• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4548 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۸ دي

«توگ» سال 2022 به بازار عرضه مي‌شود

تحقق روياي تركيه براي خودروسازي پس از 60 سال

رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه اعلام كرده روياي كشورش در ورود به صنعت خودروسازي سرانجام پس از 6 دهه به‌سرانجام رسيده و نخستين ماشين توليد تركيه به‌زودي رسما وارد بازار خواهد شد.

در شرايطي كه صنعت خودروسازي در ايران قدمتي بسيار طولاني دارد و ايران ورود به اين عرصه را پيش از بسياري از كشورهاي آسيايي آغاز كرده، اما اين صنعت در طول دهه‌هاي گذشته در رشد و توسعه درجا زده و توليدات داخلي خودروسازان ايراني، نه‌تنها توان حضور قدرتمند در بازارهاي بين‌المللي را نداشته‌اند كه حتي خريداران داخلي آنها نيز نسبت به كيفيت محصولات موجود رضايت ندارند. در روزهايي كه صنعت خودرو در ايران با خطر ورشكستگي شركت‌هاي داخلي مواجه است و اخبار حاكي از زيان‌هاي سالانه چندهزار ميليارد توماني اين خودروسازان است، كشورهاي آسيايي و همسايگان ايران حركت خود در مسير ورود به بازارهاي جهاني توليد و عرضه خودرو را آغاز كرده و در اين مسير موفقيت‌هاي چشمگيري نيز به‌دست آورده‌اند.

در كنار ژاپن كه با ثبت چند برند جهاني، يكي از اصلي‌ترين غول‌هاي صنعت خودروسازي جهان به‌شمار مي‌رود، كره‌جنوبي نيز در دهه‌هاي گذشته چند مدل خودروي مهم را به بازار عرضه كرده كه در كنار آسيا، در اروپا و امريكا نيز مشتريان خاص خود را پيدا كرده است. در كنار اين رقبا، حالا تركيه، همسايه غربي ايران نيز از نخستين خودروي ملي خود رونمايي كرده و احتمالا آن را ظرف سال‌هاي آينده به بازار جهاني عرضه خواهد كرد.

در مراسمي كه در تركيه برگزار شده، نخستين خودروي ملي تركيه كه توگ (TOGG) نام دارد، با قدرت موتور ۲۰۰ و ۴۰۰ اسب بخار و در پنج مدل مختلف رونمايي شد و در معرض ديد بازديدكنندگان قرار گرفت.

رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه، در جريان برگزاري مراسم رونمايي از اين محصول خاطرنشان كرد: سرانجام روياي ۶۰ ساله تركيه تحقق يافت و ما هم‌اكنون شاهد ساخت يك خودروي تماما ساخت تركيه هستيم.

صنعت خودروسازي تركيه تاكنون بيشتر روي توليد قطعات و مونتاژ خودروهاي مدرن از برندهاي خودروسازي جهان همچون رنو، پژو، فيات، فولكس واگن، تويوتا و غيره تمركز داشت.

براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته، قرار است باتري و ساير قطعات موردنياز اين خودرو در تركيه توليد شود و اين كشور درنظر دارد سالانه ۱۷۵ هزار دستگاه از اين خودروها را در پنج مدل مختلف به توليد برساند و توليد اين خودروي شاسي بلند الكتريكي در سال ۲۰۲۲ ميلادي آغاز خواهد شد.در پروژه ساخت اين خودرو سرمايه‌گذاري‌هاي هنگفت و كلاني به ارزش ۳.۷ ميليارد دلار معادل ۲۲ ميليارد لير تركيه از سوي دولت و ساير بخش‌هاي فعال در صنعت خودروسازي در اين كشور صورت گرفته است. با اينكه هنوز اطلاعات و جزييات بيشتري از اين محصول جديد منتشر نشده است اما مي‌توان گفت كه اين خودرو امكانات و قابليت‌هاي مدرن و متعددي دارد كه همگي توسط مهندسان و طراحان صنعت داخلي تركيه توسعه داده شده است.

خودروسازي تركيه اين محصول را در دو نسخه مجهز به باتري‌هاي ليتيوم يوني با توان پيمايش بالغ بر ۳۰۰ كيلومتر و ۵۰۰ كيلومتر به توليد خواهد رساند و مشتريان قادر خواهند بود باتوجه به نياز خود، اقدام به سفارش و خريداري مدل‌هاي مربوطه كنند. اين خودروي الكتريكي در كمتر از ۳۰ دقيقه بيش از ۸۰درصد شارژ مي‌شود. همچنين انتظار مي‌رود خودروي مذكور به گارانتي ۸ ساله مجهز باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون