• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4545 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ دي

2019،سال پر خشونت جهان

سيد محمدعلي ابطحي

روزهاي پاياني سال 2019ميلادي است و در آستانه ميلاد حضرت مسيح و پس از آن فرا رسيدن سال 2020 ايستاده‌ايم.

كريسمس در ۲۵دسامبر ميلاد حضرت عيسي مسيح است، پيام‌‌آور صلح و دوستي. پيامبر بزرگي كه به نقل مسيحيان بار گناه انسان را به دوش كشيد تا فرزند آدم آمرزيده شود.

رنج اما همچنان پديده‌اي جهاني است، در هر شش گوشه عالم انسان‌هاي بسياري از تبعيض، فقر، بي‌عدالتي، سركوب، آزار و تعقيب، ناامني و آلودگي زيست‌محيطي، مهاجرت و تبعات آن رنج مي‌كشند.

گويا هنوز مانده تا شب جهان به سپيده‌دم برسد. آنچه جهان در اين سال‌ها بيش از پيش شاهد آن است بي‌اعتنايي فراگير سازمان‌هاي بين‌المللي، شخصيت‌هاي تاثيرگذار و حتي مردم به ارزش‌ها و آرمان‌هايي است كه در راهش انقلاب‌هاي بزرگ را در سراسر جهان به سرانجام رسانند و انديشه‌هاي سترگ را بنيان نهادند و فداكاري‌هاي بي‌شمار و حيرت‌انگيزي را رقم زدند.

اين روزها آنقدر همه گرفتار نجات شخص خودشان هستند كه گويا فراموش كرده‌ايم، بشريت از نظر حقوق عمومي در يك قايق نشسته است.

در عصر ارتباطات و تكنولوژي و بي‌اثر شدن مرزهاي جغرافيايي در روابط انساني، سرنوشت همه انسان‌ها به شكلي مستقيم‌تر از گذشته به هم پيوسته است و به ‌رغم اين به هم پيوستگي بي‌اعتنايي و بي‌تفاوتي به سرنوشت همديگر فراگيرتر شده است. گويا در عصر حاضر به جاي توافق بر دموكراسي و حقوق بشر و آرمان‌هاي انساني، همه با هم بر جعلي بودن و بي‌اثري دموكراسي و حقوق بشر و آرمان‌ها و ارزش‌هاي انساني به توافقي ناگفته رسيده‌ايم. حكام جهان با خيال راحت قوانين را نقض يا قوانيني را تصويب مي‌كنند كه حقوق و كرامت انسان‌ها را خدشه‌دار مي‌كند و كار چنداني هم از آن همه منشور و سازمان و نهاد بين‌المللي ساخته نيست. موج اعتراض‌ها در سراسر جهان در سال گذشته بيش از هميشه بود و سركوب آنها هم سازمان‌يافته‌تر شده بود.

سالي كه گذشت، تغيير معناداري در بهبود اوضاع جهان حاصل نشد و مسابقه‌اي بين رهبران سياسي جهاني در نفي ارزش‌هاي بشري شكل گرفت.

پيروان اديان و منكران اديان همه در رنجي كه جهان گرفتار آن شده است، سهيم‌اند.

سال نوي ميلادي و مقارنت آن با تولد پيامبري كه عشق را نجات‌بخش جهان مي‌دانست، فرصت دوباره ايست براي نو شدني دوباره، اميدي تازه است به نيروي خيرخواهي انسان و ميراث سترگي كه حاصل وحي، تفكر و عمل جمعي انسان‌هاست.

پيامبران در نقاط تاريك تاريخ پديدار شده‌اند و راه سعادت و نجات را براي انسان‌ها روشن كرده‌اند، اين مسير همچنان نوراني و روشن است.

موسسه گفت‌وگوي اديان ضمن تبريك ميلاد پر سعادت حضرت عيسي به مسيحيان جهان به خصوص مسيحيان ايران، اميدوار است به ميمنت اين ميلاد پربركت كه مبدا تاريخ ميلادي نيز هست، پيام رستگاري‌بخش پيامبر صلح و دوستي امسال با قدرت و قوت بيشتر در جهان فراگير شود، پيامي كه همچنان ضرورت جهان پرآشوب ماست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون