• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4547 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۷ دي

اقتصاد بين‌الملل

دادگاه درخواست توقف پرونده «هالك بانك» تركيه را رد كرد

دادگاهي در منهتن امريكا با درخواست توقف پيگرد بانك دولتي «هالك» تركيه كه به نقض تحريم‌هاي ايران متهم شده، مخالفت كرد. ريچارد برمان، قاضي دادگاه با رد اين ادعا كه ادامه اين پرونده به منافع و اعتبار اين بانك «خسارات جبران‌ناپذير» وارد مي‌كند، در حكم خود عنوان كرده است كه اين بانك براي كاستن از ميزان خسارات و آسيب‌هاي وارده به اعتبارش، بايد سريع‌تر به سوالات و اتهامات مطرح‌ شده پاسخ دهد.

مبارزه گوگل با بيت‌كوين

رابطه گوگل با بيت‌كوين و ارز مجازي مدت‌هاست پرتنش بوده ولي ظاهرا قرار است از اين هم بدتر شود. موتور بزرگ جست‌وجوي گوگل قبلا تبليغات بيت‌كوين و ارز مجازي را ممنوع كرده بود كه به ارزش بيت‌كوين ضربه زد، ولي در سپتامبر سال گذشته، پس از سه ماه ممنوعيت، دوباره اجازه تبليغات را به آن داد. حالا گوگل تصميم گرفته صدها ويديوي بيت‌كوين و ارز مجازي را از يوتيوب بردارد و به اين ترتيب به طرز ناعادلانه‌اي بسياري از كساني را كه فيلم‌هاي مربوط به بيت‌كوين و ارز مجازي را مي‌سازند، مورد هدف قرار مي‌دهد.

شكايت دمشق از امريكا به اتهام سرقت نفت سوريه

دولت سوريه قصد دارد از امريكا در يك دادگاه بين‌المللي به خاطر آنچه مشاور ارشد بشار اسد دزدي نفت سوريه مي‌نامد، شكايت كند. بوتاينا شعبان، مشاور رييس‌جمهور سوريه در مصاحبه با شبكه تلويزيوني الميادين كه مقر آن در بيروت است، گفت: «سوريه قصد دارد يك دادخواست بين‌المللي عليه امريكا بدهد، چون عقيده دارد امريكا نفت سوريه را مي‌دزدد.»

كدام كشورها كسري بودجه دارند كدام مازاد بودجه؟

بيشتر كشورهاي جهان در حال حاضر كسري بودجه خود را به كمتر از پنج درصد توليد ناخالص داخلي خود رسانده‌اند و تعداد كمي از كشورها نيز با مازاد بودجه مواجه هستند. در اين راستا ونزوئلا بيشترين نسبت كسري بودجه به توليد ناخالص داخلي جهان را دارد. بعد از آن نيز كشورهاي اريتره، بحرين، زيمبابوه، لبنان و عربستان قرار دارند. كويت به عنوان كشوري با بيشترين مازاد بودجه است. بعد از آن نيز كشورهاي نروژ، عراق، جزاير فارو و جزاير كايمن قرار دارند. بهترين نمادهاي ۲۰۱۹

شركت‌هاي اپل و مايكروسافت موفق شدند در سال ۲۰۱۹ ارزش خود را به بالاي يك تريليون دلار برسانند. شركت‌هاي گوگل و فيس‌بوك نيز در رده‌هاي بعدي بهترين نمادهاي سال گذشته قرار گرفتند. از سوي ديگر گزارش عملكرد شركت‌ها نشان مي‌دهد، نمادهاي دارويي، تكنولوژي، مالي و پتروشيمي بزرگ‌ترين برندگان امسال بودند.

بيشترين دستمزدها مربوط به كدام كشورهاي جهان است؟

زوريخ سوييس بيشترين حقوق پرداختي را در جهان دارد. نرخ بيكاري در بسياري از كشورهاي جهان به سطوح پايين كم‌سابقه‌اي رسيده و كارفرمايان در بسياري از كشورها از جمله سوييس، امريكا، ژاپن و انگليس مجبور شده‌اند براي جذب نيروي مورد نياز خود سطح دستمزدها را افزايش محسوسي بدهند. آن طور كه ارزيابي‌هاي صورت گرفته توسط «دويچه بانك» آلمان نشان مي‌دهد، متوسط حقوق ماهانه پرداختي به كاركنان در ۲۸ كشور جهان بالاي ۲۰۰۰ دلار است. پس از سوييس كشورهاي امريكا، استراليا، نروژ و امارات بيشترين دستمزد را پرداخت مي‌كنند.

پوتين اقتصاد روسيه را با ايجاد صندوق ذخيره ارزي نجات داد

وزير مالي سابق، الكسي كودرين كه حالا رييس اتاق حسابداري روسيه است، گفت: تصميم رييس‌جمهور پوتين براي تشكيل صندوق ذخيره ارزي روسيه در ۱۰ سال پيش، اقتصاد اين كشور را نجات داده است.

طبق گفته كودرين، در سال ۲۰۰۸ كه پوتين به عنوان نخست‌وزير خدمت مي‌كرد، از تشكيل صندوق ذخيره ارزي (صندوق تثبيت مالي) كه بعدها صندوق ثروت ملي نام گرفت، حمايت كرد. اين صندوق نقش مهمي در بحران اقتصادي ۲۰۰9-۲۰۰8 ايفا كرد.

تحريم‌هاي امريكا، روسيه و اروپا را بيشتر به هم نزديك مي‌كند

ماكسيم اورشكين، وزير توسعه اقتصادي روسيه مي‌گويد: همكاري بين روسيه و اروپا رو به افزايش است و فشار امريكا تنها انگيزه بيشتري است براي توسعه اين روابط. اورشكين گفت: «همان‌طور كه مي‌بينيد ما در سال جاري روابط جدي‌تري با اروپا داشته‌ايم، اين روابط نه‌تنها تجاري بلكه سياسي هم بوده‌اند. روابط تجاري ما در بالاترين سطح قرار داشته و حتي قوي‌تر هم خواهد شد.» وي توضيح داد: «تحريم‌هاي امريكا بر پروژه خط لوله گاز طبيعي نورد استريم 2 كه از روسيه تا آلمان كشيده مي‌شود و ساير اقدامات امريكا، روسيه و اروپا را به هم نزديك‌تر كرده است.»

هندي‌ها جاي آلماني‌ها را مي‌گيرند

مركز مطالعات اقتصادي و بازرگاني مجمع جهاني اقتصاد با انتشار گزارشي پيش‌بيني كرده است كه هند تا سال ۲۰۲۶ با جلو زدن از فرانسه، انگليس و آلمان به عنوان چهارمين اقتصاد جهان برسد. آلمان كه تا سال ۲۰۰۴ سومين اقتصاد بزرگ جهان پس از امريكا و ژاپن بود با ظهور چين به عنوان يك قدرت اقتصادي برتر به رده چهارم عقب‌نشيني كرده است. طبق پيش‌بيني اين گزارش، امريكا تنها كشور غيرآسيايي مربع اقتصادي جهان خواهد بود و هر سه كشور ديگر آسيايي خواهند بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون