• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4545 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ دي

رييس جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي گفت

بنزين ندهيد، فلج مي‌شويم

علي صدرنيا، رييس جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي با بيان اينكه طرح سهميه‌بندي بنزين هيچ نگاهي به بخش‌هاي خدماتي و حمل‌ونقل گردشگري نداشته است، به ايسنا گفت: ما با گروهي از راهنمايان گردشگري روبه‌رو هستيم كه با وسيله نقليه شخصي خود به گردشگران خدمات مي‌دهند، از طرفي راننده‌هاي ون و خودروهاي سواري هم هستند كه ناچارند سه برابر هزينه سابق براي بنزين بپردازند، در حالي‌ كه دستمزدشان نسبت به قبل تفاوتي نكرده و بايد هزينه اضافي سوخت را از جيب بپردازند.

او در توضيح اين وضعيت گفت: اين مشكل در دو نشست مجزا با آقاي مونسان، وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي مطرح شد كه نظر ايشان هم بر حل آن بود، اما در عين حال تاكيد كردند بايد سازوكاري طراحي شود كه در صورت تخصيص سهميه ويژه بنزين به گردشگري، هيچ شائبه‌اي ايجاد نشود.

صدرنيا همچنين اضافه كرد: پيشنهادي هم مطرح شد كه شركت‌هاي حمل و نقل گردشگري با مجوز اين وزارتخانه راه‌اندازي شوند تا در صورت توافق، سهميه ويژه بنزين به اين شركت‌ها و اتومبيل‌هاي در اختيار آنها كه پلاك گردشگري دريافت خواهند كرد، اختصاص يابد.

او افزود: بررسي اوليه ما نشان مي‌دهد در حال حاضر فقط يك شركت حمل و نقل گردشگري وجود دارد كه از اين وزارتخانه مجوز گرفته، بنابراين اگر چنين پيشنهادي اجرايي شود ساير خودروها كه در حال سرويس‌دهي به گردشگران هستند از اين طرح جا مي‌مانند و مشكل «راهنماـ راننده‌»ها نيز حل نمي‌شود، در حالي ‌كه آنها بيشتر از گروه‌هاي معمولي در جاده هستند و سفرهاي‌شان گاهي تا ۳۰ روز طول مي‌كشد.او يادآور شد: نظر وزارت ميراث فرهنگي‌، گردشگري و صنايع‌دستي بر اين است كه پيگيري سهميه ويژه بنزين گردشگري بدون داشتن ساز و كار و ايده قابل اجرا، فقط ايجاد شبهه مي‌كند.رييس جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي بيان كرد: شايد موضوع بنزين همين حالا حاد نباشد، ولي به محض اينكه وارد فصل سفر در ايران شويم، قطعا اين معضل بيشتر به چشم مي‌آيد. بايد سريع‌تر براي آن فكري شود. اگر اين سهميه ويژه اختصاص نيابد بخشي از بدنه گردشگري فلج مي‌شود.

صدرنيا در اين راستا پيشنهادي را مطرح كرد هر چند آن را «موقتي» دانست اما گفت: شايد بتوان تا مقطعي كه طرح جدي‌تري اجرا مي‌شود، از طريق آژانس‌هاي گردشگري معتبر «راهنما ـ راننده‌»ها يا راننده‌ خودروهاي در اختيار گردشگري را به وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري و نفت معرفي كرد تا سهميه ويژه‌اي به آنها تخصيص داده شود. البته كه براي مساله بنزين نمي‌توان راهكار ساده‌اي داشت، اما تا زماني كه آن شركت‌هاي حمل و نقل مورد نظر وزارتخانه راه‌اندازي شود شايد بتوان سهميه‌اي را مقطعي و براي تعداد خاصي از راهنماها و راننده‌هاي شناخته شده، اختصاص داد.رييس هيات مديره جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي سپس به تاثير سهميه‌بندي بنزين در افزايش هزينه تورهاي ايران اشاره كرد و افزود: پس از اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين و اصلاح قيمت، درخواست‌هايي در ارتباط با افزايش دستمزد راهنمايان و راهنماراننده‌ها به اين جامعه رسيد، اما هزينه‌هاي ديگر آنقدر بالا رفته كه اگر دستمزد راهنماها و راننده‌ها به آن اضافه شود، فقط باعث مي‌شود سفر ايران گران‌تر و آژانس‌هاي كوچك و ضعيف‌تر ورشكسته شوند.او اضافه كرد: با آنكه هزينه غذا بالا رفته اما مبناي محاسبه در برخي تورها هنوز نرخ سال گذشته است. از طرفي بهار گذشته كه با سفر اربعين همزمان شد با كمبود اتوبوس مواجه شديم، در نتيجه بسياري از راننده‌هاي اتوبوس و شركت‌هاي حمل و نقل كرايه‌ها را افزايش دادند. از آبان‌ماه هم كه دقيقا فصل سفر در ايران بود، نرخ ورودي موزه‌ها افزايش پيدا كرد. اين در حالي است كه بيشتر تورها از يكي، دو سال قبل فروخته شده‌اند و اين گراني‌هاي لحظه‌اي در قيمت آنها محاسبه و حتي پيش‌بيني نشده است. در هيچ جا قيمت‌ها اينقدر لحظه‌اي و بدون اصول تغيير نمي‌كند و اين براي طرف‌هاي خارجي قابل درك نيست.صدرنيا تاكيد كرد: بايد صنعت گردشگري را حمايت كرد تا درآمدزا شود، مخصوصا حالا كه تعداد گردشگران سودده و درآمدساز آن كاهش يافته و هزينه‌ها از اين طريق تامين نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون