‌هاي مختلفي را در وزارت دادگستري دوران پهلوي عهده‌دار بود و حتي در گيرودار انقلاب اسلامي نيز كه تعداد زيادي از روحانيون و دانشجويان به دليل فعاليت‌هاي انقلابي تحت پيگرد بودند، وكالت آنان را به‌ طور رايگان برعهده گرفته بود. «نورعلي تابنده» اگر حالا و در ميان افكار عمومي به عنوان چهره‌اي دور از سياست شناخته مي‌شود، همان طور كه گفته شد، عملا چنين نبوده و سال‌هاي سال در سپهر سياست ايران چه پيش و چه پس از انقلاب نقش‌آفريني كرده است.

نورعلي تابنده پس از درگذشت «علي تابنده» ملقب به «محبوب عليشاه» قطب وقت سلسله دروايش در بيست و هفتم دي‌ ماه 75 با وصيتي كه او در تاريخ بيست و هشتم مهر ماه سال 71 نوشته بود به مقام جانشيني او رسيد و با لقب طريقتي «مجذوب عليشاه» معرفي شد.در سال‌هاي اخير البته بعضي از فرق دراويش با چالش‌هاي بسياري مواجه شدند؛ چالش‌هايي كه به ‌عقيده بسياري از تحليل‌گران در سال 96 مثال زخمي كهنه سر باز كرد و نام آنان و البته شخص نورعلي تابنده به عنوان قطب دراويش گنابادي را بيش از پيش بر سر زبان‌ها انداخت.

نام «نورعلي تابنده» از زماني براي عموم جامعه ايران به‌ ويژه نسل جوان‌تر به نامي آشنا تبديل شد كه اتفاقات گلستان هفتم پيش آمد. چهاردهم بهمن‌ ماه 96 بود كه اخباري مبني بر بازداشت نورعلي تابنده منتشر و متقابلا موجبات تجمع تعدادي از دراويش مقابل منزل او را فراهم آورد. اين تجمع سبب برخي برخوردها ميان ماموران و دراويش را فراهم آورد ولي با گذشت يك روز و افزايش تعداد تجمع‌كنندگان، درگيري‌ها نيز بيش از پيش به سمت خشونت سوق يافت تا جايي كه برخي مسوولان امنيتي و رييس پليس منطقه در ميان دراويش حاضر و به گفت‌وگو با آنان پرداختند. اين تجمع در نهايت دو روز بعد از صدور اطلاعيه‌اي از سوي نورعلي تابنده و دعوت حاميانش به ترك محل با «آرامش» پايان يافت ولي دوباره سي‌ام بهمن ‌ماه اين تجمع تكرار شد كه براساس آنچه دادگاه اعلام كرد، فردي به نام محمد ثلاث كه حالا اعدام شده است، اقدام به زير گرفتن ماموران نيروي انتظامي كرد.

پس از اتفاقات رخ داده، نورعلي تابنده پانزدهم اسفند ماه همان سال در پيامي ويديويي با مريدان خود صحبت كرد و در چهارم شهريور ماه 98 به بيدخت سفر كرد، محلي كه حالا در آنجا به خاك سپرده خواهد شد.

روز گذشته مقابل بيمارستان مهر تهران تعداد زيادي از دراويش پس از اعلام خبر درگذشت او تجمع كردند. تجمعي كه هيچ رنگ و بويي از خشونت نداشت. «مسعود وحدت»، پيش‌نماز دراويش سلسله نعمت‌اللهي گنابادي در شهرستان خرم‌آباد نيز روز گذشته مقابل بيمارستان حاضر بود و تلاش مي‌كرد، حاضران را به آرامش دعوت كند. آرامشي كه البته نيروهاي انتظامي حاضر نيز براي بر هم نخوردن آن تلاش‌هايي انجام دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون