• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4547 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۷ دي

روايت فاطمه حسيني، عضو كميسيون تلفيق از چرايي حمله بودجه‌اي به دولت و مجلس

مي‌خواستند مانع تصويب بودجه 99 در مجلس دهم شوند

خانم حسيني! اخيرا يكي از نمايندگان اصولگراي مجلس صحبت‌هايي را مبني بر تهديد نمايندگان توسط رييس سازمان برنامه و بودجه در نشست كميسيون تلفيق مطرح كرد. جزييات اين نشست از چه قرار بود؟

سه‌شنبه بعدازظهر نشست كميسيون تلفيق بودجه با حضور نمايندگاني از دولت، مركز پژوهش‌هاي مجلس، اتاق بازرگاني، ديوان محاسبات و اعضاي كميسيون برگزار شد. در ابتداي اين نشست آقايان نوبخت و زنگنه به عنوان رييس سازمان برنامه و بودجه و وزير نفت توضيحاتي را درباره بودجه سال 99 ارايه كردند. سپس سرپرست و معاون اقتصادي مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي مطالبي را مطرح كرد و بعد از او نيز نوبت به نماينده اتاق بازرگاني رسيد. در اين ميان هم رييس ديوان محاسبات كه با تاخير در جلسه حاضر شد به بيان نظرات و مطالب اين نهاد درباره بودجه 99 پرداخت. پس از پايان اين اظهارات اعضاي كميسيون تلفيق براساس نوبت ثبت‌نام صورت گرفته به عنوان موافق و مخالف درباره بودجه 99 مطالبي را بيان كردند كه نكته قابل‌توجه در اين ميان، اين بود كه در مجموع آراي نمايندگان درباره كليات بودجه در پايان با مطالبي كه مطرح كرده بودند، همخواني داشت؛ به اين معنا كه موافقان راي موافق دادند و مخالفان نيز راي مخالف.

نماينده مشهد از نشستي محرمانه سخن به ميان آورد. اين نشست محرمانه چه زماني برگزار شد؟

نشست كميسيون تلفيق بودجه در مجلس شوراي اسلامي در 2 نوبت بعدازظهر و شب جمعا چند ساعت به طول انجاميد. پس از پايان صحبت‌ها بود كه براي دقايقي در پايان نشست آخر به صورت محرمانه و فقط با حضور نمايندگان مجلس و دولت ادامه پيدا كرد كه در جريان آن، آقاي نوبخت توضيحاتي را در دفاع از كليات لايحه ارايه كرد.

آيا در اين نشست صحبتي از استعفاي رييس‌جمهوري در صورت رد كليات بودجه، تهيه كليپ از سوي رييس‌جمهوري يا مواردي از اين دست مطرح شده است؟

من از ابتدا تا انتهاي اين نشست را حاضر بودم؛ بنابراين قاطعانه مي‌گويم هيچ صحبتي درباره استعفاي رييس‌جمهوري يا رفتن به نماز جمعه و مواردي از اين دست كه در رسانه‌ها مطرح شده، در نشست كميسيون تلفيق مطرح نشد و تمام اين موارد كذب است. اينكه مي‌گويند به دليل اين تهديد كليات را تاييد كردند نيز كذب است. افراد تصميم خود را گرفته بودند و به عقيده من بيان اين قبيل مطالب كذب به دليل احساس شكستي است كه بر آنها غالب شده است.

چرا احساس شكست؟

تلاش‌هاي سازمان‌يافته‌اي براي رد كليات بودجه در كميسيون تلفيق بودجه آغاز شده بود. براي بنده و ساير همكارانم پيام‌هاي متعدد و بعضا تهديدآميز جهت رد كليات بودجه ارسال كردند كه بايد بررسي‌هاي دقيقي صورت بگيرد تا منشا اين اقدامات و همچنين اهداف پشت پرده آن مشخص شود. اما به‌طور كلي بنده معتقدم كه مخالفان عمدتا راهكارهاي جدي جايگزيني پيشنهاد نمي‌كردند و تلاش‌ها از خارج از مجلس عمدتا براي آن است كه نمي‌خواستند بودجه 99 در مجلس دهم تصويب شود و مي‌خواستند با رد كليات بودجه در كميسيون سپس و در صحن، دولت را مجبور به ارايه بودجه سه دوازدهم كنند تا در مجلس يازدهم بتوانند اين بودجه را بررسي كنند. با اين تفاسير اگر قرار باشد ماهيت اين تلاش‌ها و اقدامات صورت‌گرفته از سوي مخالفان را بررسي كنيم، بايد گفت كه فشارهاي اخير بيش از هرچيز ديگر جنبه انتخاباتي دارد. مخالفان دولت مي‌خواهند در آستانه انتخابات فشارهاي روي دولت را افزايش دهند و به اصطلاح از آب گل‌آلود تحريم‌ها ماهي بگيرند.

اين افراد همواره انتقاداتي را به بودجه 99 مطرح كرده و آن را «توهمي» مي‌خوانند، شما تا چه حد اين اظهارات را صحيح مي‌دانيد؟

بايد توجه داشت كه بودجه 99 تفاوت عمده‌اي با ساير بودجه‌ها دارد و آن هم اين است كه بعد از 2 سال تحريم بسته شده است. اين بودجه در شرايطي به مجلس ارايه شده كه فشارهاي داخلي و خارجي بسياري وجود دارد. دولت با اقدامات و ارزيابي‌هاي متعددي اين بودجه را به مجلس ارايه كرده و مجلس براي ورود به جزييات آن در مرحله اول بايد كليات را در تلفيق و سپس در صحن تصويب ‌كند كه اين اتفاق در تلفيق افتاد ولي افرادي تلاش داشتند كليات رد شود تا دولت را مجبور به ارايه بودجه سه دوازدهم كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون