• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4550 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۰ دي

وزير نفت در مراسم گراميداشت روز صنعت پتروشيمي:

آماده ريل‌گذاري براي جهش سوم پتروشيمي هستيم

بيژن زنگنه، وزير نفت روز گذشته در ديدار رييس‌جمهور با فعالان بخش صنعت كه به مناسبت گراميداشت روز صنعت پتروشيمي برگزار شد، درباره سياست‌هاي وزارتخانه متبوعش، به بيان اقدامات در صنعت پتروشيمي پرداخت.

وزير نفت با اشاره به اين موضوع كه سياست‌هاي مورد تاكيد نظام مانند جلوگيري از خام‌فروشي، توسعه و اشتغالزايي همواره در بدنه وزارت نفت مورد تاكيد قرار مي‌گيرد، گفت: «عملكرد صنعت پتروشيمي كاملا در مسير تحقق اين سياست‌ها بوده است و راه‌اندازي هر واحد پتروشيمي نيز به توسعه بيشتر صنايع پايين‌دستي، ايجاد هزاران واحد فرعي و اشتغال‌زايي قابل توجه مي‌انجامد و منشا اميد و تحول مي‌شود.»

او در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص جهش‌هاي پتروشيمي در كشور نيز افزود: «از ابتداي دولت يازدهم تاكنون، كار كم‌نظيري در توسعه پتروشيمي و جلوگيري از خام‌فروشي انجام شده كه اين عملكرد در جهش دوم پتروشيمي منعكس شده است؛ ظرفيت توليد صنعت پتروشيمي تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ ميليون تن مي‌رسد كه نشان‌دهنده رشد تقريبا دو برابري آن در هشت سال (دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم) خواهد بود؛ درآمد صنعت نيز به حدود ۲۵ ميليارد دلار مي‌رسد و به اين ترتيب در بخش ارزشي نيز رشد بيش از دو برابري را شاهد خواهيم بود، بنابراين اصطلاح «جهش» شايسته چنين عملكردي است.»

زنگنه معتقد است جهش دوم صنعت پتروشيمي در سال ۱۴۰۰ به پايان مي‌رسد و با ريل‌گذاري مطمئني كه دولت دوازدهم براي جهش سوم پتروشيمي انجام داده است، صادرات اين صنعت طي پنج سال پس از پايان دولت مي‌تواند به ۳۷ ميليارد دلار برسد. جهش سوم، كاشتن بذر توليد براي آينده است؛ نه تنها آينده صنعت پتروشيمي بلكه آينده اقتصاد غيرنفتي ايران و جلوگيري بيشتر از خام‌فروشي.

عضو كابينه دوازدهم در بخش ديگري از برنامه با اشاره به تامين مطلوب خوراك براي پتروشيمي‌ها در سال‌هاي اخير گفت: به بركت توسعه پارس‌جنوبي و ديگر طرح‌ها و دريافت خوراك بيشتر از سوي مجتمع‌هاي پتروشيمي، توليدات اين صنعت افزايش يافت و به‌رغم فشار تحريم پتروشيمي‌ها وضع قابل قبولي داشته‌اند. هر چند زنگنه به اين موضوع نيز اشاره كرد كه با آغاز فصل سرما گاز مصرفي براي پتروشيمي‌ها قطع نشد.

 

همراهي بيشتر بانك‌ها

براي تامين مالي پتروشيمي‌ها

وزير نفت، توجه به تنوع محصولات، استفاده بيشتر از خوراك مايع و آمايش سرزمين را از جمله موارد مدنظر در توسعه آينده صنعت پتروشيمي برشمرد و افزود: در اين صنعت، در حوزه ساخت داخل و بومي‌سازي فناوري‌ها و پيوند با دانشگاه كارهاي بزرگي شده از جمله آنكه چند انستيتو تاسيس شده يا در حال تاسيس است كه در حوزه فناوري‌هاي توليد محصولات پتروشيمي فعاليت مي‌كنند.

مورد ديگري كه زنگنه به آن تاكيد داشت، همراهي بيشتر بانك‌ها براي تامين مالي در بخش صنعت پتروشيمي بود. او معتقد است نياز اين صنعت براي تامين مالي زياد است و با توجه به پتانسيل بالاي آن نياز به منابع مالي بيش از پيش است.

وي ايجاد شرايط باثبات براي فعاليت پتروشيمي‌ها را نيز ضروري دانست و گفت: پتروشيمي‌ها سربازان كشورند؛ پتروشيمي‌ها رانت‌خوار نيستند و بهترين خدمات را ارايه مي‌دهند و از منافع‌شان نيز در مسير توسعه صنعت استفاده مي‌كنند. اجازه دهيم پتروشيمي‌ها كارشان را انجام دهند، ايجاد شرايط باثبات به تحقق اهداف اين صنعت كمك مي‌كند.

بخش ديگر سخنان زنگنه به بررسي طرح‌هاي وزارت نفت كه منحصرا با هدف تامين خوراك پتروشيمي‌ها در دستور كار قرار دارد، اختصاص داشت. او در اين بخش به طرح بيدبلند، ان‌جي‌ال ۳۲۰۰، ان‌جي‌ال ۳۱۰۰، ان‌جي‌ال خارك و... نيز اشاره كرد و گفت: با تكميل و راه‌اندازي اين طرح‌ها، منبع خوراك قابل‌توجهي به جز پارس جنوبي براي پتروشيمي‌ها ايجاد و گازهاي مشعل هم جمع‌آوري خواهد شد.

 

پتروشيمي‌ها 20 درصد ارز

مورد نياز كشور را تامين كردند

عبدالناصر همتي، رييس كل بانك مركزي نيز در اين مراسم حضور داشت. او در سخنان خود با اشاره به اينكه پتروشيمي‌ها به‌خوبي به تعهدات خود عمل كرده‌اند، گفت: صنايع پتروشيمي، پيشتازان تامين ارز مورد نياز كشور هستند. همتي با بيان اينكه حدود 20 درصد از رقم 29 ميليارد دلار نياز ارزي را پتروشيمي‌ها تامين كردند، گفت: «فعالان اين صنعت در سامانه نيما نيز ارزهاي خود را به فروش رساندند كه سهمي معادل 53 درصد داشتند. در واقع پتروشيمي‌ها در سامانه نيما پيشتاز هستند. خوشبختانه مديران پتروشيمي‌ها در شرايط سخت فشار و تحريم در تامين ارز سامانه نيما كمك‌هاي بسيار شاياني داشتند و با اين روند در آينده مي‌توانند در گردش تجارت كشور تاثيرگذار باشند.»

به گفته همتي پتروشيمي‌ها تا پايان پنج ماه ابتدايي سال جاري حدود 92 درصد از تعهد صادراتي خود را تامين كرده و به سامانه نيما تزريق كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون